Annons

Objektiv och blixt från BHphoto

Produkter
(logga in för att koppla)
ZuljiN skrev:
Jag är bara lite nyfiken nu, tycker nån att det är någon idé att ha både en 28-200 och en 70-300 om man sitter på ett 28-55 nu?

Jag tycker att det låter fel...70-200 och ett fast 300/400 hade ju inte varit fel...men såklart...beror ju på vad man ska ha det till
 
Kakelgasten skrev:
Jag tycker att det låter fel...70-200 och ett fast 300/400 hade ju inte varit fel...men såklart...beror ju på vad man ska ha det till

Det är ju just det. Vad ska man ha det till, nästan omöjligt att svara på för det är ju så mycket och så blandat.Med 28-200 får jag stort omfång och kan hiva kitobejktivet men med 70-300 så kommer jag den där extra biten... ahh, vad göra?
 
Fråga a dig inte vilket objektiv

Fråga dig istället:

* Vad är jag intresserad av att fota
* Vad är målet med bilderna
* Är det viktigast att ta bilden eller att de tagna bilderna är tekniskt perfekta.


Om du ännu inte har svaret dessa frågor kommer du att köpa fel prylar :) Fota med det du har titta på andras bilder och när du gillar en bild kolla vilken utrustning som använts. När du kollar på en bild du inte gillar så kolla då också.

När du kollar på objektiv fundera inte enbart på pris och zoom-omfång, kolla även följnade:

* Hur snabb är AF:en
* Är det snygg oskärpa...Kolla en bild tagen med spegeltele så förstår du vad jag menar, de har extremt ful oskärpa.

*Hur är ljusstyrkan, ett ljusstarkt objektiv ger dig två fördelar, du kan fota i sämre ljus och du kan få saker ur fokus så att de inte syns på dina bilder!

Lycka till i djungeln!

Martin
 
ZuljiN skrev:
Det är ju just det. Vad ska man ha det till, nästan omöjligt att svara på för det är ju så mycket och så blandat.Med 28-200 får jag stort omfång och kan hiva kitobejktivet men med 70-300 så kommer jag den där extra biten... ahh, vad göra?

Ja du...det är inte lätt...jag ska inte säga vad du ska göra, men jag kan säga hur jag gjorde när jag var i din situation.

Jag köpte 20D med kitobjektivet.
Hade det i ca 2 veckor när jag insåg att det inte var något för mig.
Visste inte vad jag skulle göra...så jag köpte
50/1.8 II för en billig peng.
På det viset fick jag ett ljusstarkt/billigt alternativ under tiden jag funderade.

Funderade ut vad jag vill fota...vilka krav jag hade...när jag väl bestämmt mig så sökte jag i olika trådar här om dom alternativen jag tänkt mig. Såg även till att få testa lite objektiv.

Givetvis så hade jag ögonen/öronen öppna för andra alternativ under tiden...när jag väl hittat all information så beställde jag först 1 av objektiven...i mitt fall ett 70-200/2.8 IS USM.

Sen beställde jag ett Macro...och förmodligen så kommer det att bli något vidvinkel-zoom så småningom oxå.

Jag är nöjd med dom alternativ jag har idag...dom omfattar det jag fotograferar...men vem vet...om 1 år kanske jag har andra önskemål...den dagen den sorgen.
 
Jag funderar på att handla Canon EF 50mm f/1.4 USM Autofocus som porträtt objektiv, jag får den fär ca 2100:- på bhphoto. Vad tror ni, bra objektiv? Prisvärt?
 
ZuljiN skrev:
Jag funderar på att handla Canon EF 50mm f/1.4 USM Autofocus som porträtt objektiv, jag får den fär ca 2100:- på bhphoto. Vad tror ni, bra objektiv? Prisvärt?

Ptjaa...glöm bara inte moms och tull...och frakt

3100:- på Technikdirect
3695:- på Cyberphoto
 
Kakelgasten skrev:
Ptjaa...glöm bara inte moms och tull...och frakt

3100:- på Technikdirect
3695:- på Cyberphoto


Jag handlar när jag är och hälsar på familjen så det blir domestic shipping. Oftast en ganska obetydlig summa.

Vad tror du då? Prisvärt? Är obejktivet så mycket bättre än 1.8 linsen?
 
ZuljiN skrev:
Jag handlar när jag är och hälsar på familjen så det blir domestic shipping. Oftast en ganska obetydlig summa.

Vad tror du då? Prisvärt? Är obejktivet så mycket bättre än 1.8 linsen?

Ok...

Jo, klart att det är...förvisso så är 50/1.8 prisvärt...

Men 2100:- för 50/1.4 är mycket prisvärt...50/1.8:an är ganska plastigt...därav priset...jag hade utan tvekan köpt 50/1.4 för det priset...
 
Det är trixigt det här. Men fan vad glad jag är att ni finns och hjälper till, prisa gudarna för fotosidan!

Jag har läst runt lite och påminns ständigt om att köpa ett objektiv utan att kompromissa för jag kommer att ha det en längre tid. Låter helt vettigt, men samtidigt så vill man ju inte lägga ut nåra pengar som kan gå till annat bara för att man köper en pryl som egentligen är mycket bättre än vad man utnyttjar. Hänger ni med? Hur som helst, hör jag inget negativt om 1.4an så blir det den och då är porträtt biten löst (tillfälligt om inte annat) men fortfarande har jag blixt och zoom att ta itu med. När jag ändå är nere så vill jag försöka passa på. Får inte tillfälle att handla till dom priserna varje dag.

Canon 580EX eller Sigma EF-500 DG Super II?
Dom går för ca 2700:- resp 2000:- (Sigman säljs inte av bhphoto än men finns hos cyber för 1990kr).

Och zoomen... helt borttappad nu.. står mellan två sigma tror jag.. Canon 70-300 med IS känns inte riktigt värt. Eller vad säger ni? Alternativen är Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II Autofocus eller Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC Aspherical (IF). Har inte en susning om vilken jag ska ta.
 
Försök att hitta någon...kanske någon på fs som du kan prova av eller varför inte ta dig till Elmiamässan i Jönköping imorgon...på Fotomässan kan du säkert snappa upp en del tips.
 
Kakelgasten skrev:
Försök att hitta någon...kanske någon på fs som du kan prova av eller varför inte ta dig till Elmiamässan i Jönköping imorgon...på Fotomässan kan du säkert snappa upp en del tips.

Meningen var ju att jag skulle till elmia men en bihåleinflamation har tyvärr satt stopp för det.

Någon som vet om blixtarna laddar olika snabbt? Sägs ju att 580 ska vara snabbare än 550 men sigmas har jag inte hört något om.
 
Christer1 skrev:
Sigma 500 laddar på 4 sekunder om man har AA 2300 NiMh batterier.

Det låter ju som en bra tid. Finns det några jämförelser man kan göra mellan nya sigman och canons 580ex? För- och nackdelar? Har avårt att välja mellan dessa eftersom prisskillnaden är så stor.
 
ZuljiN skrev:
Det låter ju som en bra tid. Finns det några jämförelser man kan göra mellan nya sigman och canons 580ex? För- och nackdelar? Har avårt att välja mellan dessa eftersom prisskillnaden är så stor.


Inte "avårt", "svårt" ska det stå
 
Låt inte den här tråden dö nu

jag behöver fortfarande hjälp.

Vad tror ni om för och nackdelar med Canon 580EX och Sigma EF-500 DG Super II?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.