Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till 5d II för porträtt/helkropp

Produkter
(logga in för att koppla)

StinaHedberg

Ny medlem
Hej,

Jag har uppgraderat min kamera till en Canon 5d mark II och skulle även behöva uppgradera mina objektiv, jag vet bara inte vad jag bör välja.

Det jag främst fotograferar är porträtt eller helkropps-bilder och mest i studiomiljö eller i rent dagsljus. Jag har två fasta objektiv idag, vilket är Canon EF 50/1,4 samt en CANON EF 35/2.0. De funkar men inte i alla lägen..

Jag tror att en normalzoom vore bra, dock är min ekonomi är rätt så begränsad så jag skulle max kunna gå upp till 7 000kr. Jag är lite inne på en Tamron AF SP 28-75/2,8 eller en Sigma EX 24-70/2,8. Vad tror ni?

Råd vore extremt tacksamt!

Jag tror du blir jättenöjd med tamron 28-70 om du inte stör dig på lite långsam autofokus som väsnas lite. Väldigt prisvärt, erkänt bra, men inte samma känsla i bygget som canon L.

/David

Jag tycker också EF 85/ f1.8 USM eller EF 135 f/2.0L USM som du får för 7000 kr begagnat.
Kort skärpedjup är fint vid porträttsfokusering.

Hej,

Jag har uppgraderat min kamera till en Canon 5d mark II och skulle även behöva uppgradera mina objektiv, jag vet bara inte vad jag bör välja.

Det jag främst fotograferar är porträtt eller helkropps-bilder och mest i studiomiljö eller i rent dagsljus. Jag har två fasta objektiv idag, vilket är Canon EF 50/1,4 samt en CANON EF 35/2.0. De funkar men inte i alla lägen..

Jag tror att en normalzoom vore bra, dock är min ekonomi är rätt så begränsad så jag skulle max kunna gå upp till 7 000kr. Jag är lite inne på en Tamron AF SP 28-75/2,8 eller en Sigma EX 24-70/2,8. Vad tror ni?

Vad använde du tidigare för optik till porträtt/helkropp?
Var du nöjd med det?
Vill du närmre så räcker det med att köpa ett FF-hus.
Vill du längre ifrån behöver du en annan optik om du byter hus.

Hej,

Man brukar säga att intervallet 85 till 135 mm är porträtt-tele på fullformat. För helkroppsbilder: 50 mm på 5D blir ungefär som 35 mm på crop, det borde väl bli bra?

Vill du att det ska bli likadant som med ett 50/1,4 på den crop-kamera du hade innan, så är 85/1,8 helt perfekt på 5D. Det finns ett 100/2 också som är nästan identiskt i kvalitet och utförande som 85:an. 135 mm ger väldigt tajta utsnitt på normala arbetsavstånd

En normalzoom är ju bra att ha, men inte optimalt för porträtt. Zoomen är smidig, men egentligen bäst lämpad till bilder som du även kan använda med 35 o 50 mm för. Skärpedjupet blir lite större med en zoom som har största bländare 2,8-4 än med de fasta objektiven, så det är svårare att få till en lugn bakgrund.

35mm, 50mm och 100mm låter som en trevlig kameraväska, fast inte lika snabbjobbat som en zoom förstås...

Jag har haft Sigma 24-70 och det var optiskt jättebra men något segt i fokuseringen, bra budgetalternativ till 24-70L. Se bara till att det står DG på det, det är viktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar