Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Barbamamma

Avslutat medlemskap
Hej! Jag ska snart köpa en Canon EOS 350D. Men jag undrar vad ni rekomenderar för objektiv? Man kan ju köpa ett helt kit och få objektiv på köpet, men är de bra eller bör man köpa kamerahus och objektiv var för sig?
Jag gillar att ta närbilder, därför funderar jag på ett makro objektiv. Vad rekomenderar ni då? Kan jag köpa ett kamerahus och sen ett makroobjektiv till det att använda hela tiden, fungerar de bra till annat också som porträtt eller landskapsbilder osv? Eller börja köpa två olika objektiv?

Jättetacksam för några hjälpsamma svar!

Jag står i samma sits.. ska införskaffa macro men får så många olika inputs.

Sigma 50:a, för kort
Sigma 70:a, lite för kort?
Sigma 105:a, har jag haft, lite vinglig autofokus
Sigma 150:a, kass autofokus enligt de flesta, välbyggd dock, ingen HSM
Sigma 180:a, dyr men fullständig
Canon 60:a, lite för kort?
Canon 100:a, skarp, lagom längd?
Canon 180:a, ingen har råd med denna ;)
Tamron 90:a, lite för kort? Fördubblad längd vid fokusering...

Jag står och velar mellan Canon 60:a och Canon 100:an och är närmast 100:an. Finns för 2900 från USA...

// Jocke

men kan man använda makro till "vanliga" bilder också?

Saken är den att jag ska till just USA om några veckor, så jag tänkte passa på att köpa systemkamera och såndant skojigt lite billigare när jag var där. Jag har bara ingen aning om vad!

Kan inte så mycket om kameror och objektiv och namnet och sånt ännu. Men när jag har kikat runt har det ju stått massor med "50 mm f/2,6" t.ex. men du skriver "150:a". Vad betyder det egentligen?

Om jag nu ska köpa mig en Canon 100:a, ber jag bara om en canon 100:a?

Ja, du kan använda ett macro till landskap och porträtt, de är oftast ohyggligt skarpa och ljusstarka.

Tex Canon 100/2.8 med USM är en finfin porträttglugg, men kanske är lite lång för landskap? Beror ju på vad du menar med landskap. Jag tolkar dock landskap som max 30-40 mm. Själv använder jag en Sigma 10-20/4.5-5.6 DC HSM som jag är mycket nöjd med, finns billigt numera. Köpte en ny för 3600 häromveckan.

// Jocke

När jag skriver 150:a så är det 150 mm :) Det är brännvidden.

Sigma EX 150/2.8 DC HSM

Sigma är fabrikatet, EX är en deluxemodell, 150 är brännvidden i mm. 2.8:a är ljusstyrkan, DC står för digital camera, anpassad för digitala systemare dvs. HSM är en snabb motor, USM är Canons motsvarighet.

Canon har 2 gluggar på 100 mm, så man måste säga Canon 100/2.8 Macro så förstår dom vad du menar.

// Jocke

Aha, då förstår jag. Läst några recensioner om Canon 100/2.8 Macro nu och det låter som den fungerar finfint och den är inte alltför dyr.

Är det något mer jag behöver köpa till denna EOS 350D som snart är min?

Tack så jättemycket för hjälpen och förklaringarna:)

/ sara

Minneskort? Jag skulle rekommendera minst 4 GB och minst Ultra-korten. Jag själv har Extreme III-kortet vilket inte ger så stor skillnad i kameran, men stor skillnad i överföringen mellan minneskort och dator om man använder minneskortsläsare!

Skulle också kika på stativ när du är ändå är i USA.

// Jocke

Barbamamma skrev:
men kan man använda makro till "vanliga" bilder också?

Saken är den att jag ska till just USA om några veckor, så jag tänkte passa på att köpa systemkamera och såndant skojigt lite billigare när jag var där. Jag har bara ingen aning om vad!

Kan inte så mycket om kameror och objektiv och namnet och sånt ännu. Men när jag har kikat runt har det ju stått massor med "50 mm f/2,6" t.ex. men du skriver "150:a". Vad betyder det egentligen?

Om jag nu ska köpa mig en Canon 100:a, ber jag bara om en canon 100:a?

Ska ru smuggla hem det?
i sådana fall släng alla kartonger och köp en väska att lägga utrustningen i.
I usa heter 350D digital rebel XT

Joakim A skrev:
Minneskort? Jag skulle rekommendera minst 4 GB och minst Ultra-korten. Jag själv har Extreme III-kortet vilket inte ger så stor skillnad i kameran, men stor skillnad i överföringen mellan minneskort och dator om man använder minneskortsläsare!

Skulle också kika på stativ när du är ändå är i USA.

// Jocke

Jag tror det är bättre att du köper 2-3 st minneskort på 2 gb styck.Gärna Sandisk Extreme III kortet som Joakim skrev. Mycket bra kort. Att använda ett med mycket minne är lite riskabelt om det skulle hända något med minnesmodulen och du har mycket bilder i den så kan du förlora allt. Har du flera små så riskerar du inte att förlora alla bilder.

Häls Jarmo

ANNONS