Annons

Objektiv från 70-talet till D300?

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Ja, för vanlig (centrumvägd mätning).

Jag tror att AI-kopplingen dessutom förmedlar information om största bländaröppning så att matrismätningen får reda på det.
Inte på D200 i alla fall. Det får man ställa in själv. Det är lite märkligt, för klacken sitter på olika ställen beroende på ljusstyrkan har jag sett. Men å andra sidan så kan ju kameran inte veta hur bländarringen är inställd när jag sätter på objektivet på kameran.
Det betyder också att det inte borde spela nån större roll var man filar om man bara ska använda objektivet på en modern kamera.
 
Det är inte AI-kopplingen som talar om för kameran vad maxbländaren är, det är en utstickande del på den inre delen av bajonetten. Det kom dock i samband med AI. Moderna kameror läser dock inte den pinnen.

Var man filar misstänker jag har att göra med kompensation för det infallande ljusets vinkel beroende på olika stora maxbländare. Jag tvivlar starkt på att du får ett lika bra resultat om du filar på måfå även på en modern kamera.
 
jimh skrev:
Var man filar misstänker jag har att göra med kompensation för det infallande ljusets vinkel beroende på olika stora maxbländare. Jag tvivlar starkt på att du får ett lika bra resultat om du filar på måfå även på en modern kamera.
Menar du att en viss förflyttning av pinnen ger olika mycket nedbländning beroende på hur stor maxöppningen är? Det vore logiskt eftersom det inte finns nån vits att göra mekanismen i objektivet "linjärt proportionell mot bländararean", hehe. Alltså att ett stegs nedbländning från f/2 till f/2,8 antagligen inte motsvarar precis samma vridning som från f/2,8 till f/4.

Tillägg: Eller jo, det ser faktiskt ut att vara precis samma vridningsvinkel mellan varje steg. I så fall bör det inte spela nån roll tycker man.
 
Makten skrev:
35/2 finns väl inte ens som icke Ai?
Kolla här vad det är du har för gluggar:

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Tillägg: Vad gör Ai-grunkan? Jag har provat ett 50/2 som ska vara av samma "sort" som de äldsta 35/2, och det funkade utmärkt med D200. Det hade alltså inte beteckningen Ai.

Nu har jag kollat mina objektiv mot listan. Alla har beteckningen A framför och kommer från åren mellan 72-73, vilket verkar stämma.

På objektiven, strax utanför bajonetten finns en liten tapp som verkar styra bländaren. Motsvarande styrning i kamerahuset är fast.

Finns det någon som provat hur det fungerar, om det överhuvudtaget fungerar, vilket var ursprungsfrågan.

Har beställt en D300, med ev. leverans till jul. Om inte gluggarna passar, så kommer det finnas en Nikon F2 med motor och några gluggar till salu!

Vidar


P.S Har beställt en D300, ev. leverans till jul D.S
 
vifra skrev:
På objektiven, strax utanför bajonetten finns en liten tapp som verkar styra bländaren. Motsvarande styrning i kamerahuset är fast.
Det är tyvärr väldigt svårt att veta vad du menar. Den grunka som innebär att objektivet har Ai sitter på själva bländarringen, ytterst mot objektivets periferi, samt bakåt mot kamerahuset. Det är helt enkelt så att hela bländarringen har en liten upphöjning som slutar där "gaffeln" sitter. Upphöjningen sträcker sig ett par centimeter. På icke Ai-objektiv så är hela ringen lika hög runtom, vilket kommer att mosa piggen på kamerahuset som ska haka i upphöjningen.
 
Dina objektiv är inte AI om de är tillverkade så tidigt (såvida de inte är modiferade i efterhand för att passa Nikonkameror tillverkade efter 1977).

Det är alltså troligen en dålig idé att försöka montera dem på en D300.
 
Jag bemödade mig med att ta en bild. Klacken börjar där pilen pekar och slutar ett par centimeter längre bort till höger (vilket syns om man kollar noga). På icke Ai-objektiv så är kanten alltså lika hög som klacken runtom hela bländarringen. Detta kommer medföra att Ai-plutten på kamerahuset riskerar att gå av om man monterar objektivet på en modern kamera. Den är nämligen mycket tunn och av plast. Dessutom kan den inte tryckas inåt, så vad jag kan se så pajjar man oundvikligen kameran om man lyckas få dit objektivet. Kanske är denna plutt flexibel på vissa kameror, men inte på min D200.
 

Bilagor

  • ai.jpg
    ai.jpg
    42.4 KB · Visningar: 138
Plutten går att vika undan på de enkelsiffriga F-kamerorna, om jag minns rätt. Möjligen på någon mer. Kanske på de ensiffriga D-kamerorna, men där är jag mer osäker.
 
Då är det klart!
Mina gamla kommer inte att gå att använda. Synd.
Men tack för all hjälp, nu vet jag inte bara att dom jag är för gamla, jag vet också vad jag ska titta efter om jag springer över nåt begagnat!


Vidar
 
vifra skrev:
Då är det klart!
Mina gamla kommer inte att gå att använda. Synd.
Men tack för all hjälp, nu vet jag inte bara att dom jag är för gamla, jag vet också vad jag ska titta efter om jag springer över nåt begagnat!
Å andra sidan är de så gamla att du antagligen inte får några vettiga pengar om du säljer dem, så varför inte modifiera dem själv? Det borde gå med en vanlig plattfil, förutsatt att man mäter upp var man ska fila och demonterar bländarringshöljet från objektivet.

Tillägg: Vi kan inte utesluta att D300 har en "flexibel" Ai-plutt heller. Det kanske står något om objektivkompatibiliteten på Dpreview?
 
Makten skrev:
Tillägg: Vi kan inte utesluta att D300 har en "flexibel" Ai-plutt heller. Det kanske står något om objektivkompatibiliteten på Dpreview?
Flexibel och bortvikbar är inte samma sak. Med flexibel menar jag höga toleranser, som i många konsumentkameror där det glappar så mycket att risken är liten att det pajar innan man märker sitt misstag. "The real thing", bortvikbar flärp, försvann med F4. F5 kan moddas för att användas med icke-AI, men F6, D1*, D2* och D3 tror jag inte ens man kan göra det med. Så att montera icke-AI-modifierade objektiv är nog passé.

Om vi bortser från D40 förstås. Där går det :)
 
jimh skrev:
Flexibel och bortvikbar är inte samma sak. Med flexibel menar jag höga toleranser, som i många konsumentkameror där det glappar så mycket att risken är liten att det pajar innan man märker sitt misstag. "The real thing", bortvikbar flärp, försvann med F4. F5 kan moddas för att användas med icke-AI, men F6, D1*, D2* och D3 tror jag inte ens man kan göra det med. Så att montera icke-AI-modifierade objektiv är nog passé.

Om vi bortser från D40 förstås. Där går det :)
Det går väl på alla andra kameror som inte ger ljusmätning med manuella objektiv också? D50, D70, D100? De borde ju rimligen inte ha nån sån plutt eftersom man inte använder bländarringen på moderna objektiv, ens när en sådan finns.

Tillägg: Det är mycket märkligt att man inte gjort plutten "fjädrande" så att den bara trycks inåt om nån skulle montera ett icke Ai-objektiv. Det är lite märkligt att man inte kan sätta på vad som helst med F-bajonett utan att riskera att pajja kameran. Jag som känner mig ganska tekniskt insatt hade ingen aning om detta förrän det uppdagades i tråden. Hur ska det då vara för de otekniska? :-S
 
Jag sitter inne på dessa objektiven, tror jag i alla fall. Inte helt säker.

1) http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/ai5014a.jpg
2) http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/ais3514.jpg


Men var kan jag se vilka som passar med vilken kamera och inte?

Kör för övrigt en D50 nu och när jag sätter på dessa så får jag köra i M läge och testa mig fram. Funkar helt okej. Men ska förmodligen skaffa mig en D200/D300 nu och vore kul att veta ifall dem skulle passa ihop.

Ber om ursäkt ifall någon redan förklarat detta och jag total missat det. Kräver inga svar alls.

MVH H
 
hannesalexander skrev:
Men ska förmodligen skaffa mig en D200/D300 nu och vore kul att veta ifall dem skulle passa ihop.
De passar om det verkligen är de varianter som vi ser på bilderna, det vill säga AI eller AI-S (kolla upp med serienumret på den sidan).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.