Annons

Objektiv till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda1985

Medlem
Jag är nybörjare och har en Nikon D60. Jag planerar att köpa ett nytt objektiv och insåg då att det här med objektiv är ganska knepigt när man inte är så kunnig.

I alla fall har jag försökt läsa mig till här i tidigare inlägg att man måste tänka på vad man vill fota.
Jag vill mest kunna zooma in på långt håll och har då förstått att det är ett telezoom man ska satsa på? I andra hand vil jag kunna fota lite makro och sett att det finns telezoom-objektiv med makrofunktion.

Jag är inte ute efter några väldigt avancerade objektiv, utan vill ha ett lite billigare alternativ den här gången eftersom jag studerar.

Jag har hittat ett Tamron Zoom AF70-300/4,0-5,6DI macro (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7505784) som jag tycker verkar okej. Vad tror ni om ett sådant köp? Kanske är det någon av er som har ett sådant objektiv?

Stämmer det att det passar till min D60 så autofokusen fungerar?

Har ni kanske några andra förslag på vettiga liknande objektiv?
 
Sigmas 70-300 ska vara ett bättre köp än Tamrons motsvarighet.
Sen ska man tänka på att telezoomar med macrofunktion inte har äkta macro, utan bara lite bättre närgräns än vad som är "normalt". För riktig macro 1:1 måste man har ett riktigt macroobjektiv, t.ex. Tamron 90/2.8 macro. Men riktiga macroobjektiv ligger från c.a 4000:- och uppåt.
 
Njae

Jag har haft ett sånt där Tamron till en Sonykamera. Rekommenderar inte det, eftersom det hade stora problem med att hitta focus. Dessutom känns det väldigt plastigt o bräckligt. Skärpan ok för det priset om man bländar ner något, men det är inte så ofta ljuset räcker för sånt.....
 
Tack för era svar.

Jag känner mig dock fortfarande ganska förvirrad och har fortfarande beslutsångest.

Kan ni kanske rekommendera ett objektiv (skicka gärna länk)?

Jag vill ju ha ett billigt telezoom med macrofunktion som helst har en brännvidd på ca 300mm.