ANNONS
Annons

Objektiv Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

spetters

Medlem
Jag är helt ny inom foto bortsett från mina år på gymnasiet då vi fotade med det objektiv vår lärare gav oss. Jag har för några dagar sen köpt en Nikon D3000 och trots att kameran inte kommit hem ännu så funderar jag på det där med objektiv.

Jag kommer inte köpa ett nu på en gång men jag vill ha lite koll, och kanske kunna kika efter fynd på tradera/blocket/erbjudanden i butiker.

Jag kommer först och främst fota min son som är sex månader och som alla vet så rör sig barn en hel del. Vad har ni för tips?

Det uppskattas om objektivet inte är allt för dyrt (mammapenning är inte direkt något man blir fet av).

Hej!

Om jag antar att du inte har något objektiv alls utan bara ett kamerahus skulle jag i din sits satsa på följande.

Alla nedan är nikonobjektiv:
18-55/3,5-5,6 beggat från ca 500 kr eller nytt ca 1500 kr finns med och utan bildstabilisering eller
18-70/3,5-4,5 troligtvis endast beggat upp till ca 1000 kr
18-105/3,5-5,6 ca 2500 kr
och för bilder tagna nu när det blir mörkare på dagarna och kort skärpedjup på barnet när det kanske sover ett
AFS 35/1,8 nytt ca 1800-2000 kr

om du kan tänka dig lite klumpigare, tyngre något sämre optiska egenskaper men väldigt mycket mångsidigare ta ett superzoomobjektiv
Tokina/Tamron/Sigma 18-200 eller motsvarande kan köpas nya för runt 3000 kr

jag älskar att använda blixt vilket Nikon kameror är mästare på kan jag rekomendera
Blixt SB600/SB400
med blixtljus får du så mycket mer stuns i färger och skärpan, det går att sänka blixtljusets styrka för en bättre och snyggare avvägning med det befintliga ljuset.

Kontrollera slutligen att objektivet kan fokusera med just din kameramodell.

Hans

Alla Nikon objektiv som heter AF-S kan fokusera med din kamera.

En superzoom skulle inte jag rekommendera pga att de är väldigt ljussvaga och överlag ganska dåliga. Om man ska göra ett objektiv som kan gå från 18 mm ända till 200 för under 3000 kr så är det inte så konstigt att den optiska kvaliteten är något man får göra avkall på.

Nikons 35 1,8 kan jag verkligen rekommendera. Det är ett fast objektiv så du kan inte zooma in eller ut, men fördelen är att det är väldigt skarpt och ljusstarkt (största bländare är 1,8). Perfekt im du ska fota din bebis, det blir skarpa bilder med riktigt suddig bakgrund pga stor bländare.

Med vänlig hälsning, Hannes

Tack för tipsen.

Jag glömde skriva att jag har originalobjektivet 18-55mm men skulle vilja ett ett roligare i framtiden.

Finns det kanske några roliga filter jag skulle kunna köpa i väntan på att få råd med ett nytt objektiv?

Tack för tipsen.

Jag glömde skriva att jag har originalobjektivet 18-55mm men skulle vilja ett ett roligare i framtiden.

Finns det kanske några roliga filter jag skulle kunna köpa i väntan på att få råd med ett nytt objektiv?

Hej!

Igen!

Filter kan inte förbättra ett objektiv rent krasst men det kan ju piffa upp bilderna och/eller ens inspiration.

Kolla in polarisationfilter, graderat gråfilter och slutligen försättslinser som kan i viss mån ersätta ett makroobjektiv.

Polarisationsfiltret gör färger (inom vissa gränser) mer mättade tex himmeln blåare, gräs grönare, blänket i glasrutor och vattenytor försvinner. Graderat gråfilter används för att göra vissa delar av bilden mörkare och då få exempelvis en "bättre" himmel med snyggare teckning i de ljusaste delarna som kan i värsta fall bli helt vita(utfrätta).

Ska du använda polarisationsfiler och graderat gråfilter är det bra eller helt nödvändigt med ett objektiv som vid fokusering inte har roterande filterfattning.

Hans

Lite kort bara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar