Advertisement

Annons

Objektiv för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
När ni ändå pratar Wimberly så kan jag Lobba för www.benrosverige.se
Där har ni samma konstruktioner för mindre än halva priset!
Jag har själv lagt en beställning på en GH-1a! Jag kände på deras GH-2 på Fotomässan! den kändes tight!

Ser nu att dom har tagit bort GH-1 från sidan! SKUMT!

/magnus

Återkom gärna med erfarenheter sen då du testat den! Den ser ju ut att vara lite på halva priset mot orginalet. Jag avvaktar nog tills fler testat den och tills jag hör hur deras "support" funkar etc. Wimberley (företaget) har jag bara hört gott om så där känns det som att man är i trygga händer om det är så att man skulle ha några problem.

mvh,
Edvard

Om man kommer och ska fota fåglar med ett 70-200 (eventuellt med telekonverter 1,4x eller 2,0x), har man något att göra där då? Eller är det inte ens värt att gå dit?

Om man kommer och ska fota fåglar med ett 70-200 (eventuellt med telekonverter 1,4x eller 2,0x), har man något att göra där då? Eller är det inte ens värt att gå dit?

Vilka fåglar har du tänkt att fota? Örnar, vadare, skogshöns eller småfågel? Änder i parkdammen?

Om du har möjlighet att låta fåglarna komma till dig, dvs fågelmatning och ett enklare gömsle/kamouflage, kan det mycket väl räcka med 200mm.
Den här bilden, http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1585735.htm,
är tagen med 300mm på fullformatskamera, och fågeln var mycket nära närgränsen. Med en 1,6 cropkamera skulle ett 200mm motsvara 320mm.

Brännvidden måste anpassas efter omständigheterna, och tvärtom.

Inga problem. Vad tror du själv gör bäst bilder. 200mm eller att inte ens försöka =)

Som jag sagt förut. Mesfåglar är inte alls skygga. Talltitor kan du få att äta ur handen med lite tålamod.

Upp med ett litet gömsle. Ett litet tält för 250kr på ÖB och ett kamonät över, eller använd den vegetation som finns på plats.
Ut med ett par talgbollar och kanske en bit fläsk på ett träd.
Upp med lite fina pinnar på lagom avstånd, och sedan är det bara att vänta.

Flygande fågel och stora skygga rovfåglar kan du nog glömma, men små och medelstora får du lätt in på ett par meter.

Komplettera gärna med en extender, men håll dig borta från 2x. Det krävs väldigt fin optik om du ska ha en 2x.

Finns en hel del olika 70-200 ute på annonsmarknaden nu.

Precis som de säger går det alldeles utmärkt att fota fåglar med 70-200 och t.ex. 1.4 extender. Med gömsle kommer man för det mesta tillräckligt nära. Såg en örnbild i "Vilda djur poolen" som var tagen med 70-200 och 2x extender som såg riktigt bra ut. Givetvis tagen från gömsle då. Då ja var ute och fotade trädkrypare i helgen så var det inga som helst problem att komma nära. Jag hade dessutom en Talltita efter mig i 1.5h. Den var mer nyfiken på mig än tvärt om tror jag nästan.

Om man har ett 70-200 så skulle jag kanske komplettera med en extender och därefter ge mig ut i skogen. Skall man dock börja från scratch (och tror att man kommer att gilla det) så skulle jag nog köpa 400 / 5.6. Det är ju tyvärr inte riktigt lika mångsidigt som en 70-200 dock.

mvh,
Edvard

Vilka fåglar har du tänkt att fota? Örnar, vadare, skogshöns eller småfågel? Änder i parkdammen?

Det vet jag inte än. Mina föräldrar har en stuga längs dalälven där jag vet att det finns en ö som har häckande fiskgjuse varje år.
Sen är det även mycket uggla i närheten.
Så uggla och fiskgjuse åtminstone

Det vet jag inte än. Mina föräldrar har en stuga längs dalälven där jag vet att det finns en ö som har häckande fiskgjuse varje år.
Sen är det även mycket uggla i närheten.
Så uggla och fiskgjuse åtminstone

Räkna inte med några närbilder på fiskgjusen vid boet. Man ska inte gå för nära häckande fåglar. Det är väldigt lätt att skrämma iväg dem, och det är inte bra.
Däremot kan du gömma dig där du vet att den fiskar, och hoppas på att han flyger förbi nära dig.

Ön ligger mitt i en farled och är rätt så trafikerad av fiskebåtar i storlek eka. De gånger jag hittills har studerat den har den inte tagit särskilt mycket notis utav en. Observera att jag givetvis inte tänker gå på ön. Utan om jag fotar den så kommer jag göra detta från en båt.

Ön ligger mitt i en farled och är rätt så trafikerad av fiskebåtar i storlek eka. De gånger jag hittills har studerat den har den inte tagit särskilt mycket notis utav en. Observera att jag givetvis inte tänker gå på ön. Utan om jag fotar den så kommer jag göra detta från en båt.

Ja men då är det ju inga problem =)

Lånar denna tråden lite.

Sitter för tillfället med Nikon D300 + Tamron 70-200/2.8 och har blivit mer och mer intresserad av fågelfoto (blandat smått och mellanstort ), har kommit fram till att en konverter är ett måste, men vilken?

Lånar denna tråden lite.

Sitter för tillfället med Nikon D300 + Tamron 70-200/2.8 och har blivit mer och mer intresserad av fågelfoto (blandat smått och mellanstort ), har kommit fram till att en konverter är ett måste, men vilken?

Snåla inte när du köper konverter, det är mitt tips. Soligor Pro 1,4x presterar riktigt bra med tamron 70-200. Den nyaste modellen ska dessutom ge exif-info.

Snåla inte när du köper konverter, det är mitt tips. Soligor Pro 1,4x presterar riktigt bra med tamron 70-200. Den nyaste modellen ska dessutom ge exif-info.

Jag har en Tamron SP AF 1.4X TC som funkar bra med Nikkors. Tror inte att den är dålig för Tamron-gluggar.

Jag suktar mycket efter ett 500 f4/VR, men har inte riktigt råd. Kör på Nikon 300/4 AF-S och TC17EII så länge. Problemet är att man förlorar lite möjlighet att isolera subjektet och att man tappar ljus.

Kolla in Ronnie Gaubert's bilder med samma objektiv (fast han har dock nyligen skaffat ett 500/4 VR...) och en Nikon D200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar