Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy.L

Aktiv medlem
Jag postade nog detta i fel forum förut... testar äver här.

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Tror ni att detta objektiv kan vara något för porträtt, bröllop och kyrkobilder?

Självklart skulle jag helst vilja ha detta:
Sony Zeiss Planar T* 85/1,4

Men, det kostar liiiiite för mycket för mig just nu.

Om jag köper Tamron objektivet, tror ni att jag kommer att känna/se någon skillnad mot det jag har idag?

(Kamera: Sony a100 med kitobjektiv 18-70 3,5-5,6 och ett Tamron 70-300 4-5,6)

/Billy
 
Ja, du kommer absolut märka skillnad. Lär vara mycket bra till porträtt. Till bröllop och kyrkobilder hade jag nog hellre kört på ett 35mm f1.4 eller dylikt men det beror väl på vilka avstånd du har tänkt dig.

En annan variant är att köpa ett begagnat Minolta 85mm f1.4 som kostar ca 6000:- begagnat.
 
Tamron 90 har blivit prisat på de flesta sätt. Du får ju dessutom ett väldigt väldigt bra makro-objektiv.

Däremot skulle jag nog tycka det är lite väl långt för bröllopsfoto om du vill klämma in lite större "scener" i bilden, dvs inte bara en person eller så.

E du intresserad så har jag två Minolta AF objektiv i näst intill nyskick. Det ena är Minolta AF 24-85mm F/3.5-4.5.
Folk har skrivit lite om det på länken under...

http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=30

Det andra är ett 20mm F/2.8. Sony säljer samma 20mm objektiv fortfarande, kostar drygt 8000 på cyberphoto idag.

Lite vad folk tycker om det.

http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=4

Även den verkar vara mycket omtyckt.

Anledning att jag säger verkar är att jag inte har haft chans att testa dem själv, jag fick dem tillsammans med en Minolta RD-175 systemkamera.

Som sagt, lite vad du är ute efter, tror inte du blir missnöjd med ett Tamron 90 i vilket fall som helst.

Mvh

Rasmus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.