ANNONS
Annons

Objektiv för mina behov till Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
L är en beteckning som Canon ger till sina proffsigaste objektiv. Det är en kvalitetsstämpel helt enkelt. Dessa objektiv är generellt sett mer välbyggda, tål regn och rusk och har oftast snabbare autofokus än andra Canon objektiv. Det är dock inget att hänga upp sig alltför mycket på, det finns utmärkta gluggar som inte är "L" och det finns en del L-märkta objektivs om inte är överdrivet märkvärdiga.

L är väl egentligen första bokstaven på det dyrare/bättre materialet som används i just de objektiven. För lite värdelöst vetande :p

stativ?

haha okej då vet jag det! Jag kör som ni säger, jag väntar med macro, börjar med blixten och lär mig min egna objektiv full ut. Funderar på att även slänga med 50/1.8:an också. Eller ska jag vänta på Sigma 17-50/2.8?

Möjligtvis en rekommendation på ett stabilt stativ som håller åtminstone en utandning utan att den ramlar ihop. Max 1000:- och kan hålla uppe runt 3 kg och vara 160+ lång.

Bra fråga, tog en titt på Wikipedia, då jag inte mindes var jag läst det. Där fanns en annan historia, low dispersion eller luxury. Materialet i glasen är fluorite och det börjar inte på L så. Synd att jag inte minns var det stod, läste det häromdagen...

Vad gäller mingel har du helt ok utr för uppgiften. Det gäller istället att lyckas kombinera bef ljus och blixt.

. Funderar på att även slänga med 50/1.8:an också. Eller ska jag vänta på Sigma 17-50/2.8?

Köp du ett 50/1.8. Det är ett objektiv som erbjuder något som inte din andra alternativ har - en riktigt stor bländare. Därför är det användbart för dig oavsett vilka andra objektiv du har eller kommer att skaffa i framtiden och priset är riktigt lågt.

Det är inte alla L-objektiv som har fluoritlinser heller.
Man behöver inte hantera ett objektiv många minuter för att fårstå skillnaden på ett L-objektiv och ett vanligt. De är alltid mer välbyggda, bättre tätade, har bättre inställningsringar osv. Oftast har de också optisk kvalité i toppklass, fast där kan det finnas mer eller mindre lyckade konstruktioner.

Något som är gemensamt för alla L-objektiv är i alla fall att de har en röd ring och rejält tilltagen prislapp.
När det gäller EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM har det exempelvis ingen avståndsskala, skärpeinställningsring som roterar när AF går, inte manuellt finjustering av skärpan utan att koppla ur AF, simplare lösning på AF-driften (mikro USM, inte ringformad) med mer oväsen och långsammare funktion.
Dessutom är det inte nåt vidare skarpt på längre brännvidder och har ibland uppvisat olika prestanda beroende på hur man håller i kameran. Men den sjukan drabbade nog bara de tidigaste i produktionen.

Själv har jag ersatt den med EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Jag fick ge ungefär 15000:- för det (USA), alltså mer än tre gånger så mycket som för 70-300, och det är det värt. Det går bra att sätta på en EF extender 1,4x III och få ungefär samma brännvidd som 300 ger på längsta inställningen, och ändå ha bättre bildkvalité i slutänden.

Möjligtvis en rekommendation på ett stabilt stativ som håller åtminstone en utandning utan att den ramlar ihop. Max 1500:- och kan hålla uppe runt 4 kg och vara 160+ lång?

Är denna något eller ska jag leta vidare? Weifeng WFC-594T och kulled WF-571H

Nu har jag iallafall lagt en beställning på blixten och objektivet 50/1.8, sucktar dock fortfarande efter macrot :'/

Mina "små" erfarenheter"

Jag har läst igenom tråden och håller med ;-)
Köpte i april en begagnad utrustning med två kitobjektiv (EF-S 18-55 & 55-250) och ett 50/1,8
Detta kompletterades sedan med ett EF100/2,8 Macro.
De objektiv av dessa fyra som används mest är utan tvekan de två senaste och ibland 18-55.

Macro-objektivet är faktiskt ett underbart allround objektiv, på min EOS 450D blir det ett kort tele på 160mm med bra ljusstyrka - ger underbara portättbilder men går bra till mycket mera och dessutom en närgräns på 31 cm så insekter, blommor,mossa och annat blir också bra (när jag lyckas nybörjare som jag är).

50/1,8 är dock det som används mest, ljusstarkt och mycket skarpt, klarar det mesta jag vill fota "hemma" med familj, vänner och deras barn men också ute i naturen.

Ska komplettera med blixt så som du precis gjort och, när jag får råd, ett tele-zoom och där funderar jag på 70-200 eller 70-300 men det blir en annan tråd.

Ha det bra och lycka till! /Jan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar