Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon D7, bra kombination av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha ja det var ett nytt ord för mig, men det är det jag menar med dynamik. Oskärpa bakom objektet/personen/djuret man fotar etc. Det är då det är viktigt med hög ljusinläpp i objektivet (som jag förstår det). Därför undrar jag om det är en given 28mm glugg eller om man klarar sig lika bra med bara 24-70mm för att få snarlika önskade effekter.

Tidigare hade jag ett 18-55mm/3,5-5,6 objektiv. Jag minns att jag önskade lite mer zoom på det objektivet, samtidigt som man ibland önskade lite mer vidvinkel.

Man kanske skall skippa 28mm gluggen och lägga de pengarna istället på ett vidobjektiv som ett EF 20mm/2,8 eller ett EF15mm/2,8? Nu har ni väl tröttnat på mig och mitt velande...

Välkommen till fotosidan. Här får man alltid hjälp att hitta grejer man inte behöver.

EF 24-70 är en tung klump som inte ger ordentlig vidvinkel (dvs mindre bra till höga hus) på din 7D, men en erkänt bra glugg för småbildsformatet. Kanske fundera på 15-85 (eller den billigare och något sämre föregångaren 17-85) istället, i kombination med 28/1.8 så har du nog en riktigt bra utgångspunkt.

För festbilder inomhus så har du ganska mycket hjälp av höga ISO på 7D även när du inte kan använda 28 mm, räcker inte det så köp dig en blixt istället och lär dig använda den.

När du hämtat dig från den första chocken kan du sedan köpa en 85/1.8 för närgångna porträttbilder.

Ok, det är nog smartast.. (missade att detta ovan nämnda inlägg då det kom in under tiden jag skrev föregående)

Vidvinkel för landskap och vågade perspektiv: EF-S 10-22 eller Sigma 8-16
Inomhus och promenadfoto: EF-S 17-55 och en 430 EX II (blixt)
Sport och porträtt inne och ute: EF 70-200/2.8L IS USM II
Skygga djur: EF 500/4L

Sen är du klar. Hur enkelt som helst, men vad fick det kosta sa du?

Till 7D:s gedigna byggkvalitet och vädertätning passar ett L-objektiv riktigt bra.
En trevlig kompis som första (och enda?) objektiv är EF 24-105mm f/4 L IS USM.
Tillsammans utgör dessa två komponenter en mycket harmonisk enhet som hanterar väldigt mycket av vardagens fotografering.

Petter ...

Till 7D:s gedigna byggkvalitet och vädertätning passar ett L-objektiv riktigt bra.
En trevlig kompis som första (och enda?) objektiv är EF 24-105mm f/4 L IS USM.
Tillsammans utgör dessa två komponenter en mycket harmonisk enhet som hanterar väldigt mycket av vardagens fotografering.

Petter ...

Jag har bestämt mig nu, 24-70mm (vill åt det högre ljusinsläppet) kommer bli ett av objektiven. Vilket nästa objektiv blir återstår. Anting blir det ett fast 28mm eller vidvinkel som Tokina AT-X 11-16 f/2.8. Kan inte riktigt bestämma mig vilket man får mest roligt med innan man får råd med nästa glugg. Men jag tror det blir ett vidvinkel då 24-70mm funkar för lite porträtt med.

Jag har bestämt mig nu, 24-70mm (vill åt det högre ljusinsläppet) kommer bli ett av objektiven. Vilket nästa objektiv blir återstår. Anting blir det ett fast 28mm eller vidvinkel som Tokina AT-X 11-16 f/2.8. Kan inte riktigt bestämma mig vilket man får mest roligt med innan man får råd med nästa glugg. Men jag tror det blir ett vidvinkel då 24-70mm funkar för lite porträtt med.

24-70 blir toppen! Den har jag på nästan för jämnan. Älskar den.
24-105:an lånar jag av min fru ibland. Lite smidigare, lite större zoom-omfång, och IS.

Petter ...

Nu tänkte jag fortsätta på tråden...

Jag har en 7D och en 500D.

På 7D använder jag 70-200/2,8L och vid samma tillfällen (t ex vid rallyn, men inte ute på vägarna) är jag sugen på ett objektiv med kort skärpedjup och "mycket suddig" bakgrund för "porträttfotografering"/närbilder på en eller flera personer (som står och pratar) för min 500D.

De objektiv jag funderar på är:
Canon EF 35/1,4L USM
Sigma EX 30/1,4 DC HSM
Canon EF 28/1,8 USM
(Canon EF 24/1,4L II USM (priset...))

Vad finns utöver ovanstående (tidigare inlägg) att säga om dessa objektiv?

Med tanke på 1,6x faktorn, så handlar det om att jämföra med gamla tiders normaloptik. Det blir till att digitalzooma i efterhand.

Nu tänkte jag fortsätta på tråden...

Jag har en 7D och en 500D.

På 7D använder jag 70-200/2,8L och vid samma tillfällen (t ex vid rallyn, men inte ute på vägarna) är jag sugen på ett objektiv med kort skärpedjup och "mycket suddig" bakgrund för "porträttfotografering"/närbilder på en eller flera personer (som står och pratar) för min 500D.

De objektiv jag funderar på är:
Canon EF 35/1,4L USM
Sigma EX 30/1,4 DC HSM
Canon EF 28/1,8 USM
(Canon EF 24/1,4L II USM (priset...))

Vad finns utöver ovanstående (tidigare inlägg) att säga om dessa objektiv?

Med tanke på 1,6x faktorn, så handlar det om att jämföra med gamla tiders normaloptik. Det blir till att digitalzooma i efterhand.

Jag kollade runt lite på olika bilder på flicker... Där såg jag ett snyggt porträttkort. Det var lite i stuk med "plugga utomlands katalog uppslag" (blev ni klokare på det?). Kortet jag refererar till var fotat utomhus en solig dag på en gräsmatta med mkt grönska i bakgrunden. Tjejen är fotad från medjan och upp med en rejäl bokeh. Det stod då att det var med bränvidd 300 och en bländare på 2,8 om inte minnet sviker. Har du testat det konceptet med din 70-200 glugg?

...
är jag sugen på ett objektiv med kort skärpedjup och "mycket suddig" bakgrund för "porträttfotografering"/närbilder på en eller flera personer (som står och pratar)
...

Det beror väl på hur nära du vill stå personerna, och hur långt det är till bakgrunden.
Om du tänker beskära bilderna i efterhand är du nog för långt ifrån för att få till snygg oskärpa i bakgrunden. Hade jag en 70-200 skulle jag nog prova med den.

Petter ...

Det beror väl på hur nära du vill stå personerna, och hur långt det är till bakgrunden.
Om du tänker beskära bilderna i efterhand är du nog för långt ifrån för att få till snygg oskärpa i bakgrunden. Hade jag en 70-200 skulle jag nog prova med den.

Petter ...

Säg att jag står 2m från personen, men det kan väl bli 3-5m ibland. Är det betydligt längre får jag använda 70-200.
Det som jag kan se som "problem" är bakgrunden, dvs det är just den jag vill få suddig i detta fall. Det kan vara personer som står där, det kan vara andra bilar. Det kan vara vad som helst.

I synnerhet om det blir Canons 35mm/1,4L så vill det till att det inte blir någon "överraskning". I själva verket skulle jag behöva titta på bilder tagna med just det objektivet.

Det är väl inte aktuellt att köpa något före juni månad i varje fall.

Har kollat in en del...

Det blir inte så suddigt i bakgrunden som jag tänkte. Subjektet(?) måste vara väldigt nära för att få den effekt jag tänkte. Detta syns tydligast på bilderna med blommor.

Jag får tacka så väldigt mycket för tipset om länkarna.

Porträttbilderna ser oftast oerhört skarpa ut.

Man blir lite sugen... och i synnerhet som saldona på kreditkorten är nära noll...
Men man skall kanske inte tala om för någon att man köper ett objektiv för 11-12kkr för att fota några blommor eller rallyförare...

Men onekligen fanns det massor med fina bilder på ovan angivna länkar, även om bilderna inte var tagna med 500D eller 7D (dvs kameror med crop-faktor).

Måste titta vidare på bilderna...
/Leif

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto