Annons

Objektiv jag längtar efter att få använda på D3!

Produkter
(logga in för att koppla)
det kliiiiar i mina fingrar efter att få sätta min 85mm 1.4 på en D3.. den är gryym på D2x, så vad skulle den inte vara på en D3. oj oj oj.
och om D3 nu har ännu snabbare AF... då kommer kombinationen bli ultrasnabb! weeee, säger jag bara. :eek:D

det kliar även i mina fingrar över att få byta ut min 17-35 mot en 14-24, men det får bli en senare fråga.
i övrigt sitter nog alla mina gluggar fint på en D3 (idag är jag glad över den gamla övertygelsen att nikon skulle släppa en ff i framtiden).
 
fast jag gillade även den gamla 85 1.2 på analogisen.

edit: faktum är att jag tror att jag kommer gilla den ännu mer på ff. jag måste kuta bakåt så ofta med d2x.
 
Teodorian skrev:
Jämfört med en DX-kamera är det väl med en D3:a dels möjligt att lättare handhålla på lite längre slutartider (tack vare mindre pixeltäthet och det större formatet FX),...
Givetvis blir det ingen skillnad om bildvinkeln och antalet pixlar är samma som på en DX-kamera.
 
Makten skrev:
Givetvis blir det ingen skillnad om bildvinkeln och antalet pixlar är samma som på en DX-kamera.

Men jag undrar om det inte kan vara en fördel med samma antal pixlar på en större yta dvs minskad pixeltäthet ur handhållningssynpunkt för att lättare undvika skakningsoskärpa? D3:ans 12 MP motsvarar ju bara drygt 5 MP i DX-formatet. D2X med 12 MP var erkänt svår (?) att handhålla för att undvika skakningsoskärpa. Borde inte D3:an ha en fördel i jämförelse?
 
Senast ändrad:
Estethia skrev:
fast jag gillade även den gamla 85 1.2 på analogisen.

edit: faktum är att jag tror att jag kommer gilla den ännu mer på ff. jag måste kuta bakåt så ofta med d2x.

Jag tänker det samma med min 105/2. Vad tror du om 50/1.4? Får den en ny roll på D3? (Sålde min D2X innan det blev "för sent")
 
Teodorian skrev:
Jag tänker det samma med min 105/2. Vad tror du om 50/1.4? Får den en ny roll på D3? (Sålde min D2X innan det blev "för sent")
jag tror att jag skulle börja använda min 105 2.8 mer på en D3. jag tycker den blir lite för tele på d2x.
däremot plåtar jag numera sällan med 50 1.4 just för att den är liiiite för vidvinklig för att göra folk rättvisa (öronen börjar precis slicka sig längs med huvudet, där har dx eller ff ingen betydelse). för porträtt är 85'an perfa.
jag plåtar däremot prylar flitigt med 50'an.
och jag tror att jag personligen skulle bli mindre förtjust i 50'an på ff, för jag plåtade med enkom 50mm i 7 år på min analoga tid, så tillslut så kräktes jag totalt på den brännvidden. och det håller i sig.
men det är jag det...
 
Teodorian skrev:
Men jag undrar om det inte kan vara en fördel med samma antal pixlar på en större yta dvs minskad pixeltäthet ur handhållningssynpunkt för att lättare undvika skakningsoskärpa? D3:ans 12 MP motsvarar ju bara drygt 5 MP i DX-formatet. D2X med 12 MP var erkänt svår (?) att handhålla för att undvika skakningsoskärpa. Borde inte D3:an ha en fördel i jämförelse?
Nja, det är nog en tankevurpa. Om du tänker dig att du skakar kameran med en viss vinkelhastighet, för att vara lite matematisk, så innebär det en förändring i bildvinkel som är lika stor på båda kamerorna förutsatt att du valt olika brännvidder för att få samma utsnitt. I så fall kommer skakningen i antal pixlar att bli precis lika stor.
Om vi istället använder samma brännvidd på båda kameror så har du rätt, men då har vi ju också helt olika bildvinklar.
Att D2X är "svår att handhålla" beror bara på den höga upplösningen, som ju är densamma på D3 ungefär. Men jämfört med de gamla 6-megapixelkamerorna så blir det lättare oskarpt på pixelnivå. I förhållande till hela utsnittet är det däremot ingen skillnad där heller.
 
Nu kommer jag inte att köpa en D3, men jag skulle gärna vilja testa mitt AF-D 85/f1.4 på den, men det ser jag fram imot att göra på D300'an också.

