ANNONS
Annons

Objektiv kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

meph8

Aktiv medlem
Vart lämnar bäst in ett objektiv som frontfokuserar till en minolta?
Någon som gjort det och vad kan det kosta?
Det är ett Tamron 28-75 2.8 för Minolta.

De kan säkerligen hjälpa dig ändå, men de gör det kanske inte på garanti, om du har sådan kvar. Isf får du kanske kontakta butiken i tyskland.

dumbo skrev:
De kan säkerligen hjälpa dig ändå, men de gör det kanske inte på garanti, om du har sådan kvar. Isf får du kanske kontakta butiken i tyskland.

Har man garanti kvar så ska den gälla. Tamron har världsgaranti.

Det som däremot kan sätta käppar i hjulet, är om man som jag ville att de skulle garantijustera backfocus på ett 24-135 mm objektiv köpt i USA (klassat för silverhalid-användning - film). Se upp med det, det är en fallgrop hos Tamron. Eftersom mitt objektiv inte var ur nån av typerna Di och Di II så tyckte Tamron inte att man skulle ha det på digitalkameror. Av det följde, att det inte uppfyllde kraven för att jag skulle få någon service överhuvudtaget trots världsgaranti - punkt (jag hade kanske otur med en sur tekniker - andra har förhoppningsvis bättre tur). Att dessa inskränkningar skulle gälla har jag inte kunnat se på Tamrons site, men det borde man kanske upplysa om.

Jag hoppas att det gäller ett Di-objektiv i detta fallet även om jag inte såg det nämnt. Annars ska det nog säkert funka!

jajamen
Det är 28-75 XR Di LD IIF

jag skall prata med genral agenten imorgon.

Föresten har jag bak eller fram fokus??

Skärpan ligger närmare mig/kameran än vad
som är fokuserat på.
Kör jag MF så kan jag få en skarp bild där jag siktar men AF ser jag klart lägger skärpan närmare mig. Jag antar det är framfokus(frontfocus).

meph8 skrev:
jajamen
Det är 28-75 XR Di LD IIF

jag skall prata med genral agenten imorgon.

Föresten har jag bak eller fram fokus??

Skärpan ligger närmare mig/kameran än vad
som är fokuserat på.
Kör jag MF så kan jag få en skarp bild där jag siktar men AF ser jag klart lägger skärpan närmare mig. Jag antar det är framfokus(frontfocus).

Ja, lycka till!

Fick svar. tamron i tyskland kan ta objektivet direkt. De säger att jag har ett års internationell garanti.
Så iväg till tyskland med det.
Så går det när man vill tjäna en tusenlapp på att köpa från tyskland. :)

men men mitt Sigma från tyskland var dock kanon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar