Advertisement

Annons

Objektiv fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

Andone

Medlem
Hej!

Jag har kommit så långt att jag ska börja kolla lite på extra obektiv, här kommer några frågor.

1. Vad är det viktigaste att tänka på?
2. Vad står AF och EF för?
3. Canon EOS 1D MarkII hus har jag och till den ska jag skaffa mig ett billigare objektiv, bara för att komma igång med kamran och kunna fota med den direkt tills jag har råd att läga större pengar på just objektiv, vilket ska jag välja?

Tack på förhand, Andreas..

Viktigt är att försöka klura ut vilka brännvidder och ljusstyrka du känner att du har behov av. Läs under menyn "artiklar" om olika objektivs egenskaper. Bara du själv kan avgöra vilka behov du har.

AF är en allmän förkortning för Auto Fokus. EF är canons beteckning på samma, Electronic Focus. Och de flesta objektiv tillverkade efter 1989 till EOS serien (autofokus kamerorna) har detta epitet först i namnet. Några undantag finns.

Tips på några bra och billiga objektiv till din kamera. Canon 24-85, 28-105III, 28-135IS, Tamron 28-75, Sigma 28-70, 24-70, 24-105. Nästan alla dessa går att få extremt billigt begagnat. Max 2500kr oftast betydligt billigare. Satsa gärna på något av varianterna med ljusstyrka 2,8.

Sedan är det alltid himla kul med fler objektiv. Men ett av de föreslagna är bra att börja med så upptäcker du själv vad du behöver utöka med senare.
MVH, Niclas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar