Annons

Objektiv och kamera kammo

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Fick lite kamoflagetyg hemskickat av en snäll leverantör och nu skall jag försöka sy ihop något användbart överdrag till mitt objektiv och kamerahus.

Har dock inte sett någon köpversion hur dom är gjorda.
Hur är dom sydda för att man skall komma åt eventuell zoom och fokusring ?

Mvh

/Andreas

Dom kamoöverdragen som var på den länken såg mer ut som tejp eller neopren?
Jag har tyg som är tredimensionel kamoflage så det blir lite knökigt att dela upp det i en massa små ringar som man trär på objektivet.

Mvh

/Andreas

nu går jag lite off topic här med en snabb fråga. Hoppas ingen misstycker.

Hur viktigt är det med kammo på utrustning/sig själv?

om man ligger stilla på samma ställe i en illröd jacka vänjer sig inte djuren efter en stud att den där röda fläcken ligger där?

Tänkte jag skulle satsa lite mer på natur foto till sommaren efter mitt 400mm inköp.

Hej Kalle,

Enligt min egen erfarenhet så är det en vässentlig skillnad.
I alla fall om man har att göra med djur som inte är vana vid människor som t.ex måsar och kajor mm.

Djur reagerar på rörelser, stora som små och om dom kan koppla rörelsen och formen till ett hot så triggar det en flyktrespons.
Delar av kroppen som är väldigt vikiga att dölja är ansiktet och händer framför allt.

Som exempel så kan man ta om man försöker närma sig ett rådjur. Om man går med lugna rörelse och rakt emot det (med eller utan kamoflage) så har man betydligt störra chans att komma nära än om man rör sig i sidled sammtidigt som man försöker närma sig.
Anledningen är att djur reagerar avsevärt mycket starkare på rörelse i sidled än i djupled.

Om man rör sig med en bra kamoflage utrustning så uppfattas den lättar som något naturligt och ej hotfullt.
Men om man sticker ut med färg/form eller på något annat sätt så får man mycket mindre spelrum för att röra sig utan att skrämma djuren.

Precis på samma sätt som djur sällan uppfattar en bil som hotfull men om du kliver ur bilen så flyr dom.

Senast ändrad:
Tack Christian för din hjälp, länkarna fungerade inte för mig men jag lyckades hitta till produkterna i alla fall från deras grundadress.

Mvh

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar