Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv till Canon 1000D Konsertfoto
- Trådstartare wistrom84
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Vad är det du saknar, då? Ljusstyrka har du ju, brännvidd alltså?
Per.
Per.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
100 mm 2,0 kanske kan vara något?
wistrom84
Aktiv medlem
Vad är det du saknar, då? Ljusstyrka har du ju, brännvidd alltså?
Per.
Jag tycker inte att bilderna blir så klar som jag vill ha dom.
Sedan vill jag har ett objektiv som är bättre från lite avstånd i rökig miljö....ca 5 meter från sångaren.
wistrom84
Aktiv medlem
100 mm 2,0 kanske kan vara något?
Det ska jag genast kolla upp. Har fått tips på Tamron AF 17-50/2,8 XR DI II. Vad tror du om det?
Sven Blomquist
Aktiv medlem
7-50 har ju 50 mm som längst brännvidd = ditt 50/1,8. !00/2,0 är skarpt redan på full öppning vilket ditt 50/1,8 inte riktigt är och 17-50/2,8 är ett bländarsteg ljussvagare. Nackdelen med 100 mm fast är väl i så fall att det inte är en zoom utan du måste ta till fötterna för att komma närmare eller längre ifrån.
Det finns på Köp/Sälj för knappt 3 000 kr. Nytt kostar det knappt 4 000.
Det finns på Köp/Sälj för knappt 3 000 kr. Nytt kostar det knappt 4 000.
Det ska jag genast kolla upp. Har fått tips på Tamron AF 17-50/2,8 XR DI II. Vad tror du om det?
JazzBass
Aktiv medlem
Det ska jag genast kolla upp. Har fått tips på Tamron AF 17-50/2,8 XR DI II. Vad tror du om det?
Det blir ju svårare med det än med 50/1,8 med tanke på ljusstyrkan, Tamron-objektivet är 4/3 steg ljussvagare. Men du får ju mer vidvinkel också som är användbart då man står närmare scenkanten. Själv använder jag mest 24/1,8 och 50/1,4 för konserter på små klubbar (eg. en enda klubb vars verksamhet jag drar). Ibland åker 85/1,8 eller 70-200/2,8 på men det händer främst om jag måste stå lite längre bort.
Vad menar du med "jag tycker inte bilderna blir så klar som jag vill ha dom"? Även om du menar "klara" framgår det inte vad som du tycker är fel. Blir bilderna för ljusa och överexponerade? Blir ansikten helt enfärgade (t.ex. röda)? Eller hamnar fokus fel? Styr du själv vart fokus hamnar eller låter du kameran välja fokuspunkt? Eller får du för mycket rörelseoskärpa? Eller blir du tvungen att använda för högt iso så bilderna blir alltför brusiga?
Jag skulle rekommendera att utgå från ungefär 1/80s slutartid, bländare f/1,8 och iso 800, och ändra därefter vad som behövs för att få bilderna rätt. Egentligen är det omöjligt att säga vilka parametrar som kommer att funka då man inte känner till ljusförhållandena, men det är bra att ha nåt att utgå från.
Vitbalansen brukar jag ställa på ca 3500K, vilket motsvarar ungefär glödlampsljus. Auto kanske fungerar lika bra men jag tycker mer om att välja själv och det färgade konsertljuset kan lätt lura kameran. Det är viktigt att få det här rätt om man fotograferar i ipeg, kör man raw och behandlar bilderna efteråt i exempelvis lightroom så justerar man med fördel vitbalansen i efterbehandlingen istället för direkt i kameran, och då kan det vara smart att köra med automatisk vitbalans.
Lars_E
Aktiv medlem
Skulle inte börja handla objektiv innan jag klurat ut vad jag ville ha.
Vi börjar med "hur långt ifrån?"
Fem meter säger du....
Då skulle i vilket fall jag vilja ha med möjligheten till vidvinkel.
Har du en 18-55 till din 1000D?
Även om den inte är ljusstark kan du labba med den ändå.
Testa att i dagsljus sätta ihop ungefär den scen du tror att du vill fota och se hur avstånd mm funkar.
Då ser du om du vill komma närmare eller få med mer av omgivningen.
Det kan va så enkelt att du tar en polare och letar rätt på en lastkaj och kör igång.
Markera gärna upp var scenen slutar så ser ni hur det funkar med olika brännvidder.
Ta med en sopkvast så har du ett mickstativ för inlevelsens skull
Färgerna är en annan sak.
EF50/1.8 ger i vilket fall i min kamera fina färger.
Har du koll på vitbalans, färgmättnad och sånt?
Sen är det så att man nästan alltid åker på att fixa lite i datorn efteråt.
Det är dock en bra ambition att minimera det jobbet.
F.ö. är Tamron 17-50/2.8 en väldigt trevlig glugg.
Har en själv och är helnöjd.
När det börjar bli skumrask åker mina EF50/1.8 och EF28/2.8 fram i alla fall.
De är bäst, tycker jag.
Förresten, har du nån bild att visa och kanske nån rad om vad du inte gillar med bilden?
Edit: stvavar som en krata idag...
Vi börjar med "hur långt ifrån?"
Fem meter säger du....
Då skulle i vilket fall jag vilja ha med möjligheten till vidvinkel.
Har du en 18-55 till din 1000D?
Även om den inte är ljusstark kan du labba med den ändå.
Testa att i dagsljus sätta ihop ungefär den scen du tror att du vill fota och se hur avstånd mm funkar.
Då ser du om du vill komma närmare eller få med mer av omgivningen.
Det kan va så enkelt att du tar en polare och letar rätt på en lastkaj och kör igång.
Markera gärna upp var scenen slutar så ser ni hur det funkar med olika brännvidder.
Ta med en sopkvast så har du ett mickstativ för inlevelsens skull
Färgerna är en annan sak.
EF50/1.8 ger i vilket fall i min kamera fina färger.
Har du koll på vitbalans, färgmättnad och sånt?
Sen är det så att man nästan alltid åker på att fixa lite i datorn efteråt.
Det är dock en bra ambition att minimera det jobbet.
F.ö. är Tamron 17-50/2.8 en väldigt trevlig glugg.
Har en själv och är helnöjd.
När det börjar bli skumrask åker mina EF50/1.8 och EF28/2.8 fram i alla fall.
De är bäst, tycker jag.
Förresten, har du nån bild att visa och kanske nån rad om vad du inte gillar med bilden?
Edit: stvavar som en krata idag...
wistrom84
Aktiv medlem
7-50 har ju 50 mm som längst brännvidd = ditt 50/1,8. !00/2,0 är skarpt redan på full öppning vilket ditt 50/1,8 inte riktigt är och 17-50/2,8 är ett bländarsteg ljussvagare. Nackdelen med 100 mm fast är väl i så fall att det inte är en zoom utan du måste ta till fötterna för att komma närmare eller längre ifrån.
Det finns på Köp/Sälj för knappt 3 000 kr. Nytt kostar det knappt 4 000.
Ja minuset är ju det där med att det är ett ljussteg svagare. Priset är ju helt okej, men betlar ju hellre mer med ett som kanske är strået vassare.
Jättetack för svar!
wistrom84
Aktiv medlem
Det blir ju svårare med det än med 50/1,8 med tanke på ljusstyrkan, Tamron-objektivet är 4/3 steg ljussvagare. Men du får ju mer vidvinkel också som är användbart då man står närmare scenkanten. Själv använder jag mest 24/1,8 och 50/1,4 för konserter på små klubbar (eg. en enda klubb vars verksamhet jag drar). Ibland åker 85/1,8 eller 70-200/2,8 på men det händer främst om jag måste stå lite längre bort.
Vad menar du med "jag tycker inte bilderna blir så klar som jag vill ha dom"? Även om du menar "klara" framgår det inte vad som du tycker är fel. Blir bilderna för ljusa och överexponerade? Blir ansikten helt enfärgade (t.ex. röda)? Eller hamnar fokus fel? Styr du själv vart fokus hamnar eller låter du kameran välja fokuspunkt? Eller får du för mycket rörelseoskärpa? Eller blir du tvungen att använda för högt iso så bilderna blir alltför brusiga?
Jag skulle rekommendera att utgå från ungefär 1/80s slutartid, bländare f/1,8 och iso 800, och ändra därefter vad som behövs för att få bilderna rätt. Egentligen är det omöjligt att säga vilka parametrar som kommer att funka då man inte känner till ljusförhållandena, men det är bra att ha nåt att utgå från.
Vitbalansen brukar jag ställa på ca 3500K, vilket motsvarar ungefär glödlampsljus. Auto kanske fungerar lika bra men jag tycker mer om att välja själv och det färgade konsertljuset kan lätt lura kameran. Det är viktigt att få det här rätt om man fotograferar i ipeg, kör man raw och behandlar bilderna efteråt i exempelvis lightroom så justerar man med fördel vitbalansen i efterbehandlingen istället för direkt i kameran, och då kan det vara smart att köra med automatisk vitbalans.
TUSEN tack för ingående svar!
Jag väljer själv var fokus hamnar så det är inte det utan mer att det blir för mycket brus. Har oftast ISO på auto men kanske får börja kolla över det då...(är nybörjare så det är mkt att tänka på)
Ska verkligen ut och testa dina inställningar. Imorgonkväll ger jag mig ut och fotar fabrik i mörkret.
Jag fotar i jpeg och inte i RAW, det får bli nästa steg.
wistrom84
Aktiv medlem
Skulle inte börja handla objektiv innan jag klurat ut vad jag ville ha.
Vi börjar med "hur långt ifrån?"
Fem meter säger du....
Då skulle i vilket fall jag vilja ha med möjligheten till vidvinkel.
Har du en 18-55 till din 1000D?
Även om den inte är ljusstark kan du labba med den ändå.
Testa att i dagsljus sätta ihop ungefär den scen du tror att du vill fota och se hur avstånd mm funkar.
Då ser du om du vill komma närmare eller få med mer av omgivningen.
Det kan va så enkelt att du tar en polare och letar rätt på en lastkaj och kör igång.
Markera gärna upp var scenen slutar så ser ni hur det funkar med olika brännvidder.
Ta med en sopkvast så har du ett mickstativ för inlevelsens skull
Färgerna är en annan sak.
EF50/1.8 ger i vilket fall i min kamera fina färger.
Har du koll på vitbalans, färgmättnad och sånt?
Sen är det så att man nästan alltid åker på att fixa lite i datorn efteråt.
Det är dock en bra ambition att minimera det jobbet.
F.ö. är Tamron 17-50/2.8 en väldigt trevlig glugg.
Har en själv och är helnöjd.
När det börjar bli skumrask åker mina EF50/1.8 och EF28/2.8 fram i alla fall.
De är bäst, tycker jag.
Förresten, har du nån bild att visa och kanske nån rad om vad du inte gillar med bilden?
Edit: stvavar som en krata idag...
Hej!
Japp jag har 18-55mm. Riktigt roligt förslag du gav mig. Skall testas imorgon =)
Vitbalans och färgmättnas har jag inte så bra koll på nej. Har även fått förslag att det kan vara så enkelt att jag använder mig av fel ISO. Ska testa det vid nästa fotografering.
Det kanske är så enkelt att jag ahr för dålig koll på inställningarna med EF50/1.8???
Det gör inget att du stavar som en kratta, jag blir superglad för hjälp. TACK!
Jag lägger upp en bild, ska bara hitta hur jag gör det här för det var väldigt längesedan jag var på fotosidan, men efter dessa supersvar så kommer jag hänga här allt oftare
wistrom84
Aktiv medlem
Hej!
Japp jag har 18-55mm. Riktigt roligt förslag du gav mig. Skall testas imorgon =)
Vitbalans och färgmättnas har jag inte så bra koll på nej. Har även fått förslag att det kan vara så enkelt att jag använder mig av fel ISO. Ska testa det vid nästa fotografering.
Det kanske är så enkelt att jag ahr för dålig koll på inställningarna med EF50/1.8???
Det gör inget att du stavar som en kratta, jag blir superglad för hjälp. TACK!
Jag lägger upp en bild, ska bara hitta hur jag gör det här för det var väldigt längesedan jag var på fotosidan, men efter dessa supersvar så kommer jag hänga här allt oftare
Nu har jag lagt upp två bilder i mitt konsertalbum som jag inte är nöjd med. Förklaring står till varje bild.
wistrom84
Aktiv medlem
TUSEN tack för ingående svar!
Jag väljer själv var fokus hamnar så det är inte det utan mer att det blir för mycket brus. Har oftast ISO på auto men kanske får börja kolla över det då...(är nybörjare så det är mkt att tänka på)
Ska verkligen ut och testa dina inställningar. Imorgonkväll ger jag mig ut och fotar fabrik i mörkret.
Jag fotar i jpeg och inte i RAW, det får bli nästa steg.
Nu har jag lagt upp två bilder i mitt konsertalbum som jag inte är nöjd med. Förklaring står till varje bild.
magnus.tengmo
Aktiv medlem
Offtopic, men följer en blogg som fotade någon konsert i helgen, grymma bilder enligt mig:
http://www.mananetwork.net/blog/2010/11/dooms-night-2010-pacific-coliseum/
Mvh Magnus
http://www.mananetwork.net/blog/2010/11/dooms-night-2010-pacific-coliseum/
Mvh Magnus
JazzBass
Aktiv medlem
Nu har jag lagt upp två bilder i mitt konsertalbum som jag inte är nöjd med. Förklaring står till varje bild.
Rent generellt ser det ut som du borde försöka korta ner slutartiderna. Prova M-läget med autoiso på, använd t.ex. 1/100s slutartid och bländare f/2. Iso blir vad det blir, men bruset stör mindre om bilden annars är rätt exponerad (inte för mörk) och skarp. 1/40s eller så är helt enkelt en för lång slutartid för att man ska kunna förvänta sig knivskärpa. För att minska risken för skakoskärpa borde man ligga på minst 1/80s med 50mm brännvidd, och gärna 1/100s eller kortare för att hålla nere rörelseoskärpan.
Har du förresten UV-filter på? I så fall, prova ta bort det. Det kan ge upphov till fula reflexer och disiga bilder (det kan man drabbas av hursomhelst men UV-filter kan förvärra problemen).
Edit: Kommer inte ihåg om M-läget funkar med autoiso på samma sätt på Canon som på Nikon. Kanske nån annan kan upplysa om saken då jag själv är Nikonist...
rautio
Aktiv medlem
Johanna, gå inte över 800iso om bara möjligt. Du kommer långt med din 50mm, använd fötterna (och armbågarna) plåta med 1,8 eller hellre 2,0 (lite skarpare). Att få skärpan och sitta riktigt är en träningsfråga. Efter dessa inställningar drar du tiden upp så att ditt huvudmotiv ligger 1/3 eller 2/3 steg underexponerat (vinner lite tid på den och highendsen spricker inte så lätt. Du får upp ljuset i ps och har mer färgmättnad att spela med) När du hittat inställningarna så att ljuset sitter så kör du på det, i och med att du kör på hel MANUELLT, för det gör du ju och ljusförhållandena är relativt konstanta på gigs så är det bara att köra på och kolla emellanåt om man måste finjustera lite. Det kan du göra med tiden, det rör sej oftast om ganska små ändringar.
Lär dej köra Raw, du blir lättare av med bruset och får vitbalansen etc. i skick. I bilderna du nämnde finns det ännu mycket du kan göra i ps. Så du får sätta dej in i ps och läsa en bok om det eller fråga någon som kan ge tips
Det som i jpg formatet kommer emot att bilden inte tål så mycket efterbehandling, en orsak till att köra raw, speciellt då du kör i höga ISO tal
ps. jo autoiso funkar i m-läget på canon med. Men kör inte autoiso på gigs, du tappar kontrollen över exponeringen. Du har för starka kontraster mellan mörkt och ljust.
Lär dej köra Raw, du blir lättare av med bruset och får vitbalansen etc. i skick. I bilderna du nämnde finns det ännu mycket du kan göra i ps. Så du får sätta dej in i ps och läsa en bok om det eller fråga någon som kan ge tips
Det som i jpg formatet kommer emot att bilden inte tål så mycket efterbehandling, en orsak till att köra raw, speciellt då du kör i höga ISO tal
ps. jo autoiso funkar i m-läget på canon med. Men kör inte autoiso på gigs, du tappar kontrollen över exponeringen. Du har för starka kontraster mellan mörkt och ljust.
