Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till en Canon Eos 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

Gittan66

Ny medlem
Hej !

Jag är som så många andra här en riktig nybörjare på detta med objektiv.
Har nu fotat lite med objektivet som kom med kameran (EF-S 18-55 mm) och det är totalt värdelöst! Får inte en enda skarp bild med det.

Så nu har jag då funderat lite på att köpa ett nytt. Finns det någon vänlig som kunde berätta för mej vad skillnaden är på ett EF 50mm f/1,8 II och Canon EF-S 60/2,8 USM Macro? Finns det någon som kunde visa mej bilder som är tagna med dessa objektiv?

Jag skulle vilja ha ett objektiv som man lätt kan använda när man är på resa, som också tar skarpa bilder utan stativ. Är något av dessa ett sådant eller ska jag ha något helt annat?

Skulle vara så tacksam för hjälp!

Jag undrar om allt står rätt till med ditt objektiv. Får man ingen skarp bild alls, så är nåt fel. Det objektivet är inte så dåligt som många säger, såvida det är IS varianten.

Kolla recensioner under produkter. Sök dig fram till EF 50 och EF60 Macro och läs vad ägarna tycker om dem.

det kan inte stämma att du inte får bra bilder med 18-55IS om du har ett ok objektiv och det inte beror på dig. Då är det felaktigt. I de flesta fall ser du endast skillnad mot dyrare objektiv vad gäller färgåtergivning och till viss del kontrast. Jag förutsätter nu att du inte drar upp alla bilder i A3, då syns skillnader förstås. Däremot är ju gluggen ganska svag i 55mm - läget, men ingalunda den skräckbild du beskrev. Skarpa bilder utan stativ är det utmärkt för, då bildstabiliseringen är skitbra. Är det fråga om gamla versionen, utan IS, så är det betydligt sämre, men ändå ok i nedre delen av omfånget om du bländar ner ett steg eller två, så är det det objektivet du har så är det nog rörelseoskärpa det är fråga om.

Det är ett IS objektiv!

Jag har faktiskt själv funderat att det kanske är nåt fel på objektivet. Har ännu gällande garanti så då ska jag nog sända det för reparation!

Tack för informationen! :)

Och du kan enkelt testa själv innan. Välj någon fin ljus dag, dra ratten till grön fyrkant och fotografera något utomhus, en trädgårdsstol, hammock, en parkerad bil eller något annat stillastående. Blir bilderna fortfarande oskarpa? Ja då är det nåt fel på kamera/objektiv - annars är det kanske läge kolla upp lite kring fototeknik - bländare/tid/ISO och såna saker innan du lämnar in utrustningen. Både din kamera och objektivet är fullt kapabla att ta skarpa bilder.

Och du kan visa oss bildexempel (helst med EXIF/information om inställningar) blir det lättare för oss att gissa/tala om vad felet är.

ANNONS