Annons

Objektiv till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Har nu suktat efter canons 50mm 1,8 i 2 månader men den är hopplös att finna. Hur som helst så har jag börjat ångra mig lite. Jag ogillar att stå långt i från objektet jag ska fotografera utan vill kunna röra mig på små ytor.

ett 50mm blir som bekant 80mm på dslr, och då krävs det ju några meter för att få med ett ansikte t ex. men samtidigt vill jag komma åt skärpedjupet och skärpan som canons 50mm ger. och priset!

jag är mkt villrådig och långt ifrån rik, och jag tycker inte 18-55 som följde med är ett dugg kul.

tips?

(försökte söka i forumet efter andra inlägg gällande 28/2,8 men fungerade inte!?)

Canon EF 28/2,8 blir ~45mm på 300D, hur är skärpan osv på det objektivet? Det ligger på kanten för min rätt mediokra ekonomi :]

(En eloge till dig Kim som konstant ställer upp och hjälper oss alla!)

Hmmm kort skärpedjup..

På en 10D med ett 50/1.8 @ 2.8 får du på 2 meters håll (lagom för ansiktsporträtt) ett skärpedjup på ca 7 cm..

För att få samma skärpedjup med ett 17/2.8 måste du vara ca 70 cm från ansiktet. Detta kommer att ge en inte så rolig effekt med 17mm objektiv.. ;)

För att få 7 cm skärpedjup med 35/4 så skall du stå 1.2 meter ifrån...

Dessutom gör du avkall på skärpan, när du måste använda det på full öppning. För även om det är skarpt, så är det inte så skarpt som ett fast objektiv, nedbländat.

Ett begagnat EF 35/2 eller 28/2.8 tordes vara ett utmärkt val om du vill ha ett vidare objektiv..

Okej!

Eftersom jag har hört så vansinnigt mkt positivt om 50mm/1,8 om hur skarp den är, undrade jag om 28/2,8 är lika skarpt eftersom jag knappt läst nåt om det objektivet förut. Om det är det så får det nästan bli ett sådant då!

Att välja objektiv (när man verkligen _måste_ välja) är fasen i mig nåt av det svårare jag har gett mig på!

Argh! Om någon på forumet känner sig tvärrik! Skänk en slant till objektivlös man!

Herr Åhman skrev:
Har nu suktat efter canons 50mm 1,8 i 2 månader men den är hopplös att finna. Hur som helst så har jag börjat ångra mig lite. Jag ogillar att stå långt i från objektet jag ska fotografera utan vill kunna röra mig på små ytor.

ett 50mm blir som bekant 80mm på dslr, och då krävs det ju några meter för att få med ett ansikte t ex. men samtidigt vill jag komma åt skärpedjupet och skärpan som canons 50mm ger. och priset!

jag är mkt villrådig och långt ifrån rik, och jag tycker inte 18-55 som följde med är ett dugg kul.

tips?

Jag köpte ett dylikt Canoon 50 mm i en Expertbutik.

Det tog

mig väl några månader innan jag hittade ett 50/1.8 Mk I. En Mk II-a går ju att finna nytt också, och det kostar ungefär som en beggad Mk I-a.

Men det finns folk som säljer sina objektiv, så det är bara att vara enträgen, och Ja, 50/1.8 ÄR skarp & fin!

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar