Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv Pentax K200D & K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe88

Medlem
Hejsan!

Har nu en K200D som jag funderar på att byta till en K20D
då undrar jag om det är samma objektivfattning på de båda två kamerorna?
Dvs. kan jag använda mitt "Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC" även till K20D'n ?

Jag antar att det funkar men vill bara vara på den säkra sidan.

Tack på förhand!

/ Jeppe

Senast ändrad:
Hej, det är inga som helst problem att använda dina objektiv Pentax har alltid haft en kompatibel objektivfattning.

Grymt ! Tack så mycket !
Någon som vet när Pentax nästa "semiproffskamera" beräknas komma, och vad den kommer kosta ungefär?

Det kanske är dummt att satsa på en K20D om det snart kommer en ny modell?

Ryktena säger att K-7 tillkännages den 21 Maj....

Och att den skall vara tillgänglig i Japan i Juni, så räkna med Juli eller Augusti för Europa. Kanske kommer det säljas en del begagnade K10 och K20 efter det K7 annonserats. K7 verkar bli en kamera i 15-20000 kronorsklassen, så det är nog många som behöver finansiera en uppgradering.

Vi har än så länge ingen officiell information om kameran, men en del bilder har läckt ut, så om bilderna är äkta så verkar det bli inbyggd video och separat mikrofoningång på kameran, i övrigt är allt bara spekulationer. Nästa kamera som kommer blir troligen en K300 och det är tveksamt om K20 får någon efterföljare (tre modeller känns lagom för Pentax), men det beror ju lite på hur avancerad (och dyr) K7 blir om det går att få in ett prisläge till.

K7 tror jag bara är en fantasiprodukt och önsketänkande av oss pentax fantaster men en efterföljare till K20 bör det väl bli men i samma prissegment som K20 skulle jag tro, tror inte Pentax siktar på att slåss med dom stora Canon/Nikon på fullformatsegmentet.

K7 tror jag bara är en fantasiprodukt och önsketänkande av oss pentax fantaster men en efterföljare till K20 bör det väl bli men i samma prissegment som K20 skulle jag tro, tror inte Pentax siktar på att slåss med dom stora Canon/Nikon på fullformatsegmentet.

Fast det är väl en av de få officiella informationer vi har fått från Pentax. Att det kommer en kamera mer avancerad än K20 till sommaren och att den INTE är en efterföljare till K20 utan ett nytt 'koncept'. Sedan behöver ju inte Pentax stå för det uttalandet iofs, tror det gjordes i Jan eller Feb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar