Annons

Objektiv för frelensing/TS till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Är lite på jakt efter ett objektiv som jag kan använda för freelensing / tilt-shift på min Nikon D700. Jag har testat med några av mina Nikonobjektiv och ett par M42-objektiv, men med dem har jag två problem:
1) När man håller objektiven löst framför kameran ökar registeravståndet och närgränsen hamnar lätt alltför nära kameran.
2) Bildcirkeln småbildsobjektiv ger är lite i minsta laget så man får snabbt svarta hörn.

Jag har tänkt mig nåt objektiv för mellanformat, med 35-80mm brännvidd (ju kortare desto bättre), men jag skulle inte vilja avvara nån större slant för ändamålet då det är mest för skojs skull jag vill testa det här. Kanske kan sträcka mig till 100 euro ungefär. Nån som har tips på objektiv som skulle kunna funka och ligger inom rätt prisklass? Fokusringen borde vara så lös som möjligt då det är önskvärt att man ska kunna fokusera med bara ett finger i och med att objektivet inte sitter fast. Helst så ljusstarkt som möjligt, gärna f/2,8. Jag har tyvärr noll erfarenhet av mellanformatsobjektiv, och har inte hittat så mycket på ebay heller. Kanske skulle kunna hitta nånting användbart på nåt lopptorg...?

Har sålt flera objektiv till fotografer som vill köra freelensing/tilt-shift. Dels Nikon 50/1,8 Ai-s där de plockar bort kamerafattningen för att få utrymme för rörelser men även Mamiya 645 80/2,8 som har längre registeravstånd än Nikon samt en bildcirkel som lyser ut mellanformat.

Har fler sådana objektiv till salu med pris på 100 Euro eller lägre

PS Fokuseringen sköter du genom att flytta objektivet längre från/närmare kameran så objektivets inställning är mest för att välja "arbetsområde" och inget du behöver för att fokusera. DS

Ett enkelt tips är att köra på Lensbaby. Lite samma effekt, men lättare att använda. Deras "vanliga" optik ligger på 50 mm, sen finns en försättslins som omvandlar det till 24 mm. Finns även makrolinser för att komma närmre. Sen har du deras nya optik på 35 mm samt 80 mm.

Det billigaste valet, Muse, som fokuserar med en bälg man komprimerar ligger på runt 1 500. Composer Pro som sitter på en fast kulled och har "vanlig" fokusring ligger på 2 500 tror jag med det enkla glaset och på en 3 500 med Sweet 35 (mm).

Ett tips om du inte redan kollat på detta utmärkta val =)

Jonas:
Tack för tipset! Ska kolla annonserna. Annars får du gärna PM:a om du har nåt lämpligt. Ja, jag vet det där om fokuseringen genom att flytta objektivet. Närgränsen har dock blivit för kort när jag gjort det med mina (omoddade) Nikon- och M42-objektiv, bortsett från ett 135/2,8 (M42). Men det har väldigt trög fokusring och tillåter inte så mycket tilt innan kanten på bildcirkeln börjar synas. Jag vill kunna få fokus på åtminstone 0,5-2 meters avstånd, gärna längre.

Martin:
Ja, jag känner till Lensbaby. Tycker bara att deras set varit lite i dyraste laget för lite experimenterande. Helst skulle jag dock ha nåt med lite bättre optiska egenskaper.

Jag köpte själv Muse för att leka med. Gillar effekten det ger och att det ger mig en utmaning på samma gång. Några av de bättre bilderna kan du se här - https://plus.google.com/photos/+MartinNilsson/albums/5918560307785746865

Jag börjar lära mig att sätta fokus och då är den riktigt skarp med Double Glass. Tricket är att lyckas sätta fokus med bälgen bara =P Vill du bara leka så är Muse riktigt bra och rolig.

Dock kan ju priset springa iväg om man vill ha t ex vidvinkel och makrotillsatserna. Men det skulle det göra för ny optik ändå, här behåller man basen och byter bara glaset.

Kolla även runt på Flickr o dyl i bildpoolerna. Du kan göra mycket med Muse, och ska du ändå köra free lensing så är inte Muse svårare att hantera så.

En av grejerna med freelensing är väl just ljusläckage som med lite tur ger en fin slöja av awesome över bilden, där fallerar väl lensbaby? :)

Du tänker lite som denna? Isåfall går det =) (och sen var det det här med att sätta fokus ;-) )

Bilagor

• test_LensBaby 012.jpg
    test_LensBaby 012.jpg
    98.7 KB · Visningar: 50
Jonas:
... Ja, jag vet det där om fokuseringen genom att flytta objektivet. Närgränsen har dock blivit för kort när jag gjort det med mina (omoddade) Nikon- och M42-objektiv, bortsett från ett 135/2,8 (M42). ...
Jo, blir ju svårt med objektiv för M42 eller Nikon F pga registeravståndet. Enklare med ett mellanformatsobjektiv eftersom de har längre registeravstånd så du har rörelseutrymme och kan fokusera på oändligheten utan att slå i huset. Den större bildcirkeln gör det också enklare.

Har nu köpt ett objektiv av Jonas, ett Mamiya 645 80/2,8. Återstår bara att vänta på leveransen. Får återkomma med testresultat senare. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar