Annons

Objektiv + filter Sony a55

Produkter
(logga in för att koppla)

Valltomta

Aktiv medlem
Hej

jag är intresserad av att köpa ett makroobjektiv som komplement till mina paketobjektiv (18-55 resp 55-200) till Sony a55. Vill kunna fota både kryp och blommor.

Plus att jag tror mig behöva :) någon form av filter, vad bör jag tänka på och vad rekommenderar ni?

Är inte främmande för att köpa begagnat, men vad bör jag tänka på då?

När det gäller makro-objektiv så kommer dessa traditionellt inom tre brännviddsgrupper (vet du vad brännvid är?).

De klart mest sålda ligger inom området 90-105 mm. Det är en ganska lagom kompromiss för de flesta ändamål.
Sony 100/2,8 Macro 1:1 är ett mycket fint objektiv, men kostar också nästan 10 papp.
Tamron 90/2,8 Macro 1:1 är nästan lika bra, men kostar "bara" cirka 4.600 kr. Detta har länge varit bästa köp bland makro-objektiven, och är världens mest sålda (har det själv, och är väldigt nöjd).

Kortare brännvidder blir billigare.
Sony 50/2,8 Macro 1:1 ligger på cirka 6.000 kr.
Den kortare brännvidden gör att man kommer närmare motivet. Används därför mycket för t.ex. reproduktioner.
Dock inte så bra ifall man vill kunna fota fän som kan flyga iväg förstås.

Insektsfotograferna vill gärna ha längre brännvidder, som 150, 180 eller 200 mm (gör att man får längre arbetsavstånd). Dessa blir dock ganska dyra, och tar längre tid att lära sig. Större problem med skakningsoskärpa.

Nyligen har Sony kommit ut med ett intressant makro i sin "Easy choise"-objektivserie, 30/2,8 SAM 1:1 Macro. Det är marknadens billigaste originalmakroobjektiv, kostar bara cirka 2.400 kr. Bör funka utmärkt till blommor och krypande kryp... :)
Men flygande fän lär bli svårare att fånga (såvida de inte är halvdöda).

Till sist, du har antagligen redan funnit att alla objektiv utöver kit-objektiven är betydligt dyrare, sålunda även makroobjektiven. Du får väl trösta dig med att du får ganska mycket för pengarna, eftersom makroobjektiven traditionellt är de objektiv som uppvisar den allra bästa skärpan (i stort sett oberoende av tillverkare).

Senast ändrad:
Mja, till digitalkameror är behovet av filter mycket ringa. Normalfotografen kan kanske behöva ett polarisationsfilter (ger bl.a. blåare himmel och mera mättad grönska).

Vissa använder sig av gråfilter ibland. Används vanligen för att få tillräckligt långa exponeringstider vid fotografering av vatten, så att man får en "soft" look, istället för stelfruset, vilket det blir vid korta exponeringstider (du får experimentera, eller kolla bilder från andra).

Det finns även tonade gråfilter (ena halvan är klar, den andra är mörk, och med en gradvis övergång däremellan. Används för att man ska kunna få med både den mörkare förgrunden och den mycket ljusare himlen.

När det gäller makro-objektiv så kommer dessa traditionellt inom tre brännviddsgrupper (vet du vad brännvid är?).

De klart mest sålda ligger inom området 90-105 mm. Det är en ganska lagom kompromiss för de flesta ändamål.
Sony 100/2,8 Macro 1:1 är ett mycket fint objektiv, men kostar också nästan 10 papp.
Tamron 90/2,8 Macro 1:1 är nästan lika bra, men kostar "bara" cirka 4.600 kr. Detta har länge varit bästa köp bland makro-objektiven, och är världens mest sålda (har det själv, och är väldigt nöjd).

Kortare brännvidder blir billigare.
Sony 50/2,8 Macro 1:1 ligger på cirka 6.000 kr.
Den kortare brännvidden gör att man kommer närmare motivet. Används därför mycket för t.ex. reproduktioner.
Dock inte så bra ifall man vill kunna fota fän som kan flyga iväg förstås.

Insektsfotograferna vill gärna ha längre brännvidder, som 150, 180 eller 200 mm (gör att man får längre arbetsavstånd). Dessa blir dock ganska dyra, och tar längre tid att lära sig. Större problem med skakningsoskärpa.

Nyligen har Sony kommit ut med ett intressant makro i sin "Easy choise"-objektivserie, 30/2,8 SAM 1:1 Macro. Det är marknadens billigaste originalmakroobjektiv, kostar bara cirka 2.400 kfrr. Bör funka utmärkt till blommor och krypande kryp... :)
Men flygande fän lär bli svårare att fånga (såvida de inte är halvdöda).

Till sist, du har antagligen redan funnit att alla objektiv utöver kit-objektiven är betydligt dyrare, sålunda även makroobjektiven. Du får väl trösta dig med att du får ganska mycket för pengarna, eftersom makroobjektiven traditionellt är de objektiv som uppvisar den allra bästa skärpan (i stort sett oberoende av tillverkare).

Tack för bra och motiverade tips. Om jag har förstått det rätt så måste man vara närmre motivet ju lägre siffra man har och därför är det svårare att fota levande djur med låg siffra då de skräms bort.

Beträffande frågan om filter så var det väl eg. motljusskydd jag syftade på, behöver man det?

Tack för bra och motiverade tips. Om jag har förstått det rätt så måste man vara närmre motivet ju lägre siffra man har och därför är det svårare att fota levande djur med låg siffra då de skräms bort.
---
Ja, så skulle man ju kunna uttrycka det... :)

---
Beträffande frågan om filter så var det väl eg. motljusskydd jag syftade på, behöver man det?
Haha! Ja, det var ju något helt annat. Om det behövs eller ej beror på vad man fotograferar och vilket objektiv man har - de är olika känsliga för inverkan av ströljus.

Vid motljusfotografering, där t.ex. solen kommer in snett framifrån, så behöver man ett bra motljusskydd, annars riskerar man att få reflexer och kontrastnedsättning av bilden.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto