Annons

Objektiv och kameraväska i fjällen

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Skall upp i fjällen till sommaren och då det är första gången jag vandrar med sytemkamera dyker problemen upp:

-Vilka objektiv. Har beslutat mig för att lämna mitt 70-200 hemma och satsa på mitt 10-20mm för landskapsvyer och mitt 18-50/2.8 för bilder med sämre ljus och där jag vill få fin skärpa.
-Kameraväska. Planen är att ha kameran löst hängadande någonstans (som jag kommer att lista ut var) när det är bra väder. Och nerstoppad i ryggan vid dåligr väder. Har läst i något forum att folk föredrog att ha en liten väska hängandes. Men är det bara för skydd mot stötar tar jag risken.
-Stativ. Att kunna ta fina landskapsbilder vid sol-upp/nedgång känns som ett måste. Funderar på mitt lilla manfrotto digi 714 (tror jag det heter). Annars funderade jag på ett sådant litet bordsstativ och ställa på en sten?

Ni som fjällvandrar, ge mig gärna lite tips!

Mvh Daniel
 
Jag är ingen van vandrare, och inte heller naturfotograf. men jag transporterar mig ofta med stor ryggsäck och kamera.

Mitt tips är att fästa en sån där toploadväska och en objektivtub på varsin sida av avbärarbältet på ryggsäcken. 70-200 borde inte vara något problem att bära på det sättet heller. Stativet kan du sätta på sidan av ryggsäcken om du har något som väger emot på andra sidan, eller på tvären under topplocket. Jag har testat båda, och den senare är inte att rekommendera om du ska gå där det är trångt med folk.

Hoppas du får en fin tur.
 
Jag brukar ha kameran med en normalzoom i en Lowe Toploader som sitter på magen (i en sele).

På så sätt är den alltid lätt tillgänglig. Om jag är trött eller vandrar i sällskap blir det inte av att fotografera om kameran inte är lätt tillgänglig. Du blir inte populär om när du hänger av dej ryggan för att ta fram kameran femte gången på en halvtimme. :)

Om jag ser något speciellt som kräver annan optik eller stativ tar jag en paus och hänger av mej ryggan.

Övrig optik och tillbehör förvaras i lösa objektivväskor inne i ryggsäcken. Har också en lätt vattentät påse att stoppa in allt i. Den kan komma att behövas om något större vad ska genomföras eller om det är ruskväder. Jag ser till att det finns plats för kameraväskan inne i ryggsäcken också, för det är få magväskor som klarar några timmars skyfall.

50mm låter lite kort som längsta brännvidd, men det är säkert individuellt. Jag brukar sällan använda extrem vidvinkel i fjällen eftersom det får bergen att se små och platta ut. Så jag skulle lämna 10-20 hemma, och ta med 70-200 i stället.

/Henrik
 
topploader väskan är att rekomendera då, dels kameran "hänger på plats" hela tiden och att det blir mera jämnvikt.
Nackdelena är att du måste ta på dig toploaderväskan först och då är det lite besvärligt att ta på sig en rygga, speciellt om den är stor (läs +20 kilo)

Den stora nackdelen med topploaader väskan är att man kan få ont i nacken efter några dagar. Då är det bra om man kan hänga väskan på ryggan istället men ändå frampå bröstet så att den är tillgänglig.

Jag har fått ont i nacken, visserligen konkade jag runt på eos-5 och ett 100-400L i den största toploadern.

Glöm stativet, det är det inte värt, speciellt om du vandrar med andra som inte är foto-nördar, dom blir mest irriterade. använd ryggan som stativ, anternativ ta med en påse med frigolitkulor och lägg under kameran, funkar tillräcligt bra och är mycket lättare.

Om du inte är van fjällvandrare ska jag komma med några amlänna råd som jag tycker är bra.
- Packa lätt
- Lämna ALLA "bra att ha" grejer" hemma
- Om du ska gå på leder med stugor, övernatta i stugorna och handla mat i de stugor som har mat. Bär inte mer än nödvändigt.
- Går ni med tält, planera in stopp där ni kan handla mat
- Går ni helt utanför leder och stugor, (inte att rekomedera om det är första gången)
- Tänk på att det kan regna i hel vecka i fjällen, kameran vatten tätt i ryggräcken
- Förvara inte något innanför jackan och tro att det är förblir torrt, (andingen är din jacka tät från regn och då svettas du, eller så blir blir du blöt utifrån.

Bränvidda att rekomedera är något som är över 100 mm ananrs kommer fjällen inte att "synas"

Ja det blev lite långt...
 
Ok, här kommer en hel del bra ideér som jag inte tänkt på. Det är faktiskt tvärt om mot vad jag tänkt.

Min plan var att ha vidvinkel för fina landskapsvyer. Men det verkar som om ni som fotat i fjällen föredrar tele för att inte fjällen skall bli för små.

Ni får gärna bekräfta att jag fattat det hela rätt.
 
Har oså gott i fjällvandrarplaner o funderade med samma logik som du, ingen som helst användning för en tele.

Kan det kanske vara såhär att fjällen trots allt inte är så väsenskilt mot övriga världen (som 'man' väljer att tro). Frågan blir då istället vad du ska fota, för vyer så vill du ha det vida, för porträtt av enskilda toppar vill du ha normalen men om du ska smyga på renar på snökammar så blir de såklart telen

Vad smart jag nu känner mig! =D
 
Själv tycker jag stativet nästan är oumbärligt och jag skulle inte lämna det hemma. Jag håller även med om att tele kan vara väldigt användbart. Bilden nedan är tagen med en normal (mamiya 80/2,8). Om man tänker sig att man i bilden vill ha ett tajtare utsnitt av drakryggen (i v:et rakt ovan kebnepakteglaciären) så är ett 150 el 210 mm tele inte helt fel.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/462548.htm?set=lp

Och den här bilden är tagen med en 135.a (på 35mm):

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/245291.htm?set=lp
 
Det beror nog mycket på var man ska gå också. Jämtlandsfjällen t.ex. är ju väldigt "böljande" ganska låglänta fjäll, där man inte har så mycket nytta av vidvinkeln.

Ska man in i Sareks dalgångar däremot så hamnar det ju i en annan dager.

När jag sticker iväg till Jämtland(kan ev. bli Abisko) i sommar så tar jag med 18-70 samt 90 Macro. Beroende på hur tung ryggan blir så åker ev. 300+TC(1.4 + 2) med för fåglarnas skull.

/Hasse
 
Har vandrat ifjällen med tung packning och kamera(kameror) sen 1960 talet.
Som stugvärd har jag sedan på senare år mött digitaliserade besvikna vandrare som förbannat batteriåtgången,dvs dom har underskattat hur mycket batteri vandringen slukar.Men mitt tips är-inget stort tele, gärna normalzoom och om möjligt med macrofunktion,där 1:3 räcker för att fotografera exvis en sten med intressanta färger.
Själv har jag alltid kameran hängandes från ryggsäckens ena stolpe(tynger ej nacke eller hals) och mot bröstet.Med softpack får man hitta på nåt annat.Att ha allt i ryggsäcken är helt förkastligt om man vill fånga nåt intressant.Stanna upp ibland,ställ ifrån ryggsäcken och titta runt med kameran i omgivningen.Pga tung ryggsäck-ha koll på andningen när du fotograferar,även om du har anti skak funktion.Själv har jag varit tokig nog att alltid ha med mej monostativ i lättviktsutförande,vilket förhindrar oönskade rörelser i lod riktning,som är vanligast.Lycka till.Ta med extra minne om du kör digitalt!
 
Som flera andra varit inne på; Var det något jag saknade i somras i Sarek så var det ett objektiv runt 100mm. (hade med 20mm och 300mm) Vidvinkel i all ära, men för fjäll ger ett kort tele ofta intressantare vyer. En del riktigt bra fjällvyer har jag även tagit med 300mm!

Packningstips då. Jag försöker alltid ha kameran i en liten väska på höften ihop med polfilter (ett mycket bra tillbehör i fjällvärlden) och annat smått och gott. Övriga objektiv ligger i en ytterficka på ryggsäcken och någon medvandrare snabbutbildas i att räcka mig rätt saker vid behov. Lämna plats i ryggsäcken så att allt kan packas där vid vad och skitväder.

Att tänka på är att kamera på magen/bröstet kan ge ganska obehagliga revbensbrott vid fall framåt. Har inte varit med om det vid vandring, men det har hänt folk omkring mig flera gånger vid skridskoåkning.
 
Nu ska jag säga emot mig själv!

Vandrade för 2 år sen med en 28mm kompaktkamera i pajelanta, funkate rätt bra, bilderna blev bra (iallafall tillräckligt bra) och packningen var lätt. (9 kg på 10 dagar, det är mumma)
 
Fin bild,och till det djupet behöver du inget stort tele.Men jag vill också påpeka att det givetvis har betydelse hur mycket du orkar eller vill bära.Har du frågor kring smultronställen i Lapplandsfjällen,får du gärna maila mej för tips.
 
Tycker det är absolut klockrent att ha kameran i en stor Lowe Topload hängande i bröstsele. Både väl skyddad och smidig att få fram. Tycker också den ligger skapligt bra i lodlinjen och väger upp den tunga packningen på ryggen till viss del. "Nackdelen" är måhända nacken som en var inne på. Remmarna skär ned om man lassar den för tungt. Med regnskyddet på tål den en del väta, men måste jag gå längre tid i ihållande regn knyter jag dessutom in kameraprylarna i plastpåsar. Samma sak i fuktiga nätter i tältet då jag även stoppar dit lite silika-gelpåsar. Vet inte om det är absolut nödvändigt, men det "känns" bättre.

Vidare har jag ett andrahus i liten toploadväska och diverse andra objektiv i mindre objektivväskor. Dessa kan jag antingen hänga på utsidan toploadväskan, i ryggsäckens midjebälte eller helt enkelt stoppa in i ryggsäcken, allt beroende på vad jag känner för stunden. Jag använder alla brännvidder från 10 mm till 400 mm och fotar både digitalt och dia. Visst avänder jag mer tele, men nog tycker jag 10 mm (här motsvarande småbilds 16 mm) kan komma väl till pass ibland.
http://www.shall.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=899140
http://www.shall.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=751569

Vad stativ beträffar är jag "kättare" i så måtto att jag inte har med en stor trebenare. Dels har jag en Gitzo 1560, kombinerad enbenare/vandringsstav, och dels en liten Manfrotto 709B, ett litet bordstativ på 170 gram som bär förvånande mycket. Att hitta lämpliga stenar att sätta det på är aldrig något problem i fjällen!

Tar med rätt mycket kameraprylar och anpassar sedan vandringen därefter. Bär alltså tungt, men går då å andra sidan kortare dagsturer och stannar ofta flera nätter på samma ställe och kör dagsturer med lätt packning. Förutsättning för detta är en bra ryggsäck med ett höftbälte som sitter uppe. Har vidare mycket stor nytta av vandringsstavar, framför allt i besvärlig terräng. Håller emot nedför, drar mig uppför och parerar överbalanser. Har också på mig ett par rejäla Vulcan knäskydd för extra stabilitet. Sist men inte minst kör jag några träningspass hemmavid med full packning för att vänja musklerna.

Hur som helst, kontentan är att det inte finns något "rätt" eller "fel" och det är vädligt mycket en smaksak vad man vill ta med, hur mycket man vill bära och på vilket sätt man vill vandra. Kort och gott, vad man vill få ut av sin fjällvandring. Det kan för mig variera från år till år. För några år sedan körde jag stugturer i blixtempo och nu är jag alltså såld på tältturer i kryptempo. Kan säkert slå tillbaka igen.
 
Daniel R skrev:
Skall upp i fjällen till sommaren och då det är första gången jag vandrar med sytemkamera dyker problemen upp:

-Vilka objektiv. Har beslutat mig för att lämna mitt 70-200 hemma och satsa på mitt 10-20mm för landskapsvyer och mitt 18-50/2.8 för bilder med sämre ljus och där jag vill få fin skärpa.
-Kameraväska. Planen är att ha kameran löst hängadande någonstans (som jag kommer att lista ut var) när det är bra väder. Och nerstoppad i ryggan vid dåligr väder. Har läst i något forum att folk föredrog att ha en liten väska hängandes. Men är det bara för skydd mot stötar tar jag risken.
-Stativ. Att kunna ta fina landskapsbilder vid sol-upp/nedgång känns som ett måste. Funderar på mitt lilla manfrotto digi 714 (tror jag det heter). Annars funderade jag på ett sådant litet bordsstativ och ställa på en sten?

Ni som fjällvandrar, ge mig gärna lite tips!

Mvh Daniel

Vandra med systemkamera...
Tycker att endast en kamera funkar bra.
Med ett objektiv! :)
Brukar ha Leican (eller ibland en Contax) hängandes på magen.
Med en 35:a. (Eller i Contax-fallet en 28:a)
Visst har jag haft problem. ;)
Vi skatade en gång från Storulvån till Ulvåtjärn, (Jämtland)
det var fin hård skare,
men då kallnade baterierna i Contax 137:an då den hängde på magen!
Fick ha batterierna i fickan en halvtimme! ;)

Med Leican har det aldrig varit problem!
Vare sig i Lappland, Jotunheimen eller Fransk/Italienska alperna! :)

Vid regn! Innanför jackan!
Vid sol! Utanför jackan!

Stativ!? Det är fullt med stenar i fjällen!

Och tror att ju mindre man har att bära, och kan bära framme,
ju fler bilder blir det!

Här er'e Contax med 28 mm.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/450074.htm
 
Daniel R skrev:

-Vilka objektiv. Har beslutat mig för att lämna mitt 70-200 hemma och satsa på mitt 10-20mm för landskapsvyer och mitt 18-50/2.8 för bilder med sämre ljus och där jag vill få fin skärpa.

Jag ser det som så här. Du är fotointresserad, tar bra bilder och har bra utrustning. Nu ska du till en plats där du har alla chanser i världen att ta läckra bilder. Tycker inte du ska lämna något av de tre objektiven hemma och dessutom gärna lägga på en 1,4x extender. Vikten på ditt 70-200 motsvarar kanske en dagsranson mat. Tar du bättre bilder under t.ex. 11 dagar med 10-20 & 18-50, än under 10 dagar med 10-20, 18-50 & 70-200? Jag tror faktiskt inte det. Du kan rimligen inte veta helt säkert vilka fotomotiv som dyker upp! Sedan kan man faktiskt också lära sig bära några kilo tyngre packning utan att det blir förödande. Har själv lagt på några kilo inför varje år alltefersom jag tycker mig bemästra det. Nu kommer säkert någon gramjägare in och ger mig på pälsen...
 
Re: Re: Objektiv och kameraväska i fjällen

Jalong skrev:
Nu kommer säkert någon gramjägare in och ger mig på pälsen...

Här har du en gramjägare ;-)

Jag tycker du har mycket vettiga kommentarer. Har tänkt i dom banorna själv. Till skillnad mot alla mina andra vandrigar (med IXUS330!) så kommer att godis och "extra god" mat försvinna (undra vad min icke fotointresserade kompis tycker om det). Har varit noga med vikter i Sarek, men nu skall vi till kebenekaise med kortare etapper.

Jag skall hem och väga grejerna och titta vilka skillnader vi pratar om.

DR
 
Om jag talade om vad jag burit in i Sarek skulle du idiotförklara mig och totalt döma ut allt jag skriver. Men poängen är att man faktiskt kan vänja sig vid lite tyngre packning, och jag är sannerligen ingen häst a la Grundsten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.