Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

kopsen

Medlem
Tja alla som vill hjälpa mig. Jag har fått ett presentkort på ett fotoställe och dessa pengar skall gå till ett objektiv. 3000:- och jag vet ej vad jag ska välja, ge tips snälla. Jag undar om dessa är ngt att köpa ett (Sigma Objektiv Zoom 28-105 / 2,8-4,0 DG För Pentax) eller (Zoom Vidvinkel Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP Pentax) eller ska jag väja ngt helt annat? Har ett 18-55 standard obj som följde med. Fotar det mesta landskap människor idrott, sällan macro!

Tack för att ni läser och hjälper till.

Mvh Benny

Jag det beror ju lite på. Kanske en fast 50:ia vore ngt som porträtt objektiv? Vissa byter ju ut kitobjektivet o köper ngt i stil med ett Sigma 17-70 2.8-4.5, finns många alternativ.

Ett tele-zomm skulle utvidga dina möjligheter, inte bara förfina! Det finns gott om tele-zoom i alla prisklasser. 70-200mm kan vara lagom för att komplettera brännvidderna du redan har.

Per.

Om man vill ha bara ett objektiv, er det värt att titta på ngn av dessa (Sigma Objektiv Zoom 28-105 / 2,8-4,0 DG För Pentax) eller (Zoom Vidvinkel Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP Pentax)?

Eller ska man ha två objektiv, blir det sämre att ha ett tex 28-105/2,8-4,0

Blir bättre med flera objektiv.

Skulle hoppa över d objektiv du nämner helt och hållet. 18-200 presterar inte bättre än ditt nuvarande objektiv 18-55 på samma brännvidder. 28-105 kan ju vara ett komplement till ditt 18-55 men med lite mkt överlappning.

Personligen tycker inte jag att det är så mkt jobb med att byta objektiv o för mig finns det inte ett allt i ett objektiv.

Tycker att du ska investera i ett objektiv som antingen har ett tele omfång eller presterar bättre än ditt nuvarande objektiv och har ett liknande omfång. Makro tycker jag inte att du ska rata helt och hållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar