Annons

Objektiv till E-520

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Som förstås av rubriken har jag en E-520. Har testat OM-objektiv och blivit nöjd med 50mm 3,5 macro och 85mm 2,0. Skulle dock vilja ha något vidvinkligare. Helst en bra zoom och det är klart att om man får med automatiken vore det ett plus.
För att klara det ekonomiska skulle jag kunna tänka mig att sälja 24mm 2,0 & 35mm 2,0 som inte funkar ihop med nämnda kamera. Kitzoomarna som följde med blir jag inte klok på. Ibland presterar de och ibland inte alls. Tips ang. detta mottages också förstås.
n´Erik
PS
Har beställt sony X100. Få se om detta med Olyn blir inaktuellt.
DS

Jag hade en Zuiko 12-60/2.8-4 den var helt grym och den fick sitta på mest hela tiden. Sådan kanske går att hitta begagnad för bra pris.

Jag hade en Zuiko 12-60/2.8-4 den var helt grym och den fick sitta på mest hela tiden. Sådan kanske går att hitta begagnad för bra pris.

Jaa. Det har jag hört talas om. Man kan undra om kamera och sensor kan göra det rättvisa. Å andra sidan har man ju minimerat felkällorna med ett sådant. Nackdelen är ju pengarna.
n´Erik

Så du menar att det är skillnad på dessa?

Jag har inte någon av dem, så jag är ingen expert.

Det jag vet är att den nya tillåter AF i Live View och har fler bländarlameller, vilket ger en finare bokeh.

Den nya brukar väl få snäppet bättre resultat i tester gällande skärpa och distorsion, men inget revolutionerande.

Utseendet skiljer också :)

Jag har däremot den nämnda 12-60 gluggen, och den är inte bara fin i Olympusvärlden, utan en av de bästa zoomarna i klassen överhuvudtaget.

Nu kanske du inte får så mycket för en E520+14-42 kitglugg begagnad men en idé då Olympushus och objektiv är så pass billiga är att sälja din E520+kitglugg för ca en tusenlapp och köpa en E30+14-54 som åtminstone fanns här nyss på FS för 3900:-. Du får både bättre kamera med ffa en bättre sökare och ett fint objektiv. Jag skulle inte leta mig fördärvad efter en 14-54II ist f en 14-54 version ett.

Nu kanske du inte får så mycket för en E520+14-42 kitglugg begagnad men en idé då Olympushus och objektiv är så pass billiga är att sälja din E520+kitglugg för ca en tusenlapp och köpa en E30+14-54 som åtminstone fanns här nyss på FS för 3900:-. Du får både bättre kamera med ffa en bättre sökare och ett fint objektiv. Jag skulle inte leta mig fördärvad efter en 14-54II ist f en 14-54 version ett.

Kan vara ett alternativ.
Men som jag nämnde i min inledning, blir det ingen affär förrän jag ser vad denna sony x100 presterar.
Det är ju helt klart en fickvänlig apparat.
n´Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar