Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv Pentax k-x Ett par frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

kuzan

Avslutat medlemskap
Hej Har precis köpt en pentax k-x efter att haft en kompaktkamera i 10 år och har ett par frågor om objektiv.

Är kameran kompatibel med alla pentaxobjektiv gamla som nya?

Köpte med kitobjektiv 18-55 och 50-200 och är sugen på ett med större zoom som komplement till dom, några tips? kanske inte för dyrt(just nu iallafall) Funderar på begagnat. ska man ta *-300 eller *-400?

Andra användbara tips för en nybörjare tages tacksamt emot.

Alla Pentax objektiv sen mitten av 70-talet kan användas.
Men för autofokus behövs det objektiv ur F-, FA-, FAJ-, och DA-serien, dvs objektiv från slutet av 80-talet och senare.

Har du inte använt kameran så mycket än så kanske du efter lite mer användning upptäcker att det inte är främst längre teleobjektiv du behöver.
Din kamera har så pass hög upplösning att du utan problem kan delförstora en bild så att den motsvarar 300-400mm. Åtminstone om du inte kommer överskrida utskrifter i storlek A3-A4.

Det finns tre objektiv från Pentax som rekommenderas att undvikas vid användning av Pentax digitala systemkameror. Dessa är F85 f/2.8 soft, FA 85 f/2.8 soft och FA 28 F/2.8 soft. Dessa är softfokusobjektiv utan A läge på bländaren och där softeffekten beror på bländarvärdet. Softeffekten försvinner från bländare 8.
Det är enkelt att softa bilder i datorn så den moderna tekniken har ändå gjort dessa objektiv onödiga.

Kanske det var onödigt av dig köpa 50-200 om du redan nu känner det är för kort. Pentax 55-300 har längre räckvidd och är dessutom bättre optiskt. Ett mycket bra köp. Ska du ännu längre så finns ju Sigma 120-400 men då är vi uppe i priser som för vad själva kameran kostade.

Kanske det var onödigt av dig köpa 50-200 om du redan nu känner det är för kort. Pentax 55-300 har längre räckvidd och är dessutom bättre optiskt. Ett mycket bra köp. Ska du ännu längre så finns ju Sigma 120-400 men då är vi uppe i priser som för vad själva kameran kostade.

Köpte med kitobjektiv för det var billigare så, men vad bör man ha i kameraväskan i framtiden? Är som sagt amatör när det gäller sytemkamera.

Vad du bör ha i kameraväskan är svårt att veta, för vi alla har olika behov.
Kit-objektiven täcker ju vidvinkel till tele rätt bra.
Något som brukar uppskattas av många är ett fast objektiv med högre ljusstyrka än kitobjektiven. Högre ljusstyrka = vidare bländare = snabbare slutartider, eller möjlighet att fotografera i dåligt ljus utan att behöva gå upp så mycket i ISO.
Här finns flera alternativ.
Pentax har 50 f/1.4 och ett vädertätat 55 f/1.4 ämnat för porträttfotografering.
Sigma har prisbilligare 30 f/1.4 och 50 f/1.4.

Pentax DA 40 f/2.8 kan absolut också vara ett alternativ, inte lika ljusstarkt men fantastisk optik.

Eller kanske en kombination av makro och allmänobjektiv, som Pentax DA 35 f/2.8 Macro? Som jag har själv och älskar...

Tack för tipsen, Har att göra ett tag med kitobjektiven så man blir värm i kläderna men ett ljusstark objektiv får det bli när jag lärt mig kameran.

Den varianten har jag inte hört. Det är oftast inte bara ljusstyrkan man vill åt utan även möjligheten till kortare skärpedjup.

Ropa hem någon gammal Pentax M 50mm f2.0 eller ännu hellre 1.7 på tradera eller så, brukar vara väl värda pengarna även om de är helt manuella och kanske inget för actionfoto.

Hej Har precis köpt en pentax k-x efter att haft en kompaktkamera i 10 år och har ett par frågor om objektiv.

Är kameran kompatibel med alla pentaxobjektiv gamla som nya?

Köpte med kitobjektiv 18-55 och 50-200 och är sugen på ett med större zoom som komplement till dom, några tips? kanske inte för dyrt(just nu iallafall) Funderar på begagnat. ska man ta *-300 eller *-400?

Andra användbara tips för en nybörjare tages tacksamt emot.

Tror att du får en aha upplevelse efter att
använt ett fast objektiv inom området 24-100mm
under en tid.
Rekommenderar då upp till 50mm, men Tamron
90/2,8 makro är fin oxå, 4600:- ny, men det
finns många begagnade i olika versioner
från dom senaste decennierna.
Av begagnade finns 24or men många 28mm med
bländare 2,8(även 2,0).
Flest begagnade finns som 35mm med 2,8 eller 2,0
och 50mm med 1,4, 1,7 och 2,0.

Men vill du ha en superzoom eller långzoom
så rekommenderar jag upp till 300mm,
400mm är lite extremt och ovanligare.
Med ljusstyrkor på runt 5,6 är starkt ljus
som solljus bra.
Smartast är nog Pentax DA55-300 som är prisvärd,
men det finns många olika 70-300mm i stugorna
som är från 80-talet och framåt.
Superzoomar som Tamron 18-250(5000:) eller
Tamron 28-300(3900:) är användbara som
universalobjektiv, ungefär som en
kompaktkamera med stort omfång.

Kolla in Chinon 135/2,8 för 400:-
http://www.blocket.se/helsingborg/Objektiv_Nikon__Zeiss__Chinon_samt_annat_25426586.htm?ca=10&w=3

Sigma 70-300 med autofokus
http://www.blocket.se/blekinge/Objektiv_Sigma_25419966.htm?ca=10&w=3

Paket med fina Pentax 50/1,7 samt
Makinon 28/2,8 och 135mm/2,8(antagligen bra),
Makinon 80-200(antagligen dålig), kamera
Pentax ME + blixt för 1200:-
http://www.blocket.se/uppsala/Pentax_ME_med_winder__objektiv_m_m_25245830.htm?ca=10&w=3

Pentax 35/2 för 850:-(500 är bättre):
http://www.blocket.se/goteborg/Pentax_SMC_M_35mm_f_2_0_Pentax_K_fattning_24683205.htm?ca=10&w=3

Pentax DA70/2,4 fint nästan nytt objektiv
på Tradera...
http://www.tradera.com/PENTAX-Objek...4-43-UV-och-POL-filter-49mm-auktion_104992614

Testa först (om det går)

Sigma 70-300 skulle jag nog inte rekommendera. Har ett själv och
skulle inte gråta om jag tappade det i marken. Mitt sämsta köp.

Ser att du bor i Helsingborg.. Skicka ett PM om du är intresserat av
objektivet så kan du testa.

Annars kan jag rekommendera 50/2.0. Billigt och skoj.

Mvh

Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar