ANNONS
Annons

objektiv i fjällen

Produkter
(logga in för att koppla)

jonik

Aktiv medlem
Vet att detta är en helt omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå ställa den för att få några personliga kommentarer.
Ska upp till Abisko och gå kungsleden till Keb i början av augusti. Jag har precis skaffat mig en 350D och ska självklart ha med den. Nu till frågan: Ska jag ta med mig både kitobjektivet (18-55) och mitt zoomtele (70-300)? Självklart beror det på vad man fotograferar och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt än vad som kommer att vara intressant. Jag gillar både att fota landskap och djur, och macro!

Vad tycker ni? Vad har ni använd för optik i fjällvärden? Jag vill inte släpa på något jag inte kommer att använda!

Helt klart båda. Helst eftersom du har lite Macro på Sigmat vilket borde vara extremt användbart i fjällen, samt att just berg ofta fungerar väldigt bra med längre brännvidder. Dessutom är det ju ett av de minsta och lättaste telen som finns. Kanon att bära med på fjälltur.

Ta med telet

Det är lätt att tänka att fjälllandskapet skall fotas med vidvinkel och visst kan det vara kul att få med allting men det har en tendens att bli plottrigt de stora bergen blir små:( Läs Claes Grundstens bok om fjällfoto innan du åker så blir dina bilder nog bättre!

mvh

Martin

Jag förstår inte att du överhuvud taget överväger att lämna något objektiv hemma. ;-)
När man har en sån bra kamera så tycker jag personligen att det helt klart är värt den exrta vikten. Men skulle nog skaffa extrabatteri och minne som räcker, inget kul att behöva radera massa fina bilder för minnet e fullt.
Pratade med en kille som var ute mycket och vandrade med sin kamera, körde visserligen analogt men han kom lätt upp i ett par kilo i utrustning. Rekomenderade mig att skaffa en magväska att ha grejorna i. Lätt å snabbt att få upp kameran om något fint motiv skulle dyka upp. Plus kanske ett enbensstativ som man även kan ha som vandringsstav.

Jag vet en fotograf som hade med sig en grupp ut på vandring. Han bar 20kg fotoutrustning på ryggen och gick med gruppen tills de var trötta, stannade och slog läger, gick tillbaka och hämtade 20kg övrig utrustning, gick tillbaka till gruppen som då var utvilad, bytte till kamerautrustningen och gick vidare till nästa gång gruppen blev trött, då han upprepade samma procedur. Kände sig lite sliten efter den turen...

/Pontus

Jag har vandrat några gånger med prylarna i en Lowepro Topload Zoom AW hängande i bröstsele. Bekväm transport och ständigt beredd.

I år ska jag ha med en 350D och har skaffat en portabel urtankningsenhet samt laddat upp med billiga batterier från Zebramedia

Pongu skrev:
Jag vet en fotograf som hade med sig en grupp ut på vandring. Han bar 20kg fotoutrustning på ryggen och gick med gruppen tills de var trötta, stannade och slog läger, gick tillbaka och hämtade 20kg övrig utrustning, gick tillbaka till gruppen som då var utvilad, bytte till kamerautrustningen och gick vidare till nästa gång gruppen blev trött, då han upprepade samma procedur. Kände sig lite sliten efter den turen...

/Pontus

Bra tips! Ska också in med 40.

Du vill säkert ha telet med dig och då kan du ju lika gärna ta med kitzoomen också, den väger ju i stort sett ingenting.

Ta med båda! I fjällen är man inte varje dag och det är surt att inte kunna ta en bild som man vill för att spara in på ett kilo eller två. Jag brukar ha med mig en mjuk insatsväska i stora ryggsäcken och en kasse med film, upp mot tio kilo och det är helt klart värt det!!

Du kommer att hata dig själv för att ha lämnat en glugg hemma.
Du behöver båda.
Mvh/-Anders

Båda!

Du måste ha med båda, kan jag säga som var i fjällen senast förra sommaren. Mest använde jag vidvinkeln, men både telezoomen och macrot blev välanvänt. Hade svurit mycket om jag bara gaft ett objektiv. Såååå mycket väger det inte med ett till!

OK, det verkar vara ett unisont svar på den frågan! Jag tar med mig båda! Funderade ett tag på att köpa extra batteri, men det finns väl ström i stugorna, så jag tar med mig den lilla laddaren istället.

jonik skrev:
Funderade ett tag på att köpa extra batteri, men det finns väl ström i stugorna, så jag tar med mig den lilla laddaren istället.

Jag hade nog inte förlitat mig på att det finns ström i stugorna längs Kungsleden, ner från Abisko. På Abiskostationen finns det, men sen är det mer osäkert. Jag har dock aldrig vandrat just den vägen och kan ha fel, men jag hade nog dragit med nåt extrabatteri eller så :) På många andra ställen med liknande stugor har jag aldrig varit med om att det finns ström tillgängligt...

Det blir ju trist om batteriet tar slut och det inte finns "två hål i väggen" när just det där en-gång-i-livet-motivet dyker upp, eller?

//Glenn

Kan bekräfta att det inte finns annat än gasol i stugorna mellan Abisko och Keb. Gick själv precis den turen förra året (härlig tur). Hade för övrigt bara med mig 70-300 pga trasig vidvinkel och saknade den...
PS. Hoppa inte över Singistugorna för att ta dig till Keb på en etapp från Sälka om du har tung packning + dåliga knän, slutade i helikopter 6 km från Keb för en av oss...
Mvh Kristin

Okej, bra att veta med elen!
Och, nej jag ska försöka gå med så lätt packning så möjligt. Förhoppningsvis inte mer är 10kg. Så att släpa runt på 15 objektiv och 20kg utrustning är inte riktigt min grej. Hoppas istället kunna njuta av turen istället för att få visa mig macho! =)

jonik skrev:
OK, det verkar vara ett unisont svar på den frågan! Jag tar med mig båda! Funderade ett tag på att köpa extra batteri, men det finns väl ström i stugorna, så jag tar med mig den lilla laddaren istället.

Som sagt inte! Fjällstationerna i Abisko och Kebnekaise har dock ström. Själv tänker jag ta med åtta batterier för en tvåveckorstur. Åtminstone ett reservbatteri borde du ta så att du inte riskerar bli utan mitt under turen. Väger väl typ 45 gram styck. Du vet väl att det finns proviantförsäljning i Abiskojaure, Alesjaure och Sälka? Så du behöver inte ta med käk för hela turen i ryggan. Fyll den med batterier istället
;-)

Kvarnvik skrev:
PS. Hoppa inte över Singistugorna för att ta dig till Keb på en etapp från Sälka om du har tung packning + dåliga knän, slutade i helikopter 6 km från Keb för en av oss...

Vandringsstavar plus knäskydd typ Vulkan eller Rehband är guld i fjällen. Med stavar kan man skjuta på uppför och hålla emot nedför samt parera minsta lilla obalans. Knäskydden ger extra stabilitet. Jag skulle inte våga gå en meter utan dessa ting.

Ett besök på Utsidan är annars ett måste för varje presumtiv fjällvandrare.

/Svante

Hur mycket minne tar ni med er? Har 2 st 512mb och ett 256mb minne. Tänkte väl ta jpg för att få plats med mer. Kommentarer?

Canon NB-2LH
Art-no: 10010021
För 149,50

Någon skrev i en tråd att Zebramedia har semestertängt fram till slutet av juli, men det är väl tid än?

Jag tar med 3x1GB och en hårddisk, PD7X, på 40 GB. Men jag ser min tur mer som en fotosexkursion än fjällvandring i traditionell mening. Kommer att campa i ett och samma område ca 10 dagar och göra dagsutflykter. Är rookie på digitalt och har ännu ingen känsla för skillnaden mellan JPEG och RAW, men ska ta en del RAW helt enkelt för att jag har minneskapaciteten för det och kanske kommer ångra mig sedan om jag inte hade gjort det.

Jag tänkte vandra runt i Sarek eller Kebneområdet i slutet av augusti och tar nog med mig både digital, småbild och mellanformat. Möjligen lämnar jag småbildskameran hemma och satsar endast på digitalt och mellanformat. Jag har 3512Mb i minneskort, det får räcka. Den får vara lite back-up för mamiyan.
Som svar på ursprungsfrågan får jag väl säga att det är självklart att ta med båda objektiven. Ett tips är även att ta med ett stativ.

/D

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar