Annons

objektiv till d7100

Produkter
(logga in för att koppla)

axashusse

Ny medlem
Hallå!

Jag har för nuvarande en d7100 och ett tamron 70-300 vc 4-5,6, jag gillar brännvidden jag får ut, men inte så road av att bumpa iso för att fånga action.
Jag är ganska nybörjare och gillar att fota det mesta, men har en förkärlek till paintball i skog och på bana även fåglar/djur lockar.
Har redan tröttnat på det ständiga korrigerandet iso, bländar, slutarkombon, vet att jag kan fota med s eller a . men blir inte så nöjd med resultaten. sen så är tamron ganska seg i autofokusen när det börjar närma sig minusgrader.
Jag får väldigt mycket fokusmissar när det är kallt, runt 5 plusgrader så sitter de flesta.

så mina ögon har sneglat på sigma 70-200 f2,8 hsm os och använda en telekonverter på 1,4 till den. har läst mig till att jag får då f4 i den kombon. jag får nästan samma brännvid som mitt tamron men betydligt bättre ljusinsläpp, men vet ej om den kommer kännas lika skarp som mitt tamron?

Har även sneglat på sigmas 150-600 hsm os sport, men då sitter jag i samma båt som jag gör nu med mitt tamron, brännvidden lockar massor!
Vet att sport och djurfoto är det dyrare att jaga.
Spenderat timmvis på youtube,forum, recensioner. så ser jag något begagnat Nikon 70-200 f2,8 vr2 i nästan samma prisklass och det blir allt jobbigt i tankefarbiken.
Är verkligen pryltokig, men tar inte lån för att mätta behovet.

Så efter massa ordbajseri.. har någon ett sigma 70-200 f2,8 hsm os med telekonverter på sin cropsensor? och tycker att den borde uppfylla det jag vill ha? så låg iso det går men ändå snabb slutartid och att focus hänger med i en ganska snabb sport?

Tackar och bockar på förhand!

/Björn
 
Hej Björn!

När det gäller skärpan behöver du inte vara ett dugg orolig.
Både Sigmas och Tamrons 70-200 f/2.8 har bra skärpa, jag skulle gissa att de är mycket bättre än ditt nuvarande 70-300.

Nu har jag inte Sigmas själv utan Tamrons 70-200 men har också testat Sigmas och kan inte se någon direkt skillnad mellan dem.

Jag hade innan ett Nikon 70-300 f/4.5-5.6 (typ) och när jag bytte till mitt 70-200 f/2.8 blev det, enligt mig, en stor skillnad i kvaliteten på bildern.

Hur det funkar med telekonverter har jag dock ingen aning om, vet inte hur mycket det påverkar kvaliteten på bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.