Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

jenpal

Medlem
Hej,
jag är alldeles ny här, en amatörfotograf som lär mig något nytt varje dag. Jag har en webbutik med inredning/kläder samt driver en blogg, vilket leder till en hel del fotande.

Jag fotograferar det mesta jag kommer åt;
  • barnen,
  • växter/blommor/natur
  • produkter
  • miljöer både ute och inne

Jag har standardobjektivet som följde med kameran 18-55. Jag känner mig begränsad med detta objektivet och behöver något som ger mig mer, men jag vet inte vad;))

Ibland vill jag ha närbilder på en produkt, växt med riktigt bra skärpa (samtidigt som jag kan få en diffus bakgrund på djupet) - vad behöver jag då?

Ibland när jag fotar interiörbilder så har jag svårt att få med allt jag vill ha och bilden blir riktigt platt - vad krävs då?

Jag är som sagt en amatörfotograf och vill inte gärna lägga alltför dyra pengar på objektiv utan ett hellre ett par lite billigare (helst under 5 000 kr/st) men som ändå kan tillgodose mina behov.
Sååååå tacksam för svar från er!
Jenny
 
Ibland vill jag ha närbilder på en produkt, växt med riktigt bra skärpa (samtidigt som jag kan få en diffus bakgrund på djupet) - vad behöver jag då?

Ett ljusstarkt makrobjektiv, t ex denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624454

Ibland när jag fotar interiörbilder så har jag svårt att få med allt jag vill ha och bilden blir riktigt platt - vad krävs då?

En riktig vidvineklzoom, t ex denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=11-16can (lite dyrare än du önskar, men å andra sidan är makrot lite billigare, plus att det finns ju alltid begagnat att tillgå).
 
Jag har standardobjektivet som följde med kameran 18-55. Jag känner mig begränsad med detta objektivet och behöver något som ger mig mer, men jag vet inte vad;))

Hej, du har redan fått ett par bra tips och jag tänkte fylla på med Sigmas 10-20 mm-objektiv som är populärt och prisvärt - det ger riktigt vid bildvinkel på din 550D och tränger sig dessutom in strax under din prisgräns på 5000. (För nyköp, begagnatmarknaden är ett bra ställe att skaffa optik på och då kan du få ännu bättre alternativ för 5000 kr, t.ex. Canons 10-22.)

Ett annat tips som jag tror skulle kunna ge ännu mer är blixt(ar) om du inte redan har det. En Canon 430EX innebär ett stort lyft jämfört med den löjliga pop-up-blixten och kostar nog strax över 2000 ny. Med en TTL-kabel på några meter (för några hundralappar) kan du ställa blixten vid sidan om kameran och få ytterligare ett lyft för t.ex. produktfoto och barnporträtt. Om du skaffar de här grejerna kommer du snart att vilja ha fler blixtar för att kunna belysa från olika håll. Lägg då till en enkel (men bra) manuell YN560-blixt för knappa tusenlappen och för mindre än 4000 har du fått ihop ett litet vettigt kit för ljussättning.
 
Tack

Jag ska försöka kika lite mer på era fina rekommendationer.
Fick även rekommendation på ett annat objektiv som skulle vara intressant för mitt fotograferande - kanske har ni några synpunkter/erfarenheter på dessa objektiv:

Canon EF 24-70 2,8 L usm (normalzoom)
[/LIST]
samt ett billigare alternativ
  • Tameron SP AF 28-75/2.8 XR Di

Tar tacksamt emot era synpunkter!
Jenny
 
Jag är en av många som skaffat Tamrons 90/2,8-glugg efter att ha läst idel lovord om det på internet och .. jag kan stämma in i kören; för macro är objektivet helt underbart men funkar även till annat som t.ex porträttfoto och är nog det sista objektivet jag skulle sälja. Rekommenderas starkt.

Vad jag, hur som helst, verkligen ville flika in här var några betänkligheter mot de objektiv som du (TS) nämner i det senaste inlägget då jag tror mig se några skäl till varför de skulle kunna visa sig bli ett felköp för dig; ... utifrån det du skriver i trådstarten så är det ganska klart att Erik är spot-on med sina rekommendationer - det du "behöver" är sannolikt ett vidvinkelobjektiv och ett som funkar för macro och där kvalar inte objektiv omkring 24-70 in särskilt bra i någon grupp (du kanske har hört det förut, men säger det ändå - din kamera har en sensortorlek som gör att den effektiva brännvidden (mm) på ett objektiv blir 1,6 gånger längre så när objektivet står på 24mm så "blir" det 38,5 mm vilket inte kvalar in som vidvinkligt på långa vägar). Dessutom är åtminstone Canons 24-70 ett (väldigt uppskattat sådant) proffsobjektiv som är 1) dyrt, 2) utanför din "sökprofil", 3) en bit före dig när det gäller fotokompetens (om du (som du skriver) är nybörjare, till följd att du kanske inte uppskattar objektivet så mycket som det "förtjänar").

