ANNONS
Annons

Objektiv för festbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
någon som kan rekommendera ett bra objektiv för bl.a. barnfester men även andra fester?

Har en Nikon d3100, med andra ord en DX. Kan även tänka mig ett FX objektiv.

Hej! Nikon 35/1,8 är ett mycket omtyckt fast objektiv, i mycket rimlig prisklass dessutom.
Lite dyrare, större/tyngre men definitivt mer allround är ju "normalzoomarna" och då tänker jag på de med bländaröppning på 2,8. Det finns ett antal bra objektiv av olika tillverkare i denna kategori.

http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php?ArticleIDGroup=&MF=7&subMF=999&sortera=tillverkare

Uj, jag krånglade till länken. Tryck på knappen för "normalzoom" och "endast för APS-C sensor".

Lycka till!

/K

Senast ändrad:
Nikon 18-55 och 18-105 är utmärkta festobjektiv!

Per.

Kanske inte helt klockrena ändå. Ska man använda dessa inomhus behövs det ofta blixt vilket i standardutförande (inbyggd eller på kameran) inte blir så vackert. Och att rigga andra blixtar är kanske inte helt aktuellt på en barnfest. Så ett mer ljusstarkt objektiv som t ex 35'an kan göra underverk.

Men perfekt, jag har just 35 1.8 vilket jag älskar, har ju också 18-55 som jag kan testa men definitivt det första alt.

Tack för hjälpen! :)

Hej,
någon som kan rekommendera ett bra objektiv för bl.a. barnfester men även andra fester?

Har en Nikon d3100, med andra ord en DX. Kan även tänka mig ett FX objektiv.

Det är alltid bra att skriva budget med för klart ett 24-70 2.8 är att föredra om du vill ha zoom men då drar det iväg. Sen kanske det är bättre att börja med en blixt så du kan frysa barnen än att objektiv. bara lite funderingar. Lycka till.

Det är alltid bra att skriva budget med för klart ett 24-70 2.8 är att föredra om du vill ha zoom men då drar det iväg. Sen kanske det är bättre att börja med en blixt så du kan frysa barnen än att objektiv. bara lite funderingar. Lycka till.

Jag tycker personligen att 24-70 för party inomhus är lite långt... har en sigma 28-70 f2.8 som ofta sitter på men inomhus är det döden på en APS-C sensor, man kan oftast inte backa tillräckligt långt osv...

En typ 17-55 f2.8 känns mycket mera rätt men den är dyr...

ett Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II L skulle kunna vara lämpligt det med mer flexibelt än nikon 35 men inte lika ljusstarkt.

Sigma 18-50/2.8 funkar fint men skynda dig att köpa, jag tror att den inte tillverkas längre.

Kanske inte helt klockrena ändå. Ska man använda dessa inomhus behövs det ofta blixt vilket i standardutförande (inbyggd eller på kameran) inte blir så vackert. Och att rigga andra blixtar är kanske inte helt aktuellt på en barnfest. Så ett mer ljusstarkt objektiv som t ex 35'an kan göra underverk.

Att förlita sig på bara ljusstarka objektiv och bra högisoegenskaper på ett barnkalas inomhus, kan nog ha sina svårigheter. De barn jag träffat har rört på sig. I rätt hög fart, dessutom.

Kan vi inte fråga trådskaparen vad som är problemet i nuläget?

Per.

PS. Om man vill ha zoom, är väl det ljusstarkaste 2.8. Och det är, fåsenu, aningen över ett halvt bländarsteg snabbare än 18-55 på 18mm.

En ~18-55mm f2.8 zoom är nog praktiskt o smidigt att ha på barnkalas o dokumentera med, men en 35mm f1.8 lär ge betydligt mysigare bilder imo.

Att förlita sig på bara ljusstarka objektiv och bra högisoegenskaper på ett barnkalas inomhus, kan nog ha sina svårigheter. De barn jag träffat har rört på sig. I rätt hög fart, dessutom.

Kan vi inte fråga trådskaparen vad som är problemet i nuläget?

Per.

PS. Om man vill ha zoom, är väl det ljusstarkaste 2.8. Och det är, fåsenu, aningen över ett halvt bländarsteg snabbare än 18-55 på 18mm.

Visst är det så. Men varför rekommendera något som har begränsningar i sig när nu frågan var fri? För att plåta inomhus så ger ett ljusstarkare objektiv bättre grundförutsättningar. Även om du sen slänger på en blixt kan du ändå få ett bättre förhållande mellan befintligt ljus och blixtljus. Eller åtminstonde större möjligheter att kontrollera det, om det sedan blir bättre eller sämre må vara en smaksak.

Och på 18mm ja, men sen då? Själv kör jag ofta med 17-55 2.8 eftersom min kamera hyffsat klarar att kompensera det med en ISO-höjning men den kombon är ju mycket tyngre och klumpigare. Det skulle ju dessutom sitta på en D3100 så där lär en 35'a balansera bra mycket bättre.

Både 18-55 och 35/1,8 funkar bra, så jag skulle istället tipsa om att skaffa en blixt med riktbart huvud för festbilderna (gärna SB-600/700 men SB-400 funkar också hyfsat), och att du satsar på att lära dig balansera studsat blixtljus och befintligt ljus. Endast en 35/1,8 kommer man inte jättelångt med för festbilder, man måste ändå ofta höja isot högt och ansikten blir lätt underexponerade och gryniga. Med blixt får man ett jämnare ljus och slipper använda de högsta isotalen.

Jag tycker det är roligast med vidvinkel på fester. 24mm är en väldigt bra brännvidd på DX för ändamålet. Själv har jag en Sigma 24/1,8 som jag fick rätt billigt och använde ofta på min förra D90, men den har inte egen autofokusmotor så du skulle behöva fokusera manuellt med den. Men vad jag vet finns det inte några vettiga alternativ till den som också har autofokusmotor, tyvärr...

Är det riktigt trångt behöver man ännu mera vidvinkel om man vill få med mer än en person på bilden. 12-24 på DX-kamera tycker jag passar ypperligt i sådana fall. Däremot är det inte så praktiskt om det plötsligt blir avstånd till motiven. Lite större spann på zoomen vore ännu bättre.

En rejäl blixt för indirekt ljus, antingen mot tak eller ännu bättre kombination tak/bouncecard eller annan ljusspridare är användbart. Här räcker inte inbyggd blixt eller ens SB-400 riktigt.

Senast ändrad:
Antar att det är ett etikettsbrott att skriva om Canon i en Nikon-tråd, men till min Canon (APS-C) använder jag alltid 10 -22 mm för fester inomhus. Det finns förmodligen ett motsvarande Nikon objektiv. Mitt 24 - 105 duger bra utomhus, men jag tycker att 24 mm ofta är för lite vidvinkel på en APS-C kamera inomhus.
//Kjell

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar