Annons

Objektiv för nybörjare...

Produkter
(logga in för att koppla)

veliaze

Medlem
Hej hopp!

Jag köpte min Canon EOS 500D (min första systemkamera nånsin) I september 2009 och har därför ingen större kunskap gällande objektiv osv osv...För närvarande läser jag böcker, kollar nätet och tittar på många bilder för att utvecklas.

När jag köpte min canon fick jag med standard obj 18-55 men köpte dessutom canons teleobj 55-250 eftersom jag ville ha ett tele och det var i en bra prisklass.

Jag skall resa till USA under året och där verkar objektiven vara något billigare och har funderat på att utöka med fler objektiv.

Just nu testar jag väldigt mycket med kameran och har därför inte hittat min inriktning än. Min känsla är dock att jag kommer fastna för makrofoto och vidsträckta landskapsbilder. För närvarande vill jag även ha ett ljusstarkare objektiv då jag älskar natt/kvällsbilder.

Jag har kollat på nätet och hittat dessa två objektiv som både verkar bra och i rätt prisklass för en amatör som jag..

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 50mm f/1.4 USM

Vad tror ni? Är dessa en bra investering för en amatör?
hur kommer de fungera när jag uppgraderar huset? håller dem än?
finns det andra bra billigare alternativ som skulle kunna vara användbara?

Alla tips är välkomna.

Just 50mm har väl begränsad användning på en crop-sensor, jag skulle själv kollat på en 35mm-glugg istället eftersom det motsvarar normalen för din kamera :)
Macroobjektivet ska ju tydligen vara bra, ett annat macro jag kan rekommendera är tamron 90 2.8, jag vet dock inte hur dessa sig mot varandra.

För landskap brukar en vidvinkel passa bra, du bör kanske kolla efter en sådan också :)

En riktigt kraftig vidvinkel är riktigt rolig:) Testa i butik. Det öppnar många dörrar.

Om du köper ett fast objektiv i det området du redan har zoom kommer du ej se så stor skillnad. Framförallt inspirationen du får med "nya" områden. Så kolla kraftig vidvinkel eller långt tele, alt zoomar.

Makro är också roligt!

Hej hopp!

........

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 50mm f/1.4 USM

Vad tror ni? Är dessa en bra investering för en amatör?
hur kommer de fungera när jag uppgraderar huset? håller dem än?
finns det andra bra billigare alternativ som skulle kunna vara användbara?

.....QUOTE]

Ja - båda objektiven är bra kvalitet. 50mm blir ett fint kort tele på en crop kamera som du har. Om duskulle uppgradera till FF så är det fortfarande mycket bra. Tänk på att 50 1.4 är en aning mjuk på full öppning och lite mekaniskt känslig. Vissa säger att sigma 50 1.4 är lite bättre.

Macro objektivet är kanon! DP-review kallar det för "most fun for the dollars" lens... Det är ett mycket bra allround tele som fungerar utmärkt för alllmän telefoto. Fokuserar snabbt och mycket skarpt och fina färger i "L"-klass. Rykten om att "makro är konstruerat för närbild" behöver du inte lyssna på. Det är ett utmärtk objektiv för porträtt, natur, osv. Kanske det allra sista i fokushastighet saknas för sport.

Billigare alternativ är väl Tamron 90mm makro, men där säger många att fokus åker fram-o-tillbaka och söker fokus mycket längre än Canon. Jag har ingen egen erfarenhet av Tamron men är toppennöjd med mitt Canon 100m macro.

Tack för snabba svar, det är verkligen en djungel därute för oss nybörjare :)

men det låter varjefall som jag är lite på rätt spår vad gäller makroobjektivet och eftersom jag är sugen på att fotta makro blir det nog ett sådant varjefall :).

Riktiga vidvinkel har jag av någon anledning inte varit jätteintresserad av, även om jag är sugen på landskapsfotografering. Har fått för mig att distortionen i kanterna blir överdrivet märkbar. Visserligen går det att rätta till i PS, men endå.

Skall varjefall spana runt lite mer o se om jag hittar något mer där ute som låter intressant för mig :)

...
Vill göra denna tråd aktuell igen...
Efter diverse prisjämförelser och funderande hit och dit hade jag i stort sett bestämt mig för att inhandla de två tidigare nämnda objektiven på min USA-Resa. Hittade även 12-24 EF-S objektiv som jag e sugen på...
Men nu har jag börjat inse att jag är ganska missnöjd med mitt kit objektiv och skärpan i det. Får aldrig riktigt riktigt knivskarpa bilder...
Så egentligen skulle jag behöva lite fler tips om BRA objektiv till min lilla eos 500D...

Jag vill att de skall vara vara skarpa och i allmänhet så lite distortion, vinjettering etc etc som möjligt...
Prisklass; 10-20k
område; ja, egentligen allt från vidvinkel till tele...
användningsområde: mest landskap, stadsmiljö, resbilder, makro (även om jag i stort sett är fast för canons 100mm skulle jag vilja höra fler tips).

I framtiden kommer jag byta till fullformat, men det blir nog inte förräns om 2-5 år kanske....

är det tex någon som vet något objektiv som är mkt billigare i USA än i Sverige (men som givetvis fyller upp ovan krav)
Har kollat en del på amerikanska siter men är förstås alltid lättare att fråga och dessutom spar man ibland tid ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar