Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv Fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jockefors

Medlem
Hej
jag funderar på att köpa en digital system kamera
klarar jag mig med 3 objektiv ?

jag vill ha ett objektiv för vanlig fotografering
typ innomhus och ev för lite macro kort/vidvinkel
finns det nått kort å knubbigt objektiv som fixar det =)


sen vill jag ha ett zoom så jag kan ta kort på tex djur som tex älgar å rådjur på lite håll

till sist så vill jag ha ett nattobjektiv så det går ta kort då det är mörkt,kompisen sa att det ska va ett objektiv med bländare 2,8 å lite zoom typ 300

är mina önskemål omöjliga att fixa på 3 objektiv
 
Nattobjektiv? Menar du då att du ska kunna fotografera i mörker, utan blixt på fri hand? I så fall krävs objektiv med inbyggd bildförstärkare. Det finna inga vanliga, tillräckligt ljusstarka objektiv för det. Och bl 2,8 kommer du inte långt med (såvida du inte kör på 1600-3200 ISO med allt vad det innebär i brus etc, om det över huvud taget finns så hög ISO att ställa in på kameran). För fotografering i lite mörkare miljöer (kvällsbilder i gatubelysning etc) på fri hand krävs ner mot 1,2-1,4. Alltså 2-2½ steg ljusstarkare än 2,8. Då kan du köra på 400 ISO och fota på 1/30 där du med 2,8 skulle behövt använda 1/8 sek vilket är alldeles för lång tid för frihandstagning. Med 1/30 fixar du det med 28-35mm brännvidd, men absolut inte ett 300mm tele.
 
Stor bländaröppning gör objektiv dyra men det finns 50mm med f/1.8 till de flesta kameror för runt 1000kr.
 
Först och viktigast vad behöver du egentligen till systemkameran, för att lära dig fotografera?
Ett universalobjektiv, oftast blir det då en kitzoom, följer med i kamerapaketet.
Ett objektiv för nattfotografering, som kompisen sa, ljusstarkt med andra ord, kostar flis!
Canon har en 300mm med största bländare 2,8, då måste du hinka över 45 tusingar till försäljaren, för att få detta objektiv.
Alternativt, din kompis betalar, du använder objektivet, var det så han hade tänkt sig?

Här på Fotosidan finns mycket kunskap om fotografering, men att välja kamera och objektiv gör man genom en praktisk undersökning, greppa olika kameror hos en fotohandlare, avgör vilken som passar dina behov och utlägg, med hjälp av kompisen. :) :)
 
Ta det lugnt...

Om du köper en modern digital systemkamera med "kitobjektiv" (oftast 18-55 eller liknande brännvidder) kommer du att ha vad du behöver ganska länge. Ja, ett minneskort behövs förstås, och antagligen ett bildbehandlingsprogram.

Köper du dessutom paket med en telezoom (upp till ca 200mm) så tror jag inte du kommer att känna dig begränsad på mycket lång tid.

Så småningom kanske du vill ha blixt, stativ, andra objektiv etc. men det är nog långt till den dagen.

Vilket märke och modell du väljer är ganska ointressant. Köp det som ligger bra i just din hand. Stora händer - stor kamera, små händer - liten kamera...

Och, som sagt: http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
 
jockefors skrev:
...duger den till att börja med ?...

Absolut. Jag har själv en och är otroligt nöjd. Själv har jag "bara" kitobjektivet, och det får räcka ett tag till.
Nästa pryl till kameraväskan blir nog troligen en blixt. Fler objektiv kommer senare.
 
Subjektivt svar

Gå till biblioteket o låna några fotoböcker, t ex National Geographics eller någon gammal svensk mot, Per Lundqvist eller något liknande.
 
hej .
oki tackar för svaren...

jag har ett stativ redan,köper jag kittet blir det komplet med 18-55 å 55-200 objektiven,om dom duger

det jag vill veta är om jag bara behöver kompletera sen med ett väldigt ljuskänskigt objektiv för kväll/natt foto..

och möjligtvis ett macro objektiv lite senare
för att ha ett komplett packet

finns det vidvinkel/macro objektiv kombinerade ?

Jag har nyköpt en Kodak 850 kompakt kamera,det funkar faktiskt bra att ta kort med även på natten/kvällen.
så mitt system kamera köp bråskar inte...

killen som jag brukar fota med har ju en digitalsystem kamera å han tyckte att min lilla 850 va jädrigt bra för priset
tror jag fått nästan 4 st för det han betalade för sin kamera
 
jockefors skrev:
hej .
det jag vill veta är om jag bara behöver kompletera sen med ett väldigt ljuskänskigt objektiv för kväll/natt foto..


Vad exakt är det som ska fotas på natten? Det där låter ganska insnöat. Ung. som en vän till mig som vill ha en kamera med snabb serietagning, för att det är häftigt. Men bilderna då? Vad ska det bli för bilder?
 
jockefors skrev:
finns det vidvinkel/macro objektiv kombinerade ?
Makro och vidvinkel är i princip raka motsatser. Du får nog beskriva lite bättre vad det är för typ av bilder du tänker ta, så kanske man kan rekommendera något objektiv.

Angående nattfoto så beror det ju på var du ska fota. Inne i stan så kan det funka med f/2,8, men är det svart som en säck ute på landet så hjälper ingen ljusstyrka i världen. Då behöver du stativ, och kan använda dina "vanliga" objektiv.
Ljusstarka objektiv har man störst nytta av i skymning och gryning, för på natten är det oftast alldeles för mörkt ändå, med undantag av upplysta gator och sånt.

Edit: Ett till synes mycket mångsidigt objektiv är Sigma 17-70/2,8-4,5. Det går från lätt vidvinkel till en smula tele, och har väldigt bra närgräns (funkar dugligt till makro).
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300629
 
Om du ska fota på natten skulle jag till att börja med rekommendera att bra sätta kameran på stativet och änvända långa slutartider och låga ISO-inställningar.

För att komma igång och ta makrobilder har jag kört en variant som funkar OK i brist på makrooptik. Ta objektivet med den kortare brännviden och håll det bakofram direkt framför det andra okjektivet. Använd inte autofokus utan manuell fokus. Det kan bli en del riktigt lyckade bilder. Ett annat alternativ är att bara vända på ett objektiv och hålle det bakofram framför huskroppen. Lite fatigmansmakro, men det är lärorikt och man kan komma underfund med vad det är man vill fotografera innan man köper objektiv för x antal tusen.

Mina 5 örestips
 
Makten skrev:
Makro och vidvinkel är i princip raka motsatser. Du får nog beskriva lite bättre vad det är för typ av bilder du tänker ta, så kanske man kan rekommendera något objektiv.

Angående nattfoto så beror det ju på var du ska fota. Inne i stan så kan det funka med f/2,8, men är det svart som en säck ute på landet så hjälper ingen ljusstyrka i världen. Då behöver du stativ, och kan använda dina "vanliga" objektiv.
Ljusstarka objektiv har man störst nytta av i skymning och gryning, för på natten är det oftast alldeles för mörkt ändå, med undantag av upplysta gator och sånt.

Edit: Ett till synes mycket mångsidigt objektiv är Sigma 17-70/2,8-4,5. Det går från lätt vidvinkel till en smula tele, och har väldigt bra närgräns (funkar dugligt till makro).
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300629

Sigma 50/2,8 macro är väl ett bra alternativ kanske. ca 3000kr. Macro- porträtt, men knappast ett vidvinkel.

/K
 
tomjo skrev:
Ett annat alternativ är att bara vända på ett objektiv och hålle det bakofram framför huskroppen.
Det är nog ett utmärkt sätt att få tonvis med damm på sensorn tyvärr. Man bör akta sig för att ha kamerahuset öppet när slutaren öppnas.
 
Makten skrev:
Det är nog ett utmärkt sätt att få tonvis med damm på sensorn tyvärr. Man bör akta sig för att ha kamerahuset öppet när slutaren öppnas.
Handhållen bakvänd lins är förkastligt ( det är supersvårt att centrera ), men med en omvändningsring att sätta i kamerabajonetten fungerar det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.