Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för fågel (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har vi kommit till denna punkt:

Vad är bästa köpet?
1. Beg. Sigma 500/4,5, cirka 25.000:-
2. Beg. Canon 300/2,8L USM (gammla utan IS) + 2.0x tc, cirka 20.000:-

Lutar åt Canon-alternativet va? För och nackdelar?

Jag skulle välja 300mm med TC för mångsidighetens skull.
(Men egentligen tycker jag att EF 5,6/400mm är att föredra)

Sigma-telet är säkert mycket bra och att föredra vid just 500mm.
Det som talar emot 2,8/300mm är i så fall bildkvaliteten med 2xTC.

Personligen skulle jag aldrig köpa ett 2,8/300mm begagnat utan att testa det först eller med full returrätt om det visar sig att skicket inte är som förväntat.

Å andra sidan verkar spontanhveri med Canons "great whites" vara väldigt sälsynt. Yttre våld som orsak är mycket vanligare och då skall man ju ha drulleförsäkring.

Vill påpeka att Canon 300/2,8 IS II kommer snart ut på marknaden. Det löjliga nypriset för denna jämfört med Nikons nya 300/2,8 och Canons pris för gamla 300/2,8 IS borde rimligen innebära att den nya snart lär falla till ca 50.000:- och då lär beg priset på 300/2,8 IS falla från dagens 30.000:- och det fungerar lika bra som gamla 300/2,8 utan IS med TC och du får bildstabulisering. Likaså kommer snart 500/4 ISII och det kommer säkert då dyka upp en del beg Canon 500/4 L IS på beg marknaden. Detta kommer även sänka beg priset på de få 500/4,5 L som finns beg. Sedan verkar ju 25.000:- för Sigma 500/4,5 rimligt.

Å andra sidan verkar spontanhveri med Canons "great whites" vara väldigt sälsynt. Yttre våld som orsak är mycket vanligare och då skall man ju ha drulleförsäkring.

Jo, i och för sig. Jag tänkte mer om man får problem med en kärvande AF-enhet eller något annat simpelt småfel som normalt är lätt att laga. Snopet då om det inte finns reservdelar.

Du vet väl att du tappar AF med extendern tillsammans med det objektivet?! Annars är det en mycket grym frihandskombo (7D + 400/5,6)

Det går att lösa !!!

Om man "tejpar" för vissa kontaktpinnar så funkar auto fokusen HELT klanderfritt
Vet till och med om dom som kört med 4005.6L med 1.4x och har tillräckligt bra autofokus för att fota fåglar som flyger !
Finns forum där man kan läsa sig till hur man går till väga och ja, det funkar

Det finns till och med en tjej här i Ö-vik som har DUBBLA convertrar på sin 4005.6 och har fullt fungerande autofkous med sin gamla EOS 350D dock sa hon att det inte funkade på hennes betydligt nyare 5D

Jag har Sigmas 500 och min kompis Canons 500.
Man kan inte se vilken bild som är tagen med vilken glugg!
Sigman är ett kap!

Absolut inte

Det går att lösa !!!

Om man "tejpar" för vissa kontaktpinnar så funkar auto fokusen HELT klanderfritt
Vet till och med om dom som kört med 4005.6L med 1.4x och har tillräckligt bra autofokus för att fota fåglar som flyger !
Finns forum där man kan läsa sig till hur man går till väga och ja, det funkar

Det finns till och med en tjej här i Ö-vik som har DUBBLA convertrar på sin 4005.6 och har fullt fungerande autofkous med sin gamla EOS 350D dock sa hon att det inte funkade på hennes betydligt nyare 5D

Det fungerar absolut inte klanderfritt. Har kört så ett par gånger och AF blir embarligt slö och har väldigt svårt att hitta fokus även om ljuset är bra. Rekomenderas absolut inte till fågel och definitivt inte till fåglar som rör sig. Det är en nödlösning som bara ska användas ifall man inte annars får sin bild.

Brutus tips!

Nu har vi kommit till denna punkt:

Vad är bästa köpet?
1. Beg. Sigma 500/4,5, cirka 25.000:-
2. Beg. Canon 300/2,8L USM (gammla utan IS) + 2.0x tc, cirka 20.000:-

Lutar åt Canon-alternativet va? För och nackdelar?

Tänkte bara lägga in en rad om vad Brutus Östling sa om dessa objektiv på fotosidan:
Han rekommenderade att hellre köpa Canon 300mm f/4,0 IS USM plus en 1,4 tc istället för Canon 400mm f/4,5 USM då du saknar IS. Jag har precis köpt ett 400mm f/4,5och är nog mer impad av mitt 70-200 2,8 IS USM hittills när jag fotat fåglar men det kan vara träning som behövs för min del. ;-)

Tänkte bara lägga in en rad om vad Brutus Östling sa om dessa objektiv på fotosidan:
Han rekommenderade att hellre köpa Canon 300mm f/4,0 IS USM plus en 1,4 tc istället för Canon 400mm f/4,5 USM då du saknar IS.

Å andra sidan får man långsammare AF med 300 F4+1.4TC och 400 5.6 är något skarpare än den kombinationen. Så det är väl frågan om man tycker IS är värt mer än snabbare AF och något skarpare glugg?

Mats - Jag har ett 300 IS 2.8 och både 1.4 och 2.0 extendern.
Är sjukt nöjd med mitt 300. Vansinnigt skarpt och jag har inte missat något. Fotar sport och då går det undan men bilderna sitter ändå varje gång.
Kan varmt rekommendera det.

300 2.8 är mycket bra med extenders.
Här är bilder med min "gamla bettan" dvs versionen utan IS, och utan motljusskydd... (någon som har ett att sälja?.. :)

www.lakatos.se/3xEF300

Från vänster
300mm, bl 2.8 (max öppet)
300 + 1.4 bl 4 (max öppet)
300 + 2x bl 5.6 (max öppet)
300 + 2x bl 8 (nedbl ett steg)
300 +2x + 1.4x bl 8 (max öppet)
300 +2x + 1.4x bl 11 (nedbländat ett steg)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar