Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för sony a300?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinaDavour

Avslutat medlemskap
Jag har en ganska ny fotograf så jag behöver lite hjälp med objektiv och andra tillbehör.
Jag har en Sony a300, 55 mm.
Jag undrar vilka objektiv man kan ha och som fungerar bra med denna kameran. Ni får gärna ge mig tips, förslag på ALLT!
Eftersom att jag inte är så erfaren så är jag glad för alla svar :)

Besök följande siter

dyxum.com
mhohner.de

där listas i stort sett alla kända objektiv som någons levererats för den kamerafattning Din kamera har.

Något objektiv "55" för Sony a300 känner jag inte till - Du måste specificera, annars blir det svårt att föreslå vad Du skulle kunna komplettera med.

Besök följande siter

dyxum.com
mhohner.de

där listas i stort sett alla kända objektiv som någons levererats för den kamerafattning Din kamera har.

Något objektiv "55" för Sony a300 känner jag inte till - Du måste specificera, annars blir det svårt att föreslå vad Du skulle kunna komplettera med.

Filtergänga (tror jag det heter): 55 mm

Det som i så fall skulle vara den uppenbara kompletteringen är en tele-zoom, ex.vis Sony AF DT 55-200 mm f/4-5.6 SAM. Det finns hos de flesta välsorterade handlare - sök på prisjakt.nu, så hittar Du någon i Din närhet.

Det som i så fall skulle vara den uppenbara kompletteringen är en tele-zoom, ex.vis Sony AF DT 55-200 mm f/4-5.6 SAM. Det finns hos de flesta välsorterade handlare - sök på prisjakt.nu, så hittar Du någon i Din närhet.

Tack så mycket. Men jag hittar tyvärr inte det du sa, jag vet inte vad allt står för och ah du förstår säkert.

Det fanns inte med på prisjakt - varför vete sjutton.

Finns på Scandinavian Photo. och rimligtvis hos alla handlare i Västsverige som för Sony.

Skulle Du sedan vilja komplettera med ett polarisationsfilter i framtiden, så har det samma diameter på gängen som det objektiv Du redan har.

Ett alternativ kunde vara Minolta 100-200 4.5 Ett gammalt objektiv, men presterar 97% som ett Beercan (70-210mm F4), som kostar betydligt mer, är större/tyngre och har slöare autofokus.

Kostar runt 500-900 beg. och kommer inte tappa i värde.

Fördelen är självklart att du då har råd med annat!

T.ex. makro objektiv som kan fås för runt 2-3000 beg. Nästan alla makro objektiv är mycket bra och har du en brännvidd på 70-100mm fungerar det även MYCKET bra till porträtt. Nackdelen kan vara lite slö autofokus, men det är sällan nåt problem vid porträtt/makro. (makro är "extrema" närbilder av t.ex. insekter, blommor mm)

Är du ändå sugen på just Sony 55-200 SAM kostar det 2495 hos netonnet.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto