Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv med snabb fokus

Produkter
(logga in för att koppla)
apersson850 skrev:
Bara för att motorn råkar vara ringformad innebär det inte att man kan låsa fokus på ett visst avstånd.

Messerschmith :)

Men det går utmärkt att låsa fokusen manuellt genom att vrida på ringen i autofokusläget! I vart fall fungerar detta utmärkt med frugans 24-85'a! Annars så är det bästa att köra med gammal hederlig hyperfokalinställning det klickar sällan!
 
Jag hakar på den här tråden med en annan vinkel!

Det gäller något som rör sig (i förhållande till kameran) bra mycket snabbare än tävlingscyklister - små barn!

Ofta är det svårt att sitta still, och kamerans autofokus bara måste hänga med annars får man inte en enda bild med skärpan rätt.

Nu har jag en Canon 1DsMkII så det är fullformat, och objektivet jag har är ett Canon 28-135 som jag trivs med vad gäller zoomomfång, men det är hopplöst långsamt. Jag har också provat 50mm 1.4 som har ett fantastiskt skärpedjup och bokeh, men med det här objektivet räcker det ju med några få millimeter för att hamna rejält ur fokus och det är också för långsamt.

När jag fotade fotboll för lokaltidningen använde jag redaktionens objektiv, ett vitt Canonobjektiv som jag tror var 70-200. Det var mycket snabbare än mitt 28-135. Finns det några så snabba, eller ännu snabbare, med "mitt" zoomomfång? Några 20000 har jag inte att lägga på objektiv, men kanske hälften om det är riktigt bra. Har ni några tips?
 
Jag köpte ett champagnefärgat 24-85 billigt. De anses ju vara vassare än de svarta och jag måste säga att jag nästan hellre har den här gluggen på än mitt 17-40L, som jag iofs älskar. 24-85:an är superskarp för att vara en mellanpriszoom och färgerna och kontrasten är hur bra som helst, har svårt att se många bättre alternativ, när USM-motorn, snabbheten och att den är så tyst gör att man blir helt såld i den. Mitt bästa köp nästan.
 
Enligt tidningen Foto är Canon EOS 40D kombinerat med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM den snabbast fokuserande mojäng de har testat hittills. Detta inkluderar alltså allt annat, även från andra tillverkare.

Det jag, i min egenskap av flygplanstillverkare från andra världskriget, syftade på ovan var att en del dyra EF L-objektiv har möjlighet att förfokusera på ett visst avstånd. Då kan man använda autofokus precis som vanligt, men så snart man trycker på en speciell knapp på objektivet ställer det in på den förinställda distansen.

IS är visst bra på rörliga mål. Panorerar man är det vanligtvis i en viss riktning. IS stabiliserar den andra riktningen. Panorerar man inte kan ju åtminstone bakgrunden bli skarpare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.