Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

essoeffia

Ny medlem
Hej,

om några veckor ska jag fotografera mitt första bröllop, det ska bli riktigt spännande! Kameran jag ska fotografera med är en Canon eos 550d.

Sedan innan har jag kitobjektivet Canon EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS samt teleobjektivet Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS.

Men jag känner att jag gärna vill införskaffa mig ett nytt objektiv! Dels för att kunna ta bättre porträttbilder och ta fina bröllopsbilder.

Jag har funderat på något av dessa objektiv: Sigma 17-50mm f2.8 eller Canon 85mm f1.8. Har hört mycket bra om båda, hade egentligen valt Canon 17-55mm f2.8 över Sigma, men detta är för dyrt.

Har inte råd med att köpa två objektiv och vill helt enkelt bara ha ett som jag kan ta fina porträtt med och som kommer passa till bröllopsfotografering! Så vad tror ni? Har ni några bättre tips?

Tack på förhand!!

Jag hade valt 85'an. En fast ljustark glugg är alltid trevligt att ha, och ett förstahandsval vid planerade porträtt där man gärna villa ha snygg bokeh.

Har du sett platsen (kanske kyrkan?) där bröllopet ska vara? Det kan nog varken bra idé att planera dina bilder, och testa i förväg med din kamera i ungefär dom ljusförhållanden du kommer att ha.

Jag skulle säga att du gör ett rejält lyft med bara nya Canon EF 50/1,8 STM som kostar 1400 kr. Det är ett skarpt och ljusstarkt objektiv som passar passar för porträtt, gruppbilder och ögonblicksbilder i kyrka och på middagar.

Din 18-55 är visserligen inte världens bästa objektiv, men ljusstyrkan i vidvinkelläge skiljer inte så mycket från en f/2,8-zoom.

Ett Sigma 17-50mm f2.8 skulle vara ett lyft jämfört med din 18-55:a och vara med smidig med tanke på den fasta och relativt höga ljusstyrkan. Jag skulle ändå rekommendera att komplettera med en 50/1,8 STM för vissa situationer, när det är svagt ljus eller då du vill ha kort skärpedjup.

Antar att du har en reflexskärm redan? Annars är det bra att ha. En med vitt på ena sidan och silver på andra är mycket användbar. Även en lös blixt med ett vitt paraply är toppen.

Givet...

Tycker också att nämnda 50/1,8 stm är ett givet val till din kamera. Fotade själv mitt första bröllop med en 50/1,8 och en 20D. Ljusstyrkan/skärpan gjorde bilderna bra i det mediokra ljuset. Den nya 50/1,8 STM ska väl tom vara lite bättre än den gamla utan stm.

Håller med froderberg Tonyeagle, 50mm är en bra bränvidd på crophus, min personliga favoritbrännvidd.

Den nya 50/1,8 STM ska väl tom vara lite bättre än den gamla utan stm.

Har testat den nya. Bättre mekanik, skönare manuell fokusering, metallbajonett istället för plast, fler bländarlameller ger snyggare oskärpeteckning, bättre antireflexbehandling.

På minussidan är fortfarande något långsam och ljudlig fokusering.

Det finns ingen anledning att köpa en EF 50/1,8 II när nu 50/1,8 STM, inte ens om man köper den gamla begagnat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar