Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv som ej går att få bort

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej
fick tag på en gammal Minolta 7000 nyligen, men nu visade det sig att den förre ägaren tagit i väl mycket när han satte på 50mm-objektivet så det går ej att få bort. Sitter som berget. Vill inte slita sönder någonting, men...någon som har nåt tips och varit med om något liknande?

Tacksam för allt som innebär att jag slipper slänga kameran och objektivet.

Den kameran är modern nog för att ha bajonettfattning för objektivet och då går det inte att dra fast olika hårt.

Det kan vara att spärren har kärvat fast. Prova att vrida lite på objektivet i båda riktningarna när du trycker in spärren. Det kan få piggen att släppa.

/Erik

japp, är nog spärren som fastnat på något sätt,
och det stör mig något förtvivlat, inte för att det här var en dyr kamera, men det borde ju gå och få bort objektivet. Utan att plocka isär kameran. Kämpar vidare lite.

Prova att koppla om till manuell fokus, med fokusknappen på kamerahuset (AF till M)

Om det det skulle vara så att kopplingen till fokusmotorn kärvar, så borde det hjälpa, eftersom kopplingen sänks ner in i kamerahuset då.

har testat det, men det hjälper inte,
AF verkar paj på kameran också, eller så är förre ägaren satt på objektivet så att AF-kontakterna på gluggen ej är i kontakt med kamerans.

Ett objektiv som suttit i många år på en gammal kamera, kan becka fast, fettet i bajonettspärren kan hindra tappen att glidsa undan och då är det bara dissektion som hjälper.

Jag hade utan tvekan slaktat huset sakta och försiktigt, för att kunna dissekera loss ett 50mm f/1.7.

ha-ha, lennart - du får det att låta som att jag ska slakta ett djur. Men ja, går nog att få loss det slut (utan att bruka våld), kameran i sig är ju typ värd en 100-lapp så det är ingen fara att ta sönder den.

Jag har andra, mer brutala, råd om Du nu är inne på fett våld. Tyvärr är jag inte riktigt klar över Dina preferenser när det gäller våldsanvändning, men en fet smäll brukar lösa tvister.

du menar att säljaren ska få en fet smäll :)?
(har såklart krävt pengar tillbaka och ekonomiskt gör jag ingen stor förlust precis, men det stör mig något vansinnigt att jag ej får loss den. Så retfullt. ge mig tips på mer brutala metoder så...)

jodå, brukar posta paket där. har öppet till tolv, halva priset på biltvätt mellan 21 och 00.
annars tror jag svärfar har en vinkelslip. ska nog sluta bra det här, men mindre bra för 7000-kameran.

... sitter det verkligen så hårt?

Du trycker väl in objektivlåsknappen samtidigt som du vrider på gluggen?

... åt rätt håll? ;)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto