Annons

Objektiv med snabb fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Roennis

Aktiv medlem
Hej!

Är ute efter ett objektiv med snabb fokus då jag fotar mycket cykling.
Är inne på på ett beggat 24-135 IS USM. Så prisklassen får ligga helst runt 3000:-
Är det jag som är ute och cyklar eller är det ju tystare motor desto snabbare?
Så ni canon-människor som har ett objektiv med usm-motor kan gärna få säga HUR snabbt det är :).

Tacksam för svar!
 
Jag ska direkt erkänna att jag faktiskt inte äger ett enda Canon-objektiv med USM för tillfället. Däremot är EF 100mm f/2 USM det objektiv jag testat som har överlägset snabbast och bäst autofokus. Väldigt ljusstarkt också, vilket är en bonus.
 
24-135 finns väl inte, du menar 28-135?

Snabbast fokus... 85/1.8, 100/2, 70-200/2.8 (inte i den prisklass du anger). Runt 3000 får du nog kika på begagnat för dom pengarna.

Däremot tror jag i och för sig inte att cykling är speciellt krävande vad gäller fokuseringshastighet, med bra teknik så kan man väl ofta följa cyklisten en bit och det går inte så väldans fort (?)
 
Ef 28-135/3,5-5,6 IS USM är ett Canonobjektiv i medelklass. Varken pris eller prestanda är i den ligan som exemplevis EF 70-200/4L IS USM ligger i. Så finns det ju heller ingen röd ring på 28-135.

Rent generellt är ringformade USM (som 28-135 har) Canons snabbaste fokuseringsmotorer.

För cykling skulle jag kunna tänka mig att det är utmärkt. Det är ju action, lagom bildutsnitt, hanterbarhet och kvick fokusering du vill ha. Om bilden sen inte håller högsta klass för de som räknar pixlar lär inte spela någon roll här.

Jag köpte ett nytt sånt för några veckor sedan. Kom i paket med kameran, så prisökningen var bara 1300:-, jämfört med enbart kamerahuset. Det tycker jag definitivt det är värt.

Om du tvunget vill ha röd ring rekommenderar jag tejp... ;-)
 
Oj, menar 28-135. Om man fotar downhill, (vilket jag inte gör så jättemkt för tillfället) så går det fort. (om du menar hastigheten)
Fast jag fotar mer killar som hoppar på hopp och står man snett framför hoppet så måste man ha snabb fokus för att den ska få bästa möjliga skärpa. (eftersom åkaren rör sig mot en hela tiden).
Är lite inne på fast optik också. Typ en 35'a.

Är rätt ny inom foto. Vad menas med den röda ringen? :p. Ere bättre kvalitet på dom?
 
Om du fotograferar på det viset kommer väl en 28-135 att vara för mycket tele (blir 45-216 om du inte har en FF kamera)? Rekommenderar en 10-22 eller 17-40/16-35 om du har budget för det.

Optik med IS kommer du inte ha någon nytta av vid cykelfotografering, långa slutartider ger suddiga motiv med skarp bakgrund. Om du tänkter panorera med eller utan blixt med långa slutartider så behöver du inte heller IS.

Med fast brännvidd skulle jag välja 20mm eller kortare. 20*1,6=32 vilket inte särskilt vidvinkligt och inte tele men funkar eventuellt. En 35:a motsvarar 56mm och det är världens tråkigaste brännvidd!

Röd ring = L-optik (dyrare och bättre otik!)
 
Barkbröd skrev:
Om du fotograferar på det viset kommer väl en 28-135 att vara för mycket tele (blir 45-216 om du inte har en FF kamera)? Rekommenderar en 10-22 eller 17-40/16-35 om du har budget för det.

Optik med IS kommer du inte ha någon nytta av vid cykelfotografering, långa slutartider ger suddiga motiv med skarp bakgrund. Om du tänkter panorera med eller utan blixt med långa slutartider så behöver du inte heller IS.

Med fast brännvidd skulle jag välja 20mm eller kortare. 20*1,6=32 vilket inte särskilt vidvinkligt och inte tele men funkar eventuellt. En 35:a motsvarar 56mm och det är världens tråkigaste brännvidd!

Röd ring = L-optik (dyrare och bättre otik!)

Men det brukar ju finnas panoreringslägen på objektiven med is.
 
Jag har en 350d så förstoringen blir alltså x1.6.
Har aldrig förstått det där med förstoring men nu har jag lärt mig nåt nytt :).
Har sett ett beggat sigma 10-20 hsm. Har läst recensionerna och dom verkar lovande.
Hur är hsm-motorn jämfört med usm:en?
 
Canon EF USM 24-85/3.5-4.5 & EF USM 70-210/3.5-4.5 är mycket snabba objektiv som presterar riktigt bra resultat med en kamera med 1.6 crop. Du kan hitta 24-85 & 70-210 för mellan 1000-2000 kr st begagnat, 70-210 är dock mycket svår att få tag på.
 
Roennis skrev:
24-85 kan man hitta väldigt billigt, men på dom bilderna jag har sett på google så verkar det inte vara den bästa kvalitén i det objekitvet.
Är det nån som har en bra bild tagen med det objektivet, var snäll och lägg upp den :).

Exempelbild: http://photo.net/photo/pcd0923/haight-ashbury-gap-85.4.jpg

Jag har köpt ett 24-85 till min kära hustru och jag kan inte annat än hålla med denna resencent:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_2485_3545/index.htm
 
Roennis skrev:
Den där recensionen sa mer positiva saker än den andra jag har läst :p.
Just nu lutar det åt ett sånt :).

Snart kommer det säkert en kommentar från någon som anser att Photozones tester inte håller måttet, men innan dess så vill jag kontra med att tyska Fotomagazin anser att EF 24-85 är ett mycket bra optik för kameror med 1.6 crop!

Hittar du ett 24-85 till rätt pris så är det bara att slå till! Men med 1.6 crop så motsvarar det ett 38-135, vilket inte är så vidvinkligt, komplettera med en 10-22 eller 12-24 så får du en bra combo som räcker långt!
//Chasid
 
Focus trap

Jag skulle låsa fokus på en punkt där åkarna susar förbi. Jag tvivlar du kommer kunna hitta ett objektiv snabbt nog i alla fall inte i den prisklassen.
 
Re: Focus trap

OlofÖberg skrev:
Jag skulle låsa fokus på en punkt där åkarna susar förbi. Jag tvivlar du kommer kunna hitta ett objektiv snabbt nog i alla fall inte i den prisklassen.

EF 24-85 är något snabbare än motsvarande L-optik och den har ringformad USM som möjligör låsning av fokus!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.