/kent
 
Bokeh skrev:
Nu kommer jag inte att köpa en D3, men jag skulle gärna vilja testa mitt AF-D 85/f1.4 på den, men det ser jag fram imot att göra på D300'an också.
Jag skulle nog tycka att det bidde en trist brännvidd, ironiskt nog. Det blir ju bara en aning snävare än 50 mm på APS-C, som de flesta verkar ogilla;-)
Jag tror en 105:a är ballare då:)
 
Makten skrev:
Jag skulle nog tycka att det bidde en trist brännvidd, ironiskt nog. Det blir ju bara en aning snävare än 50 mm på APS-C, som de flesta verkar ogilla;-)
Jag tror en 105:a är ballare då:)

Jo så är det nog, gillade själv 135mm på den analoga tiden, och 85'an på APS-C ligger ju nära det utsnittet, om jag skulle köpa en D3 blir jag tvungen att köpa en 135/f2.0 DC också, samt sälja min 17-55'a + lägga till 10 papp för att kunna köpa den nya 24-70/f2.8 gluggen, sen får man ju nytta av en 50/f1.4 också, det blir åt helvete för dyrt helt enkelt, nä... jag stannar i DX träsket :)

/kent
 
Bokeh skrev:
Jo så är det nog, gillade själv 135mm på den analoga tiden, och 85'an på APS-C ligger ju nära det utsnittet, om jag skulle köpa en D3 blir jag tvungen att köpa en 135/f2.0 DC också, samt sälja min 17-55'a + lägga till 10 papp för att kunna köpa den nya 24-70/f2.8 gluggen, sen får man ju nytta av en 50/f1.4 också, det blir åt helvete för dyrt helt enkelt, nä... jag stannar i DX träsket :)

/kent

Vi får väl bilda ett "D3-nätverk" i varje län där vi kan låna varandras olika objektiv...
 
PerFogelberg skrev:
Kanske blir du lite besviken då 85 mm inte är lika rolig brännvidd på FX som på DX.

..och helt tvärtom tycker jag. Jag gillar inte 85 alls lika mycket på D200 som på F100. Den och en 28/1,4 så skulle jag vara glad och tillfreds. Min 17-35 skulle bli lite skojigare också.
Överhuvudtaget är mina objektiv mycket trevligare på 24x36...
 
Re: D3:an kan få oss att omvärdera våra gamla objektiv och längta efter nya!

Teodorian skrev:
Har någon er D3-ägare råkat ut för besvikelser eller postiva överraskningar när ni provat era objektiv på D3:an?

Jag måste ställa tillbaks hjärnan till 2002 (analogtiden), 70-200 är helt plötsligt väldigt "vidvinkligt" vid 70mm och det känns aningen kortare vid 200mm än vad man är van vid.

Man vänjer sig förbaskat fort med 14mm.

24-70:an är en väldigt bra "walk-around".

Teodorian skrev:
Vad längtar ni efter för objektiv att införskaffa?
AF-D 85/1.4 - kommer i lådan denna veckan.
 
Re: D3:an kan få oss att omvärdera våra gamla objektiv och längta efter nya!

Teodorian skrev:
...förutom med mitt 35/1.4.
Sälj den till mig när du tröttnat:) Någon särskild anledning till att du inte gillar den?

Jag varken har eller kommer att skaffa någon D3, men jag är nyfiken på hur 105/1,8 skulle te sig på den. Jag har en känsla av att den skulle vara sjukt rolig att jobba med för närgångna porträtt, med det enormt korta skärpedjup den kan ge. På DX är brännvidden för lång för sånt. Den ger också en förfärlig aberration av ett slag jag inte vet vad den heter; nämligen att stora kontrastövergångar i oskärpan får olika färg framför och bakom skärpeplanet, men bara vid stora bländaröppningar. Har en känsla av att det kan trollas bort i D3 med tanke på hur andra gluggar verkar "förbättras" av dess bildrendering.

@ f/1,8:
 

Bilagor

  • dsc_8382-4.jpg
    dsc_8382-4.jpg
    75.2 KB · Visningar: 233
Re: Re: D3:an kan få oss att omvärdera våra gamla objektiv och längta efter nya!

Makten skrev:
Sälj den till mig när du tröttnat:) Någon särskild anledning till att du inte gillar den?

Jag varken har eller kommer att skaffa någon D3, men jag är nyfiken på hur 105/1,8 skulle te sig på den. Jag har en känsla av att den skulle vara sjukt rolig att jobba med för närgångna porträtt, med det enormt korta skärpedjup den kan ge. På DX är brännvidden för lång för sånt. Den ger också en förfärlig aberration av ett slag jag inte vet vad den heter; nämligen att stora kontrastövergångar i oskärpan får olika färg framför och bakom skärpeplanet, men bara vid stora bländaröppningar. Har en känsla av att det kan trollas bort i D3 med tanke på hur andra gluggar verkar "förbättras" av dess bildrendering.

@ f/1,8:

D3:an är ganska effektiv på att ta bort CA men det där ser illa ut även om det är i 100% crop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.