Annons

Objektiv - okej med Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

citrus

Medlem
Hej!

Jag har kollat en del på objektiv med hög brännvid, och fastnade lite för 75-300 mm 4.5/5.6.

Vad jag funderar över är hur det är om man skulle vilja köpa objektiv av en annan tillverkare med samma fattning - tex Sigma?

Jag funderar även om det verkligen är värt att köpa objektiv med så liten marginal i bländaröppningen. Borde jag, som en rookie i sammanhanget, köpa en dyrare objektiv så att jag har lite att växa in i så att säga.

Tack för alla svar!

Kolla nærgrænserna. Sigma har tex en som har bra nærgræns på 200-300mm.. Mycket mer anvændbart æn Canons motsvarigheter!!

Jag hade tvekløst køpt Sigma 70-300 APO Macro.

Tamron har visst en liknande..

Mvh Niclas,

Den största oron jag har är väl att jag ska köpa ett objektiv, få hem det och upptäcka att det inte passar i kameran :)

Är det så att alla Minolta-kameror har samma fattning?

Vad jag menade med marginal är att det väl är bättre om att ha ett större omfång mellan den minsta bländaren och den högsta. Vet inte riktigt hur det där fungerar, men det är slutsatsen som jag har dragit i alla fall :)

Finns ytterst liten anledning att köpa 75-300 plastglugg när det finns Minolta 70-210/4 på begagnatmarknaden för halva priset..
Mvh/Gunte..

Att hitta objektiv

Jag tycker att Ebay är att rekomendera om man vill hitta objektiv till bra priser. Själv föredrar jag att köpa från England låg frakt och snabba leveranser och de flesta säljarna tar PAYPAL vilket är ett bra betalnings alternativ.

Det mesta på ebay är dyrare än de billigaste internetbutikerna vi har här. Men visst kan man göra klipp också!

Jag beställde slutligen Sigma 70-300 4-5.6 från PixMania eller nått sånt. Skickades från Paris. Jag blev lite orolig då jag fick reda på varifrån det skulle skickas. Dessutom var en del texter från den, typ avtal och likande, väldigt konstigt översatta. Men de var billigast. Frakten kostade 140 kronor, kom med DHL två dagar efter att jag beställt och nu är allt prima! Älskar objektivet.

Fast som sagt - orligt var det så jag kommer nog beställta från svenska butiker i fortsättningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar