** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv och blixt från BHphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

ZuljiN

Aktiv medlem
God morgon på er. Har en hel drös frågor som jag behöver svar på. Köpte en 350D för en tid sedan och börjar tröttna på kitobjetkivet. Eftersom jag har en resa till USA på gång i sommar tänkte jag köra på lite nya grejjer från BHphoto. Objektivmässigt står det väl mellan Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 IS USM och Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II men jag vet inte vilken som är bäst eller mer prisvärd. Behöves verkligen IS? Canon objektiven har väl världsgaranti tycker jag mig ha läst på forumet men hur är det med Sigma?

Behöver även en blixt, vet dock inte vilken. Ska jag köpa en Speedlight 580 eller klarar jag mig med en 420? Fungerar inte ETTL-II med alla EX blixtar? Hur är Sigma EF-500 DG SUPER II och hur fungerar garanti på USA köpta blixtar?

Jag har fler frågor kvar men det här blev väl rörigt så det räcker en tid? =) Väntar nog lite med resten, hehe.

Behöver även en blixt, vet dock inte vilken. Ska jag köpa en Speedlight 580 eller klarar jag mig med en 420? Fungerar inte ETTL-II med alla EX blixtar? Hur är Sigma EF-500 DG SUPER II ?
[/B]
Du behöver inte köpa utomlands, Cyberphoto har nu sänkt priset på Sigma EF-500 DG SUPER II till 1990 kr från 2790 och den är bra.

Det är samma pris som Technikdirekt i Tyskland.

ah jo 1990 är inte farligt men om den kostar $150 i USA och man ändå ska dit? Rekomenderar du den här över Speedlight blixtarna då?

Fan, det kanske inte är den blixten dom säljer ens..Den ska ju heta DG SUPER, men BHphoto har ju skrivit DG ST vilket är sigmas gamla om jag inte tar fel? Men samtidigit så stär det ju "for Canon EOS with E-TTL II".

ZuljiN skrev:
Fan, det kanske inte är den blixten dom säljer ens..Den ska ju heta DG SUPER, men BHphoto har ju skrivit DG ST vilket är sigmas gamla om jag inte tar fel? Men samtidigit så stär det ju "for Canon EOS with E-TTL II".
Den blixten som heter ST är den enkla som kostar cirka 1000 kr här i Europa och det är inte den du skall ha till 350D.

Den skall heta Sigma EF-500 DG SUPER II, allting i beteckningen skall vara med. Om du köper på Cyberphoto får du dessutom rätt pris nu när dom sänkt till 1990 kr. Dom säljer inte ens den gamla modellen längre. Motsvarande Speedlight kostar ju mer än dubbelt så mycket.

Det tar en kväll och 60-70 testblixtar att lära sig den men sen blir det bra bilder.

ZuljiN skrev:
Objektivmässigt står det väl mellan Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 IS USM och Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II men jag vet inte vilken som är bäst eller mer prisvärd.
Jag har köpt Sigmas HELT NYA 18-200 objektiv och sålt mitt kitobjektiv. Nu har jag ETT objektiv med 11 ggr zoom, obetydligt större än kitet, och slipper kånka på en massa objektiv.

När det intressanta helt plötsligt händer har jag rätt glugg. När man äntligen bytt är det redan borta. Det tecknar skarpt och har mycket snabbt autofokus. Även det har rätt Europapris på CyberPhoto.

Re: Re: Objektiv och blixt från BHphoto

Christer1 skrev:
Jag har köpt Sigmas HELT NYA 18-200 objektiv och sålt mitt kitobjektiv. Nu har jag ETT objektiv med 11 ggr zoom, obetydligt större än kitet, och slipper kånka på en massa objektiv.

När det intressanta helt plötsligt händer har jag rätt glugg. När man äntligen bytt är det redan borta. Det tecknar skarpt och har mycket snabbt autofokus. Även det har rätt Europapris på CyberPhoto.

Vad tycker du om detta objektiv? Några bilder att visa? Är lite nyfiken på omdömmet då jag själv funderar på detta men avskräcks något p.g.a. för dåligt ljus ibland.

Maria,
Jag har bara haft objektivet i 5 dagar och har ännu inte fotograferat en kvällsfotbollsmatch med det.
Blir kanske över helgen och sedan skall jag väl kunna säga hur det fungerar i kvällsljus.

På dagarna är det i alla fall toppen. Tänk dig att hålla på med test av närbilder när helt plötsligt ett fågelsträck av gäss dyker upp. Jag slänger upp kameran zoomar in och tar 4 seriebilder och alla fyra är i fokus! Den som har fler objektiv har ännu inte hunnit skruva av närbildsobjektivet.
För mig är denna beredskap mer värd än ett snäpp ljusstarkare objektiv som måste bytas. Jag fotar alltid i RAW och om bilderna har blivit underexponerade kan jag stretcha dom i Rawshootern. Förlorar visserligen lite kvalitet men tagen bild bättre än ingen alls. Så resonerar jag.
Christer

Re: Re: Objektiv och blixt från BHphoto

Christer1 skrev:

Det låter ju som en riktigt bra glugg. Vart köpte du den och för hur mycket?

Det enda som stör mig är väl att den stannar på 200? Hur skulle jag sen gå vidare om jag behöver längre räckvidd men fortfarande vill ha något kompakt?

Re: Re: Re: Objektiv och blixt från BHphoto

ZuljiN skrev:
Det låter ju som en riktigt bra glugg. Vart köpte du den och för hur mycket?
CyberPhoto för 3373kr och korrekta beteckningen är

Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC till Canon AF.

Innan jag köpte kollade jag "Europapriserna" och 3373 kr är ett just pris.

Re: Re: Re: Re: Objektiv och blixt från BHphoto

Christer1 skrev:
CyberPhoto för 3373kr och korrekta beteckningen är

Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC till Canon AF.

Innan jag köpte kollade jag "Europapriserna" och 3373 kr är ett just pris.

Jo det priset kan man inte gnälla på.. Kostar ungefär 2800 på BHphoto. Men du tycker att jag ska satsa på något sånt här hellre än Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II eller Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 IS USM?

ZuljiN skrev:
Men du tycker att jag ska satsa på något sånt här hellre än Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II eller Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 IS USM?
Sebastian du måste själv välja, jag har bara berättat hur jag resonerade. Jag vill bara ha ETT objektiv.
Du kanske vill plåta på ett annat sätt.

Christer1 skrev:
Sebastian du måste själv välja, jag har bara berättat hur jag resonerade. Jag vill bara ha ETT objektiv.
Du kanske vill plåta på ett annat sätt.

Jo det är väl så, hehe. Själv tänkter jag mej en väska med högst tre objektiv i. Tänkte mej en fast 50 med 1.4 el 1.8. Ett allaround objektiv som jag iof verkligen får med Sigma 18.200. Och en hyfsad tele, som jag inte har en susning om vad det ska bli längre. Kanske lika gärna kan köpa 18-200 och skaffa mej något rejält längre fram, något i stil med 200-500. Det är långt ifrån varje dag som jag har behov av bra tele. Blir en hel del funderande här känner jag. Angående blixten, skulle du rekomendera sigmas nya över 580EX?

Ja, skiter man inte pengar så är Sigma EF-500 DG Super II bra.
Manualen är jobbig att brottas med men efter en 60-70 testblixtar börjar bilderna bli hyggliga.

nä, nu börjar denna tråden oxå spåra ur, verkar oundvikligt här. =) Tack för alla svar. Jag blev kanske inte klokare men jag har fått lite mer att tänka på. Återkommer med största sannolikhet innan resan.

Jag är bara lite nyfiken nu, tycker nån att det är någon idé att ha både en 28-200 och en 70-300 om man sitter på ett 28-55 nu?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar