Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv soligor och tokina

Produkter
(logga in för att koppla)

PiaSaga

Avslutat medlemskap
jag har två objektiv som jag tänker försöka sälja, men jag har ingen aning om vad de kan vara värda... jag har haft dem liggande hur länge som helst, när jag använde min analoga kamera (en minolta dynax 500 si) använde jag dem aldrig.

dels är det ett soligor 70-300mm, 1:4.5-5.6. i fattningen står det minolta...

dels är det ett tele-tokina, 1:5.5, f=300 mm.

tacksam för hjälp då jag själv kan väldigt lite om detta.

/Pia
 
Om jag inte misstar mig, så fungerar minolta-objektiv på dagens Sony-kameror.

En titt på fotosidans recensioner och diskussionstråd om 70-300 antyder att det inte är speciellt bra, och var ett budget-objektiv redan för 8 år sedan. Hur mycket det är värt vet jag inte, men jag tror du får vara glad om du kan få ett tresiffrigt belopp.

En snabb googling antyder att tokinan är hyfsad nerbländad, och om den har Minolta-fattning och därmed passar till moderna Sony-kameror kan den säkert vara värd några hundra.
 
Vet du om objektiven har autofokus? Minolta har ochså tillverkat kameror och objektiv för endast manuell fokus. De objektiven passar inte några moderna kameror som Sony. Inte utan adapter i varje fall och då med reducerad funktionalitet misstänker jag. De manuella objektiven går det nog inte att få mycket för, om det skulle vara såna du har. Kan du inte lägga upp bilder på objektiven?

Olle
 
Det är enkelt att avgöra om ett objektiv passar Minoltas gamla manuellt fokuserade systemkameror eller Minoltas och Sonys systemkameror med autofokus. Om objektivet har en ring för inställning av bländaren (dvs en ring som har en sifferserie liknande 3.5, 5.6, 8, 11, 16, 22) är det för de gamla manuellt fokuserade kamerorna (och har då ett lägre värde då de inte passar till Sonys Alpha-kameror).
 
Hej Pia,

Ditt Tokina 300mm tillverkades ungefär fram till slutet av 70-talet eller början av 80-talet. Eftersom Minolta bytte objektivfattning 1985 (i samband med att autofokusen kom på spegelreflexkameror) passar alltså sannolikt Tokinan enbart på Minoltakameror med manuell fokus. Adaptrar finns dock numera åt alla möjliga kameramärken, men då får man oftast ställa in rubbet helt manuellt. Det i sin tur är inte det sämsta, mekaniken på de här gamla objektiven överglänser det mesta av det som tillverkas idag (nu är det väl alltid någon som hostar till...). Och objektivet verkar inte alls optiskt dåligt trots sin ålder, kolla:
http://www.pentaxuser.co.uk/forum/topic/pictures-using-my-tokina-rmc-300mm-f5-5--m42-22841
På Tradera finns just nu (t.o.m. 25 sep) ett Tokina 300 f5,5 ute, för ditt ser väl ut så här nånting?:
http://www.tradera.com/RMC-Tokina-300-5-5-M42-Aven-till-nyare-DSLR--auktion_340866_139675716


Mvh
Magnus
 
Fast Dynax 500 är ju från 90-talet, och om båda objektiven passar till den så borde de ha "nya" fattningen och därmed också passa moderna Sony-kameror.
 
Fast Dynax 500 är ju från 90-talet, och om båda objektiven passar till den så borde de ha "nya" fattningen och därmed också passa moderna Sony-kameror.
Men "jag har haft dem liggande hur länge som helst, när jag använde min analoga kamera (en minolta dynax 500 si) använde jag dem aldrig" som Pia skrev tolkar jag som att objektiven inte användes, antagligen för att de inte passade.
 
Tack för alla bra svar. Jag lägger upp en bild på objektiven som Olle hade önskat. Båda har sifferserier liknande den Göran beskriver och då är väl båda objektiven manuella och går därmed inte att använda på nyare kameror utan adapter. Men jag är inte ute efter att göra pengar på dem utan huvudsaken är om de får en ägare som vill ha dem.

/Pia
 

Bilagor

  • 047.jpg
    047.jpg
    13.8 KB · Visningar: 354
Det är inte så lätt att se på bilderna exakt vad det är för objektiv. Det vänstra Tokinaobjektivet verkar vara ett objektiv avsett för T- eller T2-adapter. T2-adaptrar finns även för moderna kameror.
http://www.photax.se/ t ex har adaptrar för Minolta/Sony AF, Canon EOS, Pentax K och Nikon.

Det här objektivet har inte s k automatbländare som lite mer avancerade objektiv brukar ha. Automatbländare innebär att man kan komponera och fokusera med full bländaröppning och objektivet bländas inte ner till den av fotografen eller kameran valda bländaren förrän man trycker på avtryckaren. I stället får man, efter att man fokuserat mm, vrida på en extra bländarring tills det blir stopp. Då har man den bländare man tidigare valt. Man slipper alltså att ta ner kameran från ögat för kunna ställa in bländaren efter fokuseringen.

Om och i så fall hur exponeringsmätningen fungerar vet jag inte. Beror väl också på vilken kamera man använder den med.

Det vita Soligorobjektivet verkar vara lite modernare och förmodligen avsett för Minoltakameror med endast manuell fokusering. Kan säkert även det anslutas via någon adapter till vissa moderna kameror. Framför allt till spegellösa.

Sen vet jag inte hur bra de här objektiven är och om de är värda att kosta på adaptrar till.

Olle

Edit: Ändrade de här objektiven till det här objektivet i andra stycket, eftersom det jag skrev endast gäller Tokinaobjektivet.
 
Senast ändrad:
nä, bilden var tyvärr inte så bra. jag lägger ut dem på blocket så får jag se. som sagt är jag inte ute efter att göra stora pengar på dem.

/Pia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.