Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv igen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jolly_Jumper

Aktiv medlem
Jag har just köpt min första digitala systemkamera. Det blev en Canon 350D med 18-55 objektivet. Jag läser på bla blocket och ser massor av analoga Canon EOS-kameror med en del fina objektiv och till väldigt bra priser. Passar dessa objektiv på min kamera? Vad ska man titta efter för att vara säker på att objektivet fungerar?

Alla Canons EF-objektiv passar på alla deras kamerahus med EF-fattning, både analoga och digitala. Det finns massor av bra beggade gluggar "därute" :)

På digitala hus med en sensor som är mindre än det "gamla" småbildsformatet får du en skenbar brännviddsförlängning (egentligen en beskärning/"crop" av bilden). Ett 50mm objektiv enligt småbildsformatet får tex på Canons vanligaste konsumentdigitalare med 1,6x "cropfaktor" den skenbara brännvidden 50x1,6=80mm. Det är alltså lite svårare (eg dyrare) att hitta bra vidvinkliga objektiv till de vanligaste digitalhusen.

Vill du ha tyst och snabb fokusering skall du leta efter så kallade "USM-objektiv" som har en tyst ultraljudsmotor för fokuseringen.

mvh / Matti

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar