Annons

objektiv nikon 1 aw1

Produkter
(logga in för att koppla)

Proton

Ny medlem
Hejsan

Inför semestern i spanien tänkte jag införskaffa ett zoom objektiv.
TIll min Nikon 1 aw1 kamera har jag 11-27.5 idag.
Undrar om nån har testat nått av följande objektiv
1 NIKKOR VR 70–300MM F/4.5–5.6
1 NIKKOR VR 10-100MM F/4.0-5.6
1 NIKKORVR 10–100 MM F/4,5–5,6 PD-ZOOM.?
Det som står som måltavla är natur och byggnader.
Med 70-300 blir det inte så mycket vidvinkel nån som provat
det i stadsmiljö. ?
Hade tänkte köpa ett vidvinkel objektiv med men vill gärna slippa
att hålla på och byta.

Förutom 11-27,5 så är 10 mm f/2,8 det enda objektiv som finns till AW1 som tål vatten lika bra som kameran. Med de andra objektiven så tappar du vattentåligheten.

70-300 har jag provat. Det är inte vidvinkel för fem öre. Tvärt om! Det är kanonmycket teleobjektiv! 300 mm på en Nikon1 motsvarar 810 mm på en fullformatskamera. Kalas om man vill fota småfåglar eller skygga djur, men kräver nästan någon form av stativ, helst en monopod.

Nikon gör ett vidvinkligare objektiv: Nikon 1, 6,7-13mm. Det är inte heller tätat. Mig veterligt försvinner alltså vattentätningen med andra objektiv än det du har och Nikon 1, 10/2,8 (vattentätade modellen, inte den vanliga 10/2,8).

nikon 1 aw1

Bra med många svar ;-)
Fast jag va lite otydlig. Jag vet att Nikon bara har 2st vattentätade
objektiv än så länge. Hoppas på ett tätat zoom objektiv.
Det jag ska använda zoomen till som jag frågade om, är på
stadsvandringar och natur utflykter när jag är i spanien och
inte vid badstranden. Vet av erfarenhet att det inte krävs mycket
vatten för att sabba en kamera speciellt inte med saltvatten. ;-)
Det blir nog 10-100 zoomen.
Nån som förresten har badat med sin Nikon 1 aw1 ?
Och gjorde allt som stod i handboken före och efter badet.?
Speciellt i saltvatten .

Mvh Patrik

Vi har både badat och dykt ner till just under 15 meter med kameran och den funkar klockrent, har haft med flera bilder i olika fiskereportage från kameran. Fått MASSOR av bra bilder med den som jag aldrig hade fått utan den, ligger framme i båten i ur och skur och är snabbt redo.

I höstas var vi en vecka i Egypten med snorkling och dykning varje dag, helt underbart att fota i RAW-format då färgerna under vatten är snudd på omöjliga för kameran att få färgerna rätt på automatiskt. Många gånger blir det helt blått bara någon meter under vattenytan.

Tyvärr fick kameran sätta livet till sista dagen på semestern, mest troligt missade jag något litet skräp i luckan för batteri/minneskort och då kom det in några droppar saltvatten på vägen upp igen. Det var tjejen som dök och kameran funkade hela dyket.

Men nu är det som sagt Game Over för den, men jag köpte en ny direkt jag kom hem. Anser det vara ett slarvfel från min sida att den pajade.

Om nu bara den där vidvinkelzoomen på 6-13 mm(eller vad det nu var) kunde komma i en AW-modell så vore jag en lycklig man. Då skulle jag mest troligt köpa ett till kamerahus och ha båda framme i båten.

Jag har ägt 10-30, 30-110 och PD 10-100. Alla är skarpa. Sedan gör ju den lilla sensor och små bländaröppningarna lättare då objektiven är i stort diffraktionsbegränsade från största bländaren. PD zoomen är stor, kanske lite krångligare att snabbt zooma manuellt men har många zoomsteg och välbyggd. Den är givetvis perfekt till video. Icke-PD varianten är lite mindre ffa.

Jag har badat (snorklat) med min AW1 och jag är mycket nöjd med resultatet. Jag har följt instruktionerna före och efter att kameran använts i saltvatten och jag har inte haft några problem. Har mest använt det fasta 10 mm objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar