Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

koerffer

Aktiv medlem
Hello.

Fick min 400d igår med kitobj. men behöver såklart ett extra då detta inte räcker till,

Jag behöver en skarp, ljus och zoomvänlig glugg för att fota skateboard och snowboard och även konserter. för ett rimligt pris , dvs under 4000, jag vet att man inte kan ställa allt för stora krav då men försök.

Tips ?

gärna 2.8 rakt igenom

Har själv en 350d med kitobjektiv och funderar på vad jag egentligen behöver för objektiv. Det låter som du är ute efter ungefär samma som jag.
Tyvärr går inte ljusstyrka 2,8 och pris under 4000 kr liksom inte ihop. Men det här har jag kommit fram till för min egen del.
Sigma 17-70 2,8-4,5 kan ersätta kitobj
Sigma 70-200 2,8 fyller alla krav men är stort och tungt och för dyrt om man inte hittar ett begagnat.
Canon 70-200 4,0 sämre ljustyrka men troligen tillräckligt för mig. Även det över 4000. Anses visst vara mycket prisvärt
Sigma 50-150 2,8 På papperet verkar det vara perfekt för mig. Eftersom det är nytt så kan man inte nog räkna med begagnat.
Tokina 50-135 2,8 Verkar också bra men ännu vet jag inget om pris eller när det börjar säljas. Troligen ganska dyrt.

Det var vad jag går och funderar på. Hoppas du har fått lite hjälp.

Olle

aah , tack för hjälpen , det blev iaf. en blandning

Tamron SP AF 28-75mm F/2,8 XR Di LD

2.8 rakt igenom.

och sen ett tamron 55-200 budgetobj. som jag köpte bara för att det var så billigt , troligen inte värt 700, men det är ändå något.

koerffer skrev:
och sen ett tamron 55-200 budgetobj. som jag köpte bara för att det var så billigt , troligen inte värt 700, men det är ändå något.

Köpte också Tamron 55-200 i väntan på något bättre. Måste säga att det funkare helt OK på min 400D, väl värt sina pengar!

Mvh
Anders

ah , det var det jag tänkte med. det var gött att få det bekräftat.

har du några bilder upplagda som är tagna med det obj. ?

Om du kan klara dig med 4 i bländare, så finns det många 70-200/4L begagnade till salu just nu. Bara på Fotosidan ligger 8 stycken uppe för tillfället, pris mellan 4500-6000, men med tanke på antalet, kan man säkert pruta ner till 4000:-.
Anledningen till stora antalet till salu är säkerligen att 70-200/4L IS just kommit ut, och folk vill byta upp sig. Men i ditt fall är det actionfoto (snowboard och skateboard), och då har du ingen nytta av IS eftersom du ändå kommer att använda korta tider.

Bländare 4 är helt klart för lite för konserter, men till skateboard och snowboard räcker det säkert gott.

Sen kan du spara ihop till en fast ny 50/1.8 för 1000:- som du kan använda till konserter.

Oh, tack .. det var ett givande svar.

jag tror en kompis har 50 1.8 som han säljer, ska ta ett litet snack med honom.

Det som kommer på posten i dagarna nu är:

Tamron 4-5,6/55-200 DI II LD Macro C/AF
&
Tamron SP AF 28-75mm F/2,8 XR Di LD Macro Canon

55-200 kostade bara 800:- så jag tyckte det var värt att testa.

men som sagt , ska kolla upp detdär 50mm 1.8 med kompisen, tack för hjälpen

koerffer skrev:
Oh, tack .. det var ett givande svar.

jag tror en kompis har 50 1.8 som han säljer, ska ta ett litet snack med honom.

Det som kommer på posten i dagarna nu är:

Tamron 4-5,6/55-200 DI II LD Macro C/AF
&
Tamron SP AF 28-75mm F/2,8 XR Di LD Macro Canon

55-200 kostade bara 800:- så jag tyckte det var värt att testa.

men som sagt , ska kolla upp detdär 50mm 1.8 med kompisen, tack för hjälpen
Tamrons 28-75:a är riktigt skarp o bra, så den blir du garanterat nöjd med (mycket lins för pengarna) :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar