Annons

Objektiv hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

robincox

Medlem
Jag behöver köpa ett nytt objektiv till min Canon EOS 400D men behöver lite råd i vad jag ska köpa.
De absolut viktigaste aspekterna är för mig att få så skarpa bilder som möjligt över hela brännviddsomfånget och att autofokusen ska vara blixtsnabb.

Jag vill helst ha ett zoom objektiv, helst ska det täcka omfånget ca. 28mm - 100mm.

Om någon har ett riktigt bra tips till mig så blir jag jättetacksam :D
 
Vill du ha blixtsnabb AF så är det nog ingen idé att titta på annat än Canons egna. 24-105/4L ligger väl närmast till hands då.

/Peter
 
Eller möjligen Tamron 28-75 f2.8... Knivskarpt och hyfsad snabb, faktiskt... Men jag bytte till en 24-105:a pga millimetrarna mellan 75 och 105...

Fördelen med Tamron objektivet är priset. 1/3 av Canon-gluggen.
 
det har ju ungefär samma omfång som ett standard kit objektiv, men det måste vara mycket bättre då va?
 
Robin - Ungefär samma omfång - men millimetrarna mellan 55 och 75 märks mer än förlusten mellan 18-28. Jag tycker dock kitobjektivet är helt ok, speciellt i förhållande till priset, men att Tamrons bildkvalitet är högre samt du kan köra 2.8 rakt igenom (vilket var anledningen till att jag skaffade det ursprungligen).

24-105 som Peter skriver om är i mitt tycke ett mycket bra objektiv, men kostar som sagt mer...

Canon har ju också 28-105 och 28-135, som ligger bättre till i pris, men har tyvärr inte provat något av dem, så jag vet inte hur skarpa eller hur snabba de är...

/Janne
 
De där bilderna är tagna med en 1Ds, och dessutom vid olika brännvidd och olika bländare. På en 400D kommer kantoskärpan aldrig att märkas. I mitten är de ju som du ser ganska likvärdiga.
Sen kan man ju undra om de inte fått ett knasigt exemplar, för den där bilden är ju liksom "dubbel" i kanten. Ser heltknäppt ut för ett objektiv som fått mycket bra testresultat på annat håll.
 
För riktigt snabb af krävs USM eller Sigmas HSM. För optimal snabbhet och kvalitet så är nog 24-105 bästa valet. Du får också IS på köpet. Nackdelen dock, är en något taskig närgräns 45cm samt att gluggen är väldigt dyr. Tamrons 28-75 är ett bra alternativ rent skärpemässigt, men känns inte som ett riktigt bra normalalternativ med 1,6x crop. Sigma har en 24-70 med HSM som jag tror är rätt bra. Den ger bättre närgräns, är billigare, förmodligen inte lika snabb och skarp dock. 24 mm är nog högsta acceptabla brännvidd mot vidvinkelläget annars blir inte gluggen så allround på en 400D. OBS! ber om ursäkt. Sigmas 24-70 har inte HSM-motor.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.