Annons

Objektiv till Canon EOS 6D?

Produkter
(logga in för att koppla)

ntnhln

Ny medlem
Har bestämt mig för att köpa en Canon EOS 6D som nybörjare. Fotointresserad men novis som föredrar att köpa kvalité på en gång framför ändlös och oekonomisk uppgradering från sämre grejer.

Jag kommer i princip använda kameran uteslutande för landskaps-/naturfotografi. Söker därav tips på ett objektiv som täcker mina behov i form av att jag dels gillar att fota i skymning/dimma och liknande såväl som i dagsljus. Ett som fungerar lika bra i dåligt ljus som dagsljus, helt enkelt. Det får dock inte vara hysteriskt dyrt, max runt 7-8 tusen helst.

Tips mottages tacksamt!
 
Du säger att du vill fota i skymning, då vill du nog ha 2.8 som maxbländare. Det du verkligen vill ha är ett 16-35/2.8 L III men det ligger ju på över 23k....

Kanske ett Canon EF 40/2,8 STM för när du behöver 2.8 kombinerat med en billigare /4 zoom?
 
Har bestämt mig för att köpa en Canon EOS 6D som nybörjare. Fotointresserad men novis som föredrar att köpa kvalité på en gång framför ändlös och oekonomisk uppgradering från sämre grejer.

Jag kommer i princip använda kameran uteslutande för landskaps-/naturfotografi. Söker därav tips på ett objektiv som täcker mina behov i form av att jag dels gillar att fota i skymning/dimma och liknande såväl som i dagsljus. Ett som fungerar lika bra i dåligt ljus som dagsljus, helt enkelt. Det får dock inte vara hysteriskt dyrt, max runt 7-8 tusen helst.

Tips mottages tacksamt!

Ett begagnat EF 17-40mm så har du råd med ett bra stativ... och vill du ha ett EF 24-105mm så är det samma filtergänga.
 
Jag har själv en 6D med ett Canon EF 24-105 IS f/4 L som allroundobjektiv. Bra skärpa, omfång och närgräns. Fotar mycket landskap och natur och mycket i dåligt ljus. Att objektivet inte har större bländare än 4,0 har jag inte så stora problem med eftersom det dels är en bra IS och dels klarar kameran höga ISO-tal. Jag har fotat väldigt mycket med det objektivet och är väldigt nöjd med resultatet. Det enda som stör mig är att det glider ut när man bär kameran på axeln ellr runt halsen.
 
Objektiv till 6D

Jag skulle nog börja med EF 24-70 IS f/4,0 L. Då kan du ju senare komplettera med exempelvis 70-200. Och 24-70 f/4,0 är bra. IS fungerar! Den inryms ju, nästan, i din budget också. Annars är EF 40 f/2,8 STM, som tidigare nämnts mycket skarp och smidig. Jag tror dock du kommer att känna dig lite begränsad med bara den.
 
47 min in i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=r8HZCdieSAo diskuteras landskapsfoto vid olika brännvidder. Kan vara intressant att titta på.

Bäst bildkvalité för pengarna får man ofta om man köper fasta objektiv. Men det är ju också omständigt att byta och hålla på. Man är ju också begränsad till vissa brännvidder.

Vissa tycker att kantskärpan är sådär på 24-105 (Sigma har också ett du borde kolla in). Du kan ju försöka ladda ner någon testbild och bilda dig en egen uppfattning. Jag hade dock tyckt att det vore stor fördel att ha 24mm och 105 mm i samma objektiv. Många tycker inte att det är så viktigt med stor bländare vid landskapsfoto för att de ändå har stativ och liten bländare.
 
Alla objektiv är kompromisser, på något vis.

Använder du fasta objektiv får du hög kvalitet till en rimlig peng, men du kompromissar bort flexibiliteten.

6D har mycket bra lågljusegenskaper (jag har en själv) så sannolik får du tillräckligt bra kvalitet även med lite ljussvagare objektiv.. Det är främst om du ska fota sport/rörliga motiv i svagt ljus som du behöver de mest ljusstarka objektiven, annars är du mer betjänt av bildstabilisering eller ett stativ.

Så, här är mina rekommendationer

Ska du ha endast ett zoomobjektiv, välj 24-105. Det är inte böst på något, men det är ganska bra/helt ok på allt.

Ska du ha två zoomar så väljer du antingen EF 24-70 L f/4, (har jag) eller Tamrons 24-70 f/2.8 VC, och till det antingen 70-200 L f/4 (med eller utan IS beroende på budget. För ett bra ekonomialternativ, Tamron 70-300 SP VC (haft)

Vidvinkelzoom så är 16-35 L f/4 IS (har) det näst bästa, bäst är canons nya 16-35 f2.8 iii, men det lär ligga rejält utanför budget, för de flesta av oss.

Ska du ha fasta så skulle jag säga EF 35 f/2 IS (har) samt EF 50 F/1.8 STM (har) för ett längre tillägg EF 85 F/1.8 (har) Även EF 40 f/2.8 är fin (har)

Vill du ha ypperlig kvalitet (men stort, tungt och dyrare) så är Sigmas ART-serie mkt fina (har)

Vill du ha ett vidvinkligare fast så finns EF 24 och/eller 28. De nyare har IS och är mkt bättre rent optiskt (men dyrare, större och tyngre)

Själv har jag faktiskt blivit svårt förtjust i ett gammalt EF 28 f/2.8, som jag köpte begagnat för 600:- knivskarpt och en mkt speciell, och i mina ögon kanonfin, teckning.

Nu låter det kanske som om jag rekommenderar objektiv baserat på att jag råkas ha såna, men det är faktiskt tvärtom, jag har systematiskt läst tester, recensioner och prövat mig fram till vad som passar mig, och det är den personliga erfarenheten jag delar med mig av.

När jag är ute i naturen och fotar brukar det oftast bli med två kamerahus, ett med 70-300 L och sedan ett där jag har ett antal fasta objektiv som jag väljer beroende på vad jag då fotar.

Som sagt, allt är kompromisser, men jag tror att det är bra att besluta sig om man vill ha zoom eller fasta som första steg, därefter kan man välja inom respektive kategori,
 
Tips mottages tacksamt!

Tyvärr så går dina önskemål inte riktigt ihop. Du vill ha kvalitét, du vill ha ljusstryka, du vill ha landskap (vidvinkel) och natur (tele). Du vill ha ett (?) objektiv. Samtidigt har du en budget på under 10.000:-. Det funkar inte, du måste kompromissa med något.
 
Jag har själv en 6D med ett Canon EF 24-105 IS f/4 L som allroundobjektiv. Bra skärpa, omfång och närgräns. Fotar mycket landskap och natur och mycket i dåligt ljus. Att objektivet inte har större bländare än 4,0 har jag inte så stora problem med eftersom det dels är en bra IS och dels klarar kameran höga ISO-tal. Jag har fotat väldigt mycket med det objektivet och är väldigt nöjd med resultatet. Det enda som stör mig är att det glider ut när man bär kameran på axeln ellr runt halsen.

Hej,
"lens creeping" är ganska vanligt på lite äldre 24-105:eek:r. Jag löste det, via tips från webben, med ett enkelt gummiarmband. Man trär armbandet lite omlott på zoomringen och okjektivet.
Ex.vis fungerade detta armband utmärkt för mig: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=canonarmband
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.