ANNONS
Annons

Objektiv jag längtar efter att få använda på D3!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: D3:an kan få oss att omvärdera våra gamla objektiv och längta efter nya!

Jeppe skrev:
Jag måste ställa tillbaks hjärnan till 2002 (analogtiden), 70-200 är helt plötsligt väldigt "vidvinkligt" vid 70mm och det känns aningen kortare vid 200mm än vad man är van vid.

Man vänjer sig förbaskat fort med 14mm.

24-70:an är en väldigt bra "walk-around".


AF-D 85/1.4 - kommer i lådan denna veckan.

Har du slutat med Canon FF?!
 
Teodorian skrev:
D3:an är ganska effektiv på att ta bort CA men det där ser illa ut även om det är i 100% crop.
Ja, det är hemskt. Men lustigt nog försvinner mycket av det där i NX, så Nikon kan uppenbarligen trolla. Kanske också i kameran. Det är också såpass enhetliga och märkliga färger att det är lätt att bara dra ner dem i efterbehandlingen utan att påverka bilderna särskilt mycket i övrigt.
Det skulle hur som helst inte förvåna mig ett dugg om det ser bättre ut med objektivet på en D3. Det är för övrigt skarpt redan vid full öppning, men har då rätt låg kontrast. Klart bättre skärpa vidöppet än 35/2:an till exempel.
 
Re: Re: D3:an kan få oss att omvärdera våra gamla objektiv och längta efter nya!

Makten skrev:
Den ger också en förfärlig aberration av ett slag jag inte vet vad den heter; nämligen att stora kontrastövergångar i oskärpan får olika färg framför och bakom skärpeplanet, men bara vid stora bländaröppningar.

Color Fringing, eller lateral kromatisk aberration om man så vill. beror på att ljusets olika färger har olika våglängd och bryts olika i linsen. Motverkas delvis av ED/Fluorit linser och av apokromatiska dito.

105/1.8 har väl inte någon lins av den typen?
 
Den här, eller någon av dess syskon skulle jag vilja testa. Men allra helst på en liten och nätt fullformats-DSLR och inte ett otympligt schabrak som D3.
 
magnus67 skrev:
Den här, eller någon av dess syskon skulle jag vilja testa. Men allra helst på en liten och nätt fullformats-DSLR och inte ett otympligt schabrak som D3.

Vi väntar "alla" på en lillebror med lika bra eller tom bättre bildkvalitet! Hoppas lillbrorsan kan hålla tyst också (tyst slutarläge)!
 
Jeppe skrev:
Color Fringing, eller lateral kromatisk aberration om man så vill. beror på att ljusets olika färger har olika våglängd och bryts olika i linsen. Motverkas delvis av ED/Fluorit linser och av apokromatiska dito.

105/1.8 har väl inte någon lins av den typen?
Nej, men jag har aldrig sett dessa färger när det gäller "fringing" från något annat objektiv, och definitivt inte så mycket. "Blue fringe" som ju är ganska vanligt, uppkommer även i skärpeplanet. Det här är bara bakom och framför. Undrar om det verkligen är samma sak, eller om det är "sfärisk aberration" snarare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.