Annons

Objektiv till Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
För handboll är ljusstyrka och snabb autofokus bra. Jag skulle rekommendera EF 50/1,4 USM om du ska sitta intill mål (den vanligaste positionen).

Ett objektiv med stor bländare bör du använda om sporten sker inomhus för att kunna frysa rörelser.
Bländare f/1.4 eller f/1.2 är nog att rekommendera.

Mig veteligen finns det inget zoomobjektiv med dessa bländarvärden utan det blir att välja mellan objektiv med fast brännvidd. Vad som då är vikigt att kolla på är vilken brännvidd som fungerar bäst. Vilken brännvidd som är lämpligast beror på var du sitter, avståndet till det du vill fotografera samt vilket utsnitt du vill få på bilden.

Om du idag har ett zoomobjektiv föreslår jag att du tar med detta och testar med för att se vilken brännvid du tycker fungerar bäst för dig och därefter letar efter ett objektiv med fast brännvidd och bländare på minst f/1.4. (Har du idag ett ljusstarkt zoomobjektiv så kan du ha tur att detta räcker för att frysa rörelserna.)

Bländare f/1.4 eller f/1.2 är nog att rekommendera.

Absolut bra med f1.4. Men 1.2 bör man nog undvika vid sportfotografering. Dom två dom Canon har (50 ocj 85mm) har nämligen relativt slö autofokus. Säkerligen pga allt glas som behöver flyttas.

Här några jag kan rekommendera i stigande prisskala:
50/1.4 (som redan nämnts)
85/1.8
100/2
24-70/2.8
35/1.4

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar