Annons

Objektiv till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda1985

Medlem
Jag är nybörjare och har en Nikon D60. Jag planerar att köpa ett nytt objektiv och insåg då att det här med objektiv är ganska knepigt när man inte är så kunnig.

I alla fall har jag försökt läsa mig till här i tidigare inlägg att man måste tänka på vad man vill fota.
Jag vill mest kunna zooma in på långt håll och har då förstått att det är ett telezoom man ska satsa på? I andra hand vil jag kunna fota lite makro och sett att det finns telezoom-objektiv med makrofunktion.

Jag är inte ute efter några väldigt avancerade objektiv, utan vill ha ett lite billigare alternativ den här gången eftersom jag studerar.

Jag har hittat ett Tamron Zoom AF70-300/4,0-5,6DI macro (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7505784) som jag tycker verkar okej. Vad tror ni om ett sådant köp? Kanske är det någon av er som har ett sådant objektiv?

Stämmer det att det passar till min D60 så autofokusen fungerar?

Har ni kanske några andra förslag på vettiga liknande objektiv?
 
Sigmas 70-300 ska vara ett bättre köp än Tamrons motsvarighet.
Sen ska man tänka på att telezoomar med macrofunktion inte har äkta macro, utan bara lite bättre närgräns än vad som är "normalt". För riktig macro 1:1 måste man har ett riktigt macroobjektiv, t.ex. Tamron 90/2.8 macro. Men riktiga macroobjektiv ligger från c.a 4000:- och uppåt.
 
Njae

Jag har haft ett sånt där Tamron till en Sonykamera. Rekommenderar inte det, eftersom det hade stora problem med att hitta focus. Dessutom känns det väldigt plastigt o bräckligt. Skärpan ok för det priset om man bländar ner något, men det är inte så ofta ljuset räcker för sånt.....
 
Tack för era svar.

Jag känner mig dock fortfarande ganska förvirrad och har fortfarande beslutsångest.

Kan ni kanske rekommendera ett objektiv (skicka gärna länk)?

Jag vill ju ha ett billigt telezoom med macrofunktion som helst har en brännvidd på ca 300mm.
 
Ser att du har ett Nikon 70-210 i väskan. Vad är det du saknar på det objektivet som gör att du vill ha 70-300. Brännvidden eller Macro ?.

Både Sigmas och Tamrons 70-300 tror jag rent optiskt och kvalitetsmässigt är sämre alternativ än ditt 70-210. Sigmas vet jag med säkerhet att så är fallet då jag har ett. Och macrofunktionen är inte mycket att hänga i julgranen på ett sånt objektiv.

Är det brännvidden du saknar skulle jag hellre leta efter ett begagnat 70-300 om du tycker att ett nytt är för dyrt.

Är det Macrofunktionen du är ute efter skulle jag rekommendera ett riktigt Makro objektiv istället.
 
Det jag saknar på mitt 70-210 är nog både brännvidden och makro, men framför allt är mitt 70-210 ett gammalt objektiv som jag fått av pappa och AF fungerar inte till min D60.

Jag vill ha AF. Men vad rekommenderas då?
Jag har funderat en stund på att kanske spara någon månad till och köpa ett lite dyrare telezoom alternativ och vänta till senare tillfälle med macro, låter det vettigt? Det verkar ju som om många är missnöjda med det där Tamron-objektivet.

För några tusenlappar till skulle man ju kunna få ett Nikon AF 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5296628

Är ett sådant objektiv bättre än Tamron 70-300 eller är det bara namnet Nikon man betalar de extra tudenlapparna med? (Tamron kostar ca 1500kr och Nikon ca 4700kr).
 
Nikonobjektivet har bildstabilisering, som kan vara väldigt använbart vid 300 mm. Det har även fått mycket positiva recensioner när det gäller bildkvalitet.
Tamronobjektivet känns inte som ett bra val. Titta på Sigmas istället, det är bara något dyrare, men har fått mycket bättre kritik.
 
Köp en Sigma!

Med önskemål om

1. Brännvidd på 300mm
2. Makromöjligheter
3. Lågt pris

bör domen falla på ett Sigma 70-300. Det kostar i runda slängar 1300kr. Observera att makrofunktionen ger förstoringsgrad ungefär 1:2. Om man vill ha 1:1 måste man köpa ett "riktigt" makroobjektiv, t.ex. Tamron 90/2.8, Sigma 150/2.8 eller Nikon 105/2.8VR, men då pratar vi en helt annan prisnivå.
 
Ett alternativ skulle vara att hitta ett begagnat AF/70-210 alternativt 70/300 (ej VR). Jag tror bägge har en filterdiameter på 62mm (Det nya VR 70-300 har 67mm). Kompletterat med en försättslins (Nikons 5T) för att få makro. Ett bra alternativ som inte kostar alltför mycket och med OK kvalite.
 
Ett alternativ skulle vara att hitta ett begagnat AF/70-210 alternativt 70/300 (ej VR). Jag tror bägge har en filterdiameter på 62mm (Det nya VR 70-300 har 67mm). Kompletterat med en försättslins (Nikons 5T) för att få makro. Ett bra alternativ som inte kostar alltför mycket och med OK kvalite.

De objektiven har ingen inbyggd AF-motor...
 
Helt rätt, fel från min sida (blandar alltid ihop D50 och D60), där D60 kräver AF-S men inte D50. Sorry...

Alternativet att hitta telezoom med 62mm gänga kvarstår dock. OBS. Det blir inte bra resultat med alla, men jag har använt mig av Nikons, både 5T och 6T, vilka jag kan rekommendera. 5T är den som jag tycker är mest användbar. 6T har större förstoringsgrad och mycket mindre skärpdjup, dvs lite svårare att få till framförallt i början. Börja med 5T om du fastnar för det här alternativet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.