Jag säger, all in all, +1 på Eriks inlägg då det var bra förslag men har (som tur är) lite eget att bidra med:

I dina skor hade jag - antagligen redan idag - letat upp ett ställe att köpa ett Canon EF 50 mm 1,8 II på! Det är Canons absolut billigaste(?) objektiv (finns nya från 899:) objektiv och det är väldigt uppskattat ue hos fotograferna (undertecknad inkluderad) och är antagligen "the most bang for the buck" du kan hitta - det är oerhört ljusstarkt (korta skärpedjup + funkar bra i dåliga ljusförhållanden) och har en väldigt fin skärpa i bilderna. Med ett sådant objektiv och möjligheten till att fota med 1,8 så kommer du möjligen uppfylla det du söker när det gäller många fotoområden (produktfoto t.ex, underbart för porträtt för övrigt) och garanterat veta lite bättre vad det är för objektiv du "borde" köpa. Med tanke på priset så är det ändå ett objektiv som är värt att köpa och behålla så där skulle jag börja om jag vore du.

... en annan tanke är att det finns en betydligt billigare lösning för att kunna plåta macro än att köpa ett renodlat macroobjektiv, nämligen en slags extralins som (på samma sätt som filter) skruvas fast längst fram på objektivet. Jag har ett gammalt sådant som jag fick med en 350D i ett "kit" när jag började med foto och det har sin charm - kostar ett par hundralappar men möjliggör ihop med 18-55-gluggen fotografering med en närgräns på bara några centimeter och möjliggör foton på mynt där varenda liten repa syns skarpt och fint. Och som om inte det vore nog så brukar dessa "linser" säljas ihop med en ytterligare del som gör objektivet ... japp, rätt gissat - mer vidvinklat. :) Så här ser min variant ut (ungefär): http://www.rugift.com/images/45x-wide-angle-macro-lens-1 .jpg ... kan vara värt att titta på då det skulle betyda att du kan använda ditt 18-55 till både macro och vidvinkel! :) ... på sikt är det inte en ersättare för "dedikerade" objektiv men det kommer helt klart vara till glädje och värde för dig i detta skede då det ger HELT nya möjligheter med ditt nuvarande objektiv utan att kosta en förmögenhet. För att använda uttrycket igen; du hittar inte mer "bang for the buck" någon annanstans än i detta tillbehör.

.. så.. en sån och ett 50/1,8 ... that's where I'd start. ;) Lycka till!

Jocke
 
Jag ska försöka kika lite mer på era fina rekommendationer.
Fick även rekommendation på ett annat objektiv som skulle vara intressant för mitt fotograferande - kanske har ni några synpunkter/erfarenheter på dessa objektiv:

Canon EF 24-70 2,8 L usm (normalzoom)
[/LIST]
samt ett billigare alternativ
  • Tameron SP AF 28-75/2.8 XR Di
De båda objektiven är inte alls vad du frågade efter i ditt första inlägg. Du skrev att du hade "svårt att få med allt" när du fotograferade interiörer -- med de två objektiven du nämner här kommer du att få med mycket mindre än med det objektiv du har nu.

Du skriver också att du tycker att "bilden blir riktigt platt". Det får mig att tro att det kanske inte alls är ett nytt objektiv du behöver. Istället kanske problemet är ljussättning och att du inte lyckas få ut allt bilden har att ge när du efterbehandlar den i datorn.
 
Borde inte ett 15-85mm passa henne perfekt?

Kostar visserligen 7000kr men kanske är värt det för henne då hon slipper byta objektiv.
Går ju hitta beg för under 5000kr
 
Borde inte ett 15-85mm passa henne perfekt? ...

... funderade också på det, helt klart ett trevligt objektiv men frågan är om skillnaden mellan 18mm och 15mm verkligen uppfyller önskemålet på mer vidvinkel? Och så har ju det objektivet en bra bit kvar innan det kan kvala in som macroglugg. Men som sagt, onekligen ett trevligt objektiv. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.