Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

cuba

Medlem
Hej!

Har kollat igenom lite andra gamla trådar varav en gav mig lite information om bra objektiv, framförallt till landskapsbilder. Jag letar dock efter ett bra objektiv som är bättre än kitobjektivet som kommer med Canon 350D och som är ljusstarkt med tanke på att jag vill kunna fota inomhus utan blixt. Jag fotograferar mest människor och porträtt, men kanske även vyer utomhus. Men alltså ett som funkar både ute och inne, med bra skärpa och fina färger.

Har tidigare fått tips om Sigma EX 18-50/2,8 DC, som många tycker är bra och mångsidigt, men som tydligen varierar i kvalitét. Sen har jag också blivit tipsad om Tamron 28-75/2,8, men det var det flera andra som kritiserade... Så jag är lite splittrad.. Verkar dock luta mot Sigmat där som är väldigt prisvärt för kvalitén.

Så alltså ett bra och varierat objektiv som är bra att ha istället för kitobjektivet till Canon 350D och som inte kostar allt för mycket! :)

Om du ska ha ett som passar båda så är nog Sigmat bäst.. men annars skulle jag rekommendera att använda kitgluggen för naturbilderna utomhus då det ger mycket bra bilder om man använder det rätt.

Sen skulle jag rekommendera ett Canon 50mm/1.8 för inomhusfoto. Skarpt och förhållandevis billigt... brukar finnas för en tusenlapp!

Även på f/2.8 kan det vara lite av en utmaning med inomhusbilder utan blixt, beroende på vilken typ av bilder man tar.

Ska du ha en ljusstarkare/bättre zoom för att ersätta kitoptiken är nog Sigmas 18-50/2.8 det enda som ligger i rimlig prisklass och har ungefär samma brännviddsomfång.
Tamron 28-75/2.8 är IMO bättre, men saknar ju vidvinkeln.

Tyvärr verkar det ju vara en del fokusproblem med dessa två objektiv och Canon. Det har skrivits en del om det på olika håll. Det har vad jag kunnat läsa mig till gått att rätta till antingen genom att man fått objektivet utbytt eller justerat. Lite jobbigt om man får ett som inte funkar som det ska förstås, men när det funkar så är båda två bra objektiv.

50/1.8 som Ulrica rekommenderar är bra och billigt, men kan vara lite "långt" inomhus. Att ta en gruppbild kan bli svårt i ett normalstort rum. Portträtt med 1/3 av kroppen lär funka bättre.

Jag skulle nog satsat på Sigma 18-50/2.8 och kanske slänga med ett 50/1.8 när jag ändå är i farten. :)

Köp Sigma 20/1.8, funkar bättre inomhus än alla andra objektiv, förutom kanske canon 50/1.0L (kostar en hel del och väger ännu mer på min 300D, framtungt!).

Du kan hitta Sigmat för under 4000 och det går att använda med en FF sensor som i 5D, kan vara bra i framtiden.

dumbo skrev:
Även på f/2.8 kan det vara lite av en utmaning med inomhusbilder utan blixt, beroende på vilken typ av bilder man tar.

Ska du ha en ljusstarkare/bättre zoom för att ersätta kitoptiken är nog Sigmas 18-50/2.8 det enda som ligger i rimlig prisklass och har ungefär samma brännviddsomfång.
Tamron 28-75/2.8 är IMO bättre, men saknar ju vidvinkeln.

Tyvärr verkar det ju vara en del fokusproblem med dessa två objektiv och Canon. Det har skrivits en del om det på olika håll. Det har vad jag kunnat läsa mig till gått att rätta till antingen genom att man fått objektivet utbytt eller justerat. Lite jobbigt om man får ett som inte funkar som det ska förstås, men när det funkar så är båda två bra objektiv.

50/1.8 som Ulrica rekommenderar är bra och billigt, men kan vara lite "långt" inomhus. Att ta en gruppbild kan bli svårt i ett normalstort rum. Portträtt med 1/3 av kroppen lär funka bättre.

Jag skulle nog satsat på Sigma 18-50/2.8 och kanske slänga med ett 50/1.8 när jag ändå är i farten. :)
[/QUOTE

tack! precis som jag tänkte faktiskt. båda de där. har också hört om det här med varierande kvalité på objektiven, men man får pröva och byta eller justera om det inte funkar som det ska.
tack!

marooned skrev:
Köp Sigma 20/1.8, funkar bättre inomhus än alla andra objektiv, förutom kanske canon 50/1.0L (kostar en hel del och väger ännu mer på min 300D, framtungt!).

Du kan hitta Sigmat för under 4000 och det går att använda med en FF sensor som i 5D, kan vara bra i framtiden.

jo jag har kollat på det objektivet också. men kom fram till att den där vidvinkeln kanske inte är så bra för mig som ska fotografera porträtt och så.. men jag vet inte..! vi får se vad det blir..

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar