Annons

Objektiv till Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Myztisk

Aktiv medlem
Hejsan på er alla där ute!

Nu är stunden kommen att införskaffa sig ett nytt objektiv, funderar antingen på ett fast eller normalzoom jag kommer att fota lite porträtt och rätt mycket skejt kommer att fotas och så lite allmänt med.

vill bara veta vad ni säger om dessa objektiv till dom användningsområde jag sagt:

Canon EF 50/1,4 USM

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)
blir lite osäker på om den passar till 50D

Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM till Canon

kom gärna med andra förslag om ni har nått!
Mvh Filip
 
Fungerar utmärkt med ett 18-50 tar du ett fast så blir du begränsad.

Rekomenderar ett sigma 18-50 2,8 macro
Tamronet passar och är mycket skarpt precis som sigmat är


Vilka priser handlar de om?
 
Senast ändrad:
Canon 17-55 2,8 IS är suveränt bra på 40/50D. Skarpt och snabbt som ett L-objektiv, men priset är därefter. Bättre cropglugg får man leta efter. Alternativt köper du EF 70-200 f4 IS, som är otäckt skkarpt redan på största öppning och där bildstabiliseringen är mycket bra (som på 17-55).
Ett tredje alternativ är ett makroobjektiv som kan användas till närbilder och proträtt och för den delen även till landskap. Canon har flera att välja på och även tredjepartarna hr mycket bra makroobjetiv. Vill du komma billigt undan så köper du ett begagnat Canon 50mm 2,5, som "bara" klarar skala 1:2, har långsam fokusering och är en gammal konstruktion. Det får du för 2000 kr lite drygt och är oerhört mycket opik för pengarna. Det är ett av mina trevligaste objektiv och sitter ofta när jag bara har med mig ett objektiv. Det väger nästan inget, har inbyggt motljusskydd, vignetterar inget och visar ingen distorsion.

Hejsan på er alla där ute!

Nu är stunden kommen att införskaffa sig ett nytt objektiv, funderar antingen på ett fast eller normalzoom jag kommer att fota lite porträtt och rätt mycket skejt kommer att fotas och så lite allmänt med.

vill bara veta vad ni säger om dessa objektiv till dom användningsområde jag sagt:

Canon EF 50/1,4 USM

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)
blir lite osäker på om den passar till 50D

Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM till Canon

kom gärna med andra förslag om ni har nått!
Mvh Filip
 
Fungerar utmärkt med ett 18-50 tar du ett fast så blir du begränsad.

Köper du ett zoomobjektiv så blir du begränsad. Både fast och zoom har sina begränsningar. Man ska inte förledas att tro att man slipper begränsningar bara för att man väljer ett zoomobjektiv.

Värdesätter du kort skärpedjup och stor ljusstyrka högt, välj då den fasta. Värdesätter du däremot möjligheten att kunna zooma och ändra perspektiv - och inte tycker om att använda benen till att zooma - välj zoomobjektivet.
 
Ser på olika rec att Canon 17-55 2,8 IS är ett sjukt bra objektiv men det ligger bortom mina gränser än.

vill gärna ha ett zoom med bra ljusstyrka och då måste jag ju lägga ut väldigt massa mer pengar.. > "Canon 17-55 2,8 IS "


vill gärna hålla mig innom 2-4tusen sträcket.
 
Jag förstår - det är mycket dyrt. Har du köpt kameran än? Den brukar säljas med ett kitobjektiv som visserligen inte är helt på topp men nästan gratis när det ingår i ett paket.

Ser på olika rec att Canon 17-55 2,8 IS är ett sjukt bra objektiv men det ligger bortom mina gränser än.

vill gärna ha ett zoom med bra ljusstyrka och då måste jag ju lägga ut väldigt massa mer pengar.. > "Canon 17-55 2,8 IS "


vill gärna hålla mig innom 2-4tusen sträcket.
 
Ett Tamron 17-50 och ett Canon 1,8 kanske kunde vara något?
Då hamnar du under 4000:- om du hittar begagnat för 2 bra objektiv.
 
tanken har slagit mig att köpa 2 st och jag kameran är redan köpt.
får väll kolla runt här på fs om nån säljer.
 
Det finns ett par Tamron 17-50 2,8 till salu här på FS. Behöver du mer ljusstyrka och/eller kortare skärpedjup så är föreslagna 50 mm 1,8 ett bra köp.


får väll kolla runt här på fs om nån säljer.[/QUOTE]
 
Såvitt jag vet är Sigma 18-50 och Tamron 17-50 likvärdiga. Jag har haft Sigmas och det var väldigt bra tycker jag. Sett till priset. Begagnade hittar Du här från drygt 2000 kr.
/L
 
Inget av dem har bildstabilisering.

QUOTE=Myztisk;1369578]tamron är utan is eller hur?
medans sigmas är med is?

eller är ja helt ute och cycklar[/QUOTE]
 
Samtliga är bra!
zoom eller fast vill jag inte gå in på eftersom det är en personlig sak beroende på hur man jobbar och vilken budget.

tar 50/1.4 först ...
Optiskt perfekt och välbyggt. ganska dyr och kan ersättas med 50/1.8 som presterar nästan lika bra optiskt men har sämre byggkvalité. användningsområden för detta objektiv är inte det samma som tamron/sigmat. fördelen med detta är korta skärpedjupet och den stora bländaren på 1.4


tamron eller sigma?? har sj haft tamron och var supenöjd med det! för det priset är det ett bra objektiv med lagom skärpa och färg.

Andra förslag innebär andra priser ... tror inte att du behöver gå in på hur bra canon L eller 17-50 IS är eftersom de är dubbelt så dyra

Ps. tycker att du ska börja med ett zoom och se om det kan leva upp till dina krav innan du köper ett fast 50. Känner du att du vill uppgradera och vill gärna ha längre brännvid så finns det ett fast 85 från canon ;)
 
Bra kommentar och råd - håller med! Ta ett steg i taget.

Samtliga är bra!
zoom eller fast vill jag inte gå in på eftersom det är en personlig sak beroende på hur man jobbar och vilken budget.

tar 50/1.4 först ...
Optiskt perfekt och välbyggt. ganska dyr och kan ersättas med 50/1.8 som presterar nästan lika bra optiskt men har sämre byggkvalité. användningsområden för detta objektiv är inte det samma som tamron/sigmat. fördelen med detta är korta skärpedjupet och den stora bländaren på 1.4


tamron eller sigma?? har sj haft tamron och var supenöjd med det! för det priset är det ett bra objektiv med lagom skärpa och färg.

Andra förslag innebär andra priser ... tror inte att du behöver gå in på hur bra canon L eller 17-50 IS är eftersom de är dubbelt så dyra

Ps. tycker att du ska börja med ett zoom och se om det kan leva upp till dina krav innan du köper ett fast 50. Känner du att du vill uppgradera och vill gärna ha längre brännvid så finns det ett fast 85 från canon ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.