wistrom84
Aktiv medlem
Johanna, gå inte över 800iso om bara möjligt. Du kommer långt med din 50mm, använd fötterna (och armbågarna) plåta med 1,8 eller hellre 2,0 (lite skarpare). Att få skärpan och sitta riktigt är en träningsfråga. Efter dessa inställningar drar du tiden upp så att ditt huvudmotiv ligger 1/3 eller 2/3 steg underexponerat (vinner lite tid på den och highendsen spricker inte så lätt. Du får upp ljuset i ps och har mer färgmättnad att spela med) När du hittat inställningarna så att ljuset sitter så kör du på det, i och med att du kör på hel MANUELLT, för det gör du ju och ljusförhållandena är relativt konstanta på gigs så är det bara att köra på och kolla emellanåt om man måste finjustera lite. Det kan du göra med tiden, det rör sej oftast om ganska små ändringar.
Lär dej köra Raw, du blir lättare av med bruset och får vitbalansen etc. i skick. I bilderna du nämnde finns det ännu mycket du kan göra i ps. Så du får sätta dej in i ps och läsa en bok om det eller fråga någon som kan ge tips
Det som i jpg formatet kommer emot att bilden inte tål så mycket efterbehandling, en orsak till att köra raw, speciellt då du kör i höga ISO tal
ps. jo autoiso funkar i m-läget på canon med. Men kör inte autoiso på gigs, du tappar kontrollen över exponeringen. Du har för starka kontraster mellan mörkt och ljust.
Hej!
Jättetack, verkligen!
Vad är highhendsen?
Jasså, jag kör på manuellt jag Får väl ta och testa det då....ska iväg nu på fredag igen.
Jag tänkte ta o googla "ps-tips+konsert" och se vad jag kan lära.
På kameran kan jag ju välja så jag kan köra både jpeg och raw...så då har jag ju båda att filura på.
Tack än en gång!
martinlarsson
Aktiv medlem
Ett ljusstarkt fast 50 är nästan alltid ett bra val...
Hejsan!
Ett 50mm 1.8 kan mycket väl vara ett perfekt objektiv för konsertfoto. Jag plåtade konserter i somras med mitt 50mm 1.4 och gick aldrig över ISO 800, vilket på min Pentax K7 är stort sett brusfritt.
Knepet är (som jag tycker mig se ovanför i tråden) att hålla koll på slutartiden, helst aldrig längre än 1/50, 1/60. I mitt fall har jag stabilisering i huset, så jag kommer undan med lite längre, samt att underexponera ungefär 2/3 steg, eller köra manuellt.
Spana gärna in mitt flickr-album som är taget med precis dessa förutsättningar, dvs. ISO400-800, f1.8 eller f2.0, samt slutartid runt 1/60.
http://www.flickr.com/photos/dmldata/4849995522/in/set-72157624504875207/
Hejsan!
Ett 50mm 1.8 kan mycket väl vara ett perfekt objektiv för konsertfoto. Jag plåtade konserter i somras med mitt 50mm 1.4 och gick aldrig över ISO 800, vilket på min Pentax K7 är stort sett brusfritt.
Knepet är (som jag tycker mig se ovanför i tråden) att hålla koll på slutartiden, helst aldrig längre än 1/50, 1/60. I mitt fall har jag stabilisering i huset, så jag kommer undan med lite längre, samt att underexponera ungefär 2/3 steg, eller köra manuellt.
Spana gärna in mitt flickr-album som är taget med precis dessa förutsättningar, dvs. ISO400-800, f1.8 eller f2.0, samt slutartid runt 1/60.
http://www.flickr.com/photos/dmldata/4849995522/in/set-72157624504875207/
and30ers
Aktiv medlem
Edit: Kommer inte ihåg om M-läget funkar med autoiso på samma sätt på Canon som på Nikon. Kanske nån annan kan upplysa om saken då jag själv är Nikonist...
AutoISO funkar bra på 550D, 60D och 7D som går från 100-3200 (och 6400 vid filmning). Tror att AutoISO på 1000D är typ mellan 400 och 800, inte mycket att spela med. Nog bättre att välja ISO1600, Av, största bländare och ev +/- kompensera för att få önskat resultat.
Similar threads
- Svar
- 6
- Visningar
- 668
- Svar
- 21
- Visningar
- 3 K