Annons

Objektiv, hur mycket bättre är....?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christatos

Aktiv medlem
Hur mycket bättre är Nikon Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED,
än Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM Macro ??

Jag har idag Sigma objektivet till Pentax K10, men funderar på att köpa en Nikon D90.
Sigma objektivet är jag väldigt nöjd med, men det hade varit kul att prova ett annat objektiv också. (Inte bara nytt hus).
Det tråkiga är att Nikon objektivet kostar 4 ggr mer än Sigma objektivet.

Så frågan är, hur mycket bättre är det? Är det värt så mycket mer pengar?
Lite skillnad att lägga 13.000 kronor eller 24.000 kronor, på ny kamera.

Mvh
Christian

Hur mycket bättre är Nikon Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED,
än Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM Macro ??

Jag har idag Sigma objektivet till Pentax K10, men funderar på att köpa en Nikon D90.
Sigma objektivet är jag väldigt nöjd med, men det hade varit kul att prova ett annat objektiv också. (Inte bara nytt hus).
Det tråkiga är att Nikon objektivet kostar 4 ggr mer än Sigma objektivet.

Så frågan är, hur mycket bättre är det? Är det värt så mycket mer pengar?
Lite skillnad att lägga 13.000 kronor eller 24.000 kronor, på ny kamera.

Mvh
Christian

Det är ju lite olika brännvidder, går väl inte att jämför rakt av.
Men ser man till pris/prestanda så får du förstås mycket mer för
pang för pengarna med ditt sigmaobjektiv.

Nikons 24-70 är ett småbildsobjektiv och funkar både på "fullformat"
och DX-format, som Nikon D90, och kan därför hänga med om du senare väljer småbildsformatet. Å andra sidan finns det goda alternativ
i form av det omtalade Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di (också småbild). Detta objektiv erbjuder lika bra skärpa som som Nikons alternativ (kanske t.om bättre) - medan somliga anser att t.ex. färgåtergivningen är bättre med Nikon 24-70.

Till sist blir det en fråga om personligt övervägande. Du blir säker nöjd med denna optik, men troligen även med andra mindre kostsamma alternativ.

/Roger

Jag skulle nog gå på ett objektiv för aps-c, eftersom du får så dålig vidvinkel med 24-70 på en aps-c sensor. Nikkorn tror jag är bättre på en hel del områden inte minst snabbhet i af och byggkvalitet. Även skärpan gissar jag är snäppet vassare. men den saknar riktigt bra vidvinkel som sagt och den är väldigt tung och otymplig. Balanserar nog inget vidare på ett mindre hus som D90. Testa Tamrons 17-50. Den lär vara mycket skarp och mycket billigare.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto