ANNONS
Annons

Objektiv och kameraväska i fjällen

Produkter
(logga in för att koppla)
Låt höra :)

Faktum är att jag får ta lite hänsyn till att det inte är en vandring enbart för foto. Men lite skall man hinna med...
 
Japp, här kommer jag.

Min personliga stil på senare år när jag vandrar i fjällen är att jag vandrar och koncentrerar mig på den upplevelsen. Inte för att jag stressar utan mer för att jag vill njuta av friden och bara ta in upplevelserna.

Det gör att jag helre går stugturer med lite packning än tält och hela kittet.
Vandrar dessutom nästan alltid ensam så jag ser det som en risk att ha mycket på ryggen vid eventuella problem med kroppen.

Så min filosofi just nu är lite pakning och lite släpande, men som du säger Svante pendeln svänger och rätt vad det är så har man ändrat sig.
 
Här är utdrag från den fotorelaterade biten i fjolårets packlista, komplett med viktuppgifter. Tillsammans med en lika fotogalen kompis korsade jag under 2 veckor Sarek från Cykelstigen vid Aktse till Staloluokta, varifrån vi unnade oss helikopter tillbaka. I år ska jag nog gå själv längs Padjelanta/Sarekgränsen och jag kommer defintivt ta med mindre. Man är som sagt mer utsatt om man går själv. Får se vad jag står ut att lämna hemma, men vidvinkelzoom, normalzoom, telefozoom, digital system, analog system och mellanlagringsenhet ser jag som ett måste och kommer anpassa turen därefter.

Canon 10-22 445
Canon 200/2,8 895
Canon 24/2,8 290
Canon 28-135 IS 610
Canon 2x extender 340
Canon 50/1,8 160
Canon 70-300 DO 825
Canon EOS 30 inkl batteri & film 675
Canon EOS 33v inkl batteri & film 675
Canon EOS 350D inkl batteri & minneskort 585
Diarullar Fuji Velvia 50, 10 st 286
Diarullar Kodak Elite Chrome Extra Color, 15 st 429
Diarullar, gamla, 4 Ve 50, 2 Pr 400F, 1 XC 200
Kameralock och bakre linslock, 2 st 50
Ladddningsbara AA (8) 530
Lotus mini topload 270
LowePro 75 AW 890
LowePro Lenscase 1W 150
LowePro Lenscase 3 225
Lösa minneskort (2 st) 30
Manfrotto 709B 170
Mellanring 20+12 mm inkl lock 158
NB2LH för Canon 350D, 7 st i plastask 388
PD7X 40 GB hårddisk inkl fodral, plastask och 4 batterier 540
Polfilter 58 mm 53
Putsduk, orange 20
Putsduk, svart 12
Silica Gel, 32 påsar väl inslagna 60
 
Jalong skrev:


Canon 10-22 445
Canon 200/2,8 895
Canon 24/2,8 290
Canon 28-135 IS 610
Canon 2x extender 340
Canon 50/1,8 160
Canon 70-300 DO 825
Canon EOS 30 inkl batteri & film 675
Canon EOS 33v inkl batteri & film 675
Canon EOS 350D inkl batteri & minneskort 585
Diarullar Fuji Velvia 50, 10 st 286
Diarullar Kodak Elite Chrome Extra Color, 15 st 429
Diarullar, gamla, 4 Ve 50, 2 Pr 400F, 1 XC 200
Kameralock och bakre linslock, 2 st 50
Ladddningsbara AA (8) 530
Lotus mini topload 270
LowePro 75 AW 890
LowePro Lenscase 1W 150
LowePro Lenscase 3 225
Lösa minneskort (2 st) 30
Manfrotto 709B 170
Mellanring 20+12 mm inkl lock 158
NB2LH för Canon 350D, 7 st i plastask 388
PD7X 40 GB hårddisk inkl fodral, plastask och 4 batterier 540
Polfilter 58 mm 53
Putsduk, orange 20
Putsduk, svart 12
Silica Gel, 32 påsar väl inslagna 60

DU vinner! :)
 
Nej, men jag träffade några som träffade honom. De sa att han gick lätt och åkte mycket helikopter...
Å andra sidan har han ju släpat upp storformatare på rätt många toppar.
 
Svante.. din packning låter smärtsamt tung hehe.. Jag ska själv ut i sommar, dels till Norge i augusti och sen en tvåveckors solotur i Sarek i september och har som mål att komma under 20 kg inklusive kameraprylar. Jag tror jag kommer begränsa mig till min Mamiya 645 pro tl, två magasin, 35mm, 80mm, 150mm, stativ eller 5D med två-tre fasta objektiv plus lite tillbehör som film (i det fallet jag tar mf-kameran), filter etc
 
Walkerboh skrev:
Japp, här kommer jag.

Min personliga stil på senare år när jag vandrar i fjällen är att jag vandrar och koncentrerar mig på den upplevelsen. Inte för att jag stressar utan mer för att jag vill njuta av friden och bara ta in upplevelserna.

Det gör att jag helre går stugturer med lite packning än tält och hela kittet.
Vandrar dessutom nästan alltid ensam så jag ser det som en risk att ha mycket på ryggen vid eventuella problem med kroppen.

Så min filosofi just nu är lite pakning och lite släpande, men som du säger Svante pendeln svänger och rätt vad det är så har man ändrat sig.

Jag gick stugturer under tre somrar, och visst har det sin charm. Men efter att ha börjat med tält kan jag nog aldrig lämna den frihetskänsla det ger. Om jag faller tillbaka mot stugorna så blir det nog stugturer med tält. Då kan man avnjuta stugornas alla faciliteter samtidigt som man har sitt eget krypin att dra sig tillbaka till. Är också den bästa dealen rent ekonomiskt. Tältavgiften är billig jämfört med vad det kostar att bo i stugorna.
 
dJb skrev:
Svante.. din packning låter smärtsamt tung hehe.. Jag ska själv ut i sommar, dels till Norge i augusti och sen en tvåveckors solotur i Sarek i september och har som mål att komma under 20 kg inklusive kameraprylar. Jag tror jag kommer begränsa mig till min Mamiya 645 pro tl, två magasin, 35mm, 80mm, 150mm, stativ eller 5D med två-tre fasta objektiv plus lite tillbehör som film (i det fallet jag tar mf-kameran), filter etc

Jag brukar satsa på 23kg och då är vi två så vissa saker delas (kök tält)

Hur lyckas du med 20kg?
 
dJb skrev:
Svante.. din packning låter smärtsamt tung hehe.. Jag ska själv ut i sommar, dels till Norge i augusti och sen en tvåveckors solotur i Sarek i september och har som mål att komma under 20 kg inklusive kameraprylar. Jag tror jag kommer begränsa mig till min Mamiya 645 pro tl, två magasin, 35mm, 80mm, 150mm, stativ eller 5D med två-tre fasta objektiv plus lite tillbehör som film (i det fallet jag tar mf-kameran), filter etc

Jomenvisst. Nog var den det alltid....
Lätta friluftsprylar är dyrt.
Siktar på att vara klart lättare i år. Apropå. Någon som vet om det funkar rent praktiskt att flyga ned proviant från Ritsem till Stalo?
 
Inget tele?

Jag skulle ta längst möjliga tele och lämnat resten hemma. Det är ju sådana avstånd däruppe att detaljer på vidvinkelbilder ser ut som flugskit om man inte gör väggtapet förstås.
Spontant om jag skulle åka till Lappland skulle jag ta med mig 200mm 2x teleplus och ett kamerahus som kan hanteras med tjocka vantar.
-Fast jag åker nog till Venedig istället, det är ungefär lika långt härifrån men mycket varmare.
 
Daniel R skrev:
Jag brukar satsa på 23kg och då är vi två så vissa saker delas (kök tält)

Hur lyckas du med 20kg?

Jag har inte lyckats än men jag har det som mål.. :)

Jag har i år bytt sovsäck till en lättare (595g), ryggsäck ca 1300g och jag ska inhandla ett enmanstält, antingen HB Akto eller möjligen Terra Nova laser competition på 940g. Det blir typ 3 kg. Mat ca 9 kg, kamera 4-5 kg.
Det ska nog inte vara omöjligt men jag vet inte om jag lyckas i år men målet är iaf under 20 kg. :)
 
"butikerna" i Stalo säljer ju mat.
Hur hade du tänkt att bara flyga proviant om du inte själv är med?
Jag antar att det går om man pratar med gubbarna som kör men tror knappast att det blir billigare än att köpa på plats.
 
Walkerboh skrev:
"butikerna" i Stalo säljer ju mat.
Hur hade du tänkt att bara flyga proviant om du inte själv är med?
Jag antar att det går om man pratar med gubbarna som kör men tror knappast att det blir billigare än att köpa på plats.

Inte en ekomisk fråga. Vill bara ha rätt käk med mig och få packningen lite uppdelad. Hur jag tänkt? Ja, det var just det. Måste förmodligen vara på plats och ta emot. Frågan är om man kunde lämna in det och få det utfluget en viss dag. De tar ju 20 kr kg för övervikt. Samma för gods? Ska förstås ringa flygbolaget själv och fråga. Var bara ett hugskott att slänga iväg en fråga här ifall någon hade erfarenhet av det. Sorry om tråden kom på villovägar.
 
Vilka objektiv som är "nödvändiga" är naturligtvis rätt individuellt men här är en graf över vilka brännvidder jag använde i somras under en knapp vecka i norra Jämtland.

10-19 summa: 105 bilder
20-55 summa: 94 bilder
56-280 summa: 106 bilder

Som synes är ett tele rätt bra att ha men att påstå att vidvinklar är värdelösa är väl kanske inte nödvändigtvis rätt heller.

Att ha kameran framme är väldigt bra, i synnerhet om man vandrar med folk som inte fotar. men att bara hänga runt nacken bjuder in till smärtor, vilket det kan vara nog av i alla fall om man är ovan.

Vill du inte ta med ett stort och tungt 70-200 kanske det kan vara läge att skaffa ett billigt, begagnat 70-300?
 

Bilagor

  • skärmdump2.jpg
    skärmdump2.jpg
    16.7 KB · Visningar: 463
Ni som rekomenderat en topload väska. Några tips på någon lätt som sväljer en eos350D +70-200/4L
 
Glöm inte att Klum har bärare!

Såg ni reportaget om Mattias Klum? När de var i sydamerika?
-Han hade 12 infödda bärare till utrustningen!
-Så länge inte National Geographic betalar det så håller jag mig till kamerahus + 180:a+massor med minneskort.-23 kilo är ju övervikt på flyget! Och då ska det bara bäras en liten bit på var flygplats.
 
Jag brukar ha teleobjektivet monterat och redo för 'snabba lägen', i mitt fall vilar det kalasskönt på armen i 'babygreppet' (D70s + Tamron 200-500) medan jag går. Antingen helt utan väska, eller med objektivets mjuka väska som beredskapsväska. För mig är det givet att ha med teleobjektivet för däggdjur och fåglar. Macrot kommer tvåa, eftersom jag gillar att fota fjällväxter och småkryp. Och så klart en normalzoom oxå.. 4 ackar brukar det gå åt till min D70s under 10 dagar, jag gillar att ligga och zappa runt bland bilderna under regniga stunder i tältet.


Blir Sarek första veckan i Augusti, och Grövelsjön första veckan i sptember - Härligt!